Hapjes vragen

Discussie in 'Voeding' gestart door Mama26, 18 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Hoi,

Ik ben begonnen met de groente en fruithapjes. Maar ben benieuwd hoe jullie dit doen. Ik heb 1 x wortelen gekookt en hiervan 4 porsies in de diepvries gedaan, verder heb ik haar uit de potjes bloemkool en sperzieboontjes gegeven.
    Verder als fruit; banaan, peer, meloen vers en uit een potje.

Geven jullie vers of uit een potje of afwisselend? En dan 2 dagen achter elkaar hetzelfde?

Wij eten zelf nooit aardappelen, dus ik heb wel uit een potje wortelen met aardappelen en tuingroenten met rijst gekocht. Rijst eten we wel dus dat zou ik gewoon kunnen fijn mixen neem ik aan? (alleen dan zonder zout koken natuurlijk). En dan wat sperziebonen erdoor mixen en dat mag ze dan wel eten of niet? Kan het kwaad als ik dan de aardappel uit een potje geef?

En nog 1 vraagje; ik heb courgette gekocht om haar te geven (vers). Hoe kook ik dit in hemelsnaam? In stukjes snijden en dan 20 min. koken en dan mixen?

En hoeveel zou ze hiervan mogen eigenlijk? Ik wil wel weer wat in de diepvries bewaren, vind ik wel handig. En aardappel kan ik natuurlijk ook in de diepvries bewaren als ik die toch een keer zelf kook of niet?

Hoe warm mag hun groentehapje eigenlijk zijn? Tot nu toe heb ik dit altijd 's middags alvast gemaakt en dan opgewarmd in de magnetron (net zo lang als een potje) maar als het nu rechtstreeks uit de pan komt?

Sorry voor de vele vragen :oops:

2. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    ik geef uit potje, puur omdat ik echt de tijd niet kan vinden om et zelf te maken.,..ik geef ene half potje per keer, en heb de eerste 2 weken drie dagen dezelfde smaken aan gehouden..nu krijgt ze gewoon elke dag een andere smaak en ze vindt het heerlijk!

3. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Ik geef fruit altijd vers en groente doe ik vers en potjes door elkaar. Courgette vind Simon ook heerlijk! En inderdaad, in blokjes snijden, een minuut of 6 koken en dan pureren. Ik doe altijd met schil, en dat gaat prima. Van 1 courgette eet Simon 3 keer. Inmiddels eet-ie wat meer, dus nu zal het in 2 keer gaan denk ik.
    De eerste weken gaf ik meerdere dagen hetzelfde, nu niet meer altijd. Alleen groente uit een potje, met 1 potje doet hij namelijk nog 2 dagen...
    Ik geef het eten altijd op dezelfde temp als de flesjes, even uitproberen in de magnetron!

4. Sijke

Sijke Bekend lid

wat eten jullie kinderen al vroeg en veel! hier gaat het nog niet hard, fervente borstvoedingsfan! De rest vooralsnog leuk om mee te spelen, maar echt opeten lukt nog niet zo.
    Hoe bieden jullie het eten dan aan? Ik bedoel als het zitten nog niet lukt?
    Verder nog tips als het nog niet zo wil lukken met eten?

Mama 26: ik ga dan toch liever voor vers en potjes als noodoptie (onderweg, haast etc.). Als je het een beetje bekijkt met vooruitkoken en invriezen zoals je al doet dan is het niet echt veel extra werk.
    En heeft jou kindje alles gegeten wat je opnoemde?

5. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ben echt benieuwd hoe iedereen dit doet eigenlijk!

Sijke: ze heeft niet alles gegeten nee, de rijst en aardappels mag ze volgens mij wel, maar ik ben pas sinds vorige week hiermee begonnen. Ik geef het gewoon als ze bij mij op schoot zit, ze kan al best goed zitten, nog niet helemaal alleen, maar liggen wil ze echt niet als ze bij mij op schoot zit, ja voor de fles wil ze wel wat plater gaan liggen, maar verder niet. Ze vind het eten echt geweldig! De 1e 2 hapjes kijkt ze wel heel vies, maar ze gaat gewoon door. Ze heeft de mond al open voordat ik met de lepel eraan kom. Ziet wel lief uit! Ik zou niet weten wat je moet doen als je kindje niet zo'n goeie eter is sorry!

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hebben tot 6 maanden alleen maar puur groenten gegeven. Nu doen we er ook aardappels/pasta/rijst naast.
    bijv: pasta, blokjes courgette, champignons (in 4-en) 10 minuten in kokend water. Afgieten en de staafmixer erop.. Dat kost zo weinig tijd, en ik was ondertussen ons eigen eten ook aan het bereiden. Dus we konden gezellig met zijn drieen eten, C in de wipstoel bij ons op tafel.
    Potjes hebben we nu 2 keer gegeven, omdat we onderweg waren. Maar verse worteltjes waren een succes, het potje leverde een vies gezichtje. De bruine boon was wel een succes, maar dat wat 50%appels...
    Wij proberen dus zoveel mogelijk vers te koken, of uit de vriezer. Potjes alleen als er geen tijd/mogelijkheid is..
    En we maken de hapjes dan lauwwarm. niet te warm, maar zeker ook niet koud..

7. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Zitten er dan nog stukjes in of mag dat wel een beetje?

Mag ze dan met 6 maanden ook vlees? Ik neem aan dit je dit allemaal in de mixer kunt doen? Gewoon alles bij elkaar kieperen?

En vanaf wanneer mogen ze eigenlijk in de kinderstoel?

Want als ze mee eet met ons zou het wel handig zijn als ze in de kinderstoel kan, in de wipstoel eten geven lijkt me niet zo handig eigenlijk.

8. Mama26

Mama26 Bekend lid

29 okt 2007
    786
    0
    0
    Oja is er trouwens een site of iets met recepten voor baby's of tips voor voeding of mogen ze gewoon alles eten?

9. Sijke

Sijke Bekend lid

in de kinderstoel mag als kinderen goed kunnen zitten. A. kan het wel steeds beter, maar helemaal los zelf zitten kan hij nog niet. Ik gebruik nu een zitverkleiner in de kinderstoel en een tuigje. Dan doe ik ook nog een opgerolde luier (hydrofiel) tussen zijn beentjes en de stoel, zodat hij niet onderuit kan glijden, of in ieder geval minder. Dan houdt hij het ook nog maar even uit. Te vroeg beginnen kan schadelijk zijn voor de heupen/rug.

Vlees wordt pas geadviseerd vanaf het eerste jaar, je zou eens op de site van het voedingscentrum kunnen kijken, weet zo niet precies of het nou een jaar was, of nog wat later.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij zijn met de introductie van bijvoeding begonnen nadat ze 6 maanden werden.

In het begin heel rustig aan, paar stukjes per dag en dan 3 dagen hetzelfde, 2 dagen rust en dan iets nieuws.

Puree weigerden ze allebei, maar stukjes wilden ze meteen. Die gaf ik gewoon in de hand of ik legde het voor ze neer zodat ze ze konden pakken. Ze zaten op mijn schoot of in de kinderstoel.

Groente smaakt het lekkerst en houdt ook het beste vorm (makkelijker beetpakken) als je het niet kookt, maar stoomt. Gewoon bodempje water in de pan of in een stoommandje.

Vlees hoeft pas nadat ze jarig geweest zijn.

Een mooi introductieschema vind je hier:
    http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... chema.html

11. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    marit zit gewoon in zitstand in het wippetje...of ze zit op de bank...tis er eentje die wel echt veel meer kan en doet dan een andere beeb van haar leeftijd...zo had ze met 3 maanden al 2 tanden, en kan ze zichzelf nu optrekken in de box om zo zittend naar papa en mama te gaan kijken...Wellicht heeft het te maken gehad dat ze pas 42+1 dag geboren is...

12. Sijke

Sijke Bekend lid

dirksmama; bedankt voor het schema. Ik had het al eens gezien, maar toch even fijn om nog eens na te lezen. kleine rijstwafeltjes en broodkorstjes vindt A. al leuk om mee te spelen en op te sabbelen. Banaan lukt een klein beetje. De rest zal wel komen, in zijn tempo.

Deel Deze Pagina