Yoshua is nu druk bezig met overal langs stappen en aan 2handjes kan hij ook al voorzichtig een stukje stappen. Hij zet alleen zijn voetjes heel erg naar binnen. Zo erg dat hij soms op zneigen tenen gaat staan. Nu weet ik dat de stand van de beentjes veranderd naar mate ze beter gaan lopen, maar ik kan me van mijn oudste 2 niet hherinneren dat die zo scheef liepen. Ook heeft hij hele kromme beentjes van alleen opvalt als hij ze gestrekt heeft. Nu heeft mijn man een skeket afwijking (in eerdere topics al eens benoemd) en hij heeft ook hele kromme benen. Kan iemand mij vertellen hoe scheef de voetjes in het begin gezet werden? (Foto zou ook fijn zijn. Ik heb er helaas nog geen foto van kunnen maken)
Onze jongste loopt ook heel anders dan de oudste, zeker 45 graden naar binnen gedraaid. Ze struikelt dus ook regelmatig over haar eigen voeten. Ik twijfel ook weleens of ik het door iemand moet laten beoordelen.
Hier 1 voet recht, de ander helemaal naar buiten. En soms staan ze ook gewoon allebei netjes. Twijfel er ook wel eens over om er iemand naaar te laten kijken..
Onze dochter loopt al sinds ze kan lopen met haar linkervoet naar binnen. Volgens de arts van het CB en mijn eigen huisarts iets wat vanzelf blijkbaar over gaat ... Het lijkt iets beter te gaan, maar het is nog altijd niet helemaal over.
De voeten van onze oudste stonden zo erg naar binnen, dat hij constant struikelde. Echt bijna 90 graden naar binnen. Ik snap nog steeds niet hoe hij heeft kunnen leren lopen Uiteindelijk kon hij alleen goed lopen op Dr. Visser schoenen. Allerlei dure merken geprobeerd, maar dit was het enige dat echt werkte. Nu is hij 7 en loopt hij keurig recht. De jongste loopt ook flink naar binnen, en heeft ook nog eens enorme o-benen. Ik moet altijd lachen als ik hem zie lopen. Hij liep ook al met ruim 10 maanden los, dan zie je zo'n ukkie met kromme benen met voetjes naar binnen lopen, geen gezicht Maar bij hem worden zijn voeten nu al rechter.
Fijn om te lezen dat er meer kindjes zijn met kromme benen en scheve voeten. Ik hoop dat het bij yoshua ook vanzelf goed komt. Doordat zijn groei ook niet helemaal normaal gaat is dit wel weer een dingetje wat opvalt. Vooral ook omdat bij mijn man zijn skelet afwijking naar voren kwam toen hij liep en hij dus hele kromme benen had. We houden het in de gaten en dan zien we wel weer.
Mijn dochter liep de eerste tijd met één voet recht en de andere (bijna slepend) erachteraan en naar buiten. Na een paar weken/maanden werd dat steeds beter. Toevallig was ik deze week op het cb en sprak de verpleegkundige daar over de ontwikkeling van de beentjes. Zij gaf aan dat ze richting hun tweede in de juiste stand gaan staan. Baby's worden geboren met o-benen en richting het tweede jaar gaat het kromme er steeds meer uit en wordt het meer een x-stand. Dat benoemde ze omdat het bij mijn dochter (1,5 jaar) al heel erg die kant opging. Ik was in het begin ook bang dat haar ene been niet goed functioneerde omdat ze het echt bijna sleepte of een beetje buitenom zwaaide. Nu heeft ze gelukkig ontdekt dat ze die knie ook gewoon kan buigen. Haha. Ik denk dus dat beentjes tot het tweede jaar nog behoorlijk in ontwikkeling zijn. En zo te horen belemmert het je kindje niet om vooruit te komen! Geef het volgende keer bij het cb aan en dan kunnen zij wel zien of het iets 'ernstigs' is.