Hallo. ik ben nu 31 weken zwanger van mijn 3e kindje. Ik heb sinds 13 weken last van een hoge bloeddruk waarvoor ik medicatie gebruik. Mijn gynaecoloog zegt elke week weer dat het een pre existente hypertensie is, dus dat hij al voor de zwangerschap hoog was.. Ik vertel haar elke keer dat dat dus niet zo is. Buiten de zwangerschap is de bloeddruk 110/60. Altijd. Ze blijft erbij dat dit niet zo is, al staat het zwart op wit. Ik ben de discussie inmiddels behoorlijk zat, en wordt toch wekelijks gecontrolleerd. Maar mijn vraag is nu: zit er verschil in behandeling van een echte zwangerschapshypertensie en een chronische hypertensie. Mijn bloeddruk blijft namelijk wel stijgen en ik wil niet dat mijn kindje hier schade van ondervind. Ze weegt nu 1850gr. Dat is prima, zei de gynaecoloog.
Hallo Joyce, In principe spreken we van een pre-existente hypertensie wanneer deze al vroeg in de zwangerschap, en dus meestal voor de zwangerschap aanwezig is. Hypertensie tgv de zwangerschap (pregnancy induced hypertensie, oftewel PIH) ontstaat over het algemeen na 24 weken. Maar jij lijkt een uitzondering op die regel. pre-existente hypertensie en PIH worden op dezelfde wijze behandeld dus het maakt in principe niet uit welke naam er aan gegeven wordt. Groetjes Gea