Nee, dat snap ik allemaal wel. Maar in je betoog klonk het even alsof leidsters in de crèche zich doodwerken, en onthaalmoeders alle tijd van de wereld hebben. Terwijl, uiteraard, als je (terecht) vindt dat de eersten geen extra uren moeten kloppen, de tweede groep dat ook niet hoeft te doen. Want ze doen beiden dezelfde (zware) job.
Ik kan het verschil goed ervaren...eerst jaren kdv gewerkt en nu gastouder. En ja ook als gastouder is het even aanpoten...heb vandaag 10 uur gewerkt maar ben lang zo moe niet als na een dag kdv. Thuis kun je toch net wat meer je rust pakken.
Ik werk standaard 9 uur per dag op het KDV. En wat verdeling kind/leidster betreft: Ik werk op een babygroep, en mag alleen 4 baby's en 1 kindje van een jaar oud hebben. Als onze groep vol is, hebben we 12 kinderen met 3 leidsters. De eerste is om 16:30/17:00 vrij, de tweede om 17:30 en de laatste is tot sluit, 18:00 bij ons. Het is vooral op het einde van de dag flink aanpoten. De meeste ouders komen dan ook rond 17:30 halen.... Dus drukte! Daarbij moet op het laatst nog van alles gebeuren rond schoonmaken, opruimen, voorbereiden van de volgende dag. En de meeste kinderen zijn aan het einde van de dag zo moe, dat ze het liefst op schoot willen, opgepakt willen worden en huilen....
Ik snap dat je het vroeg vindt.... Maar ook bij ons is het niet anders! Oke, 16.15u kan ook nog, maar vanaf 16.30u staan wij alleen. Hebben dan nog maximaal 12 kinderen als er geen opgehaald zijn. Ouders komen en willen je aandacht, kinderen worden moe en jengelig (willen dus meer aandacht), tussendoor soms nog even verschonen, dingen opruimen, etc, Toevallig is het nu rustig op de groep van jouw kindje. Maar dat zal misschien niet op alle dagen en alle groepen zijn. En als ze nu ja zeggen, krijg je dat natuurlijk van meer ouders te horen Daarbij krijgen ze bij ons na het jaar ook geen groente meer....
Ik snap ook wel dat half 6 onhandig is. Maar om 16:00 uur vind ik ook overdreven. Om 17:00 uur zou het best wel kunnen vind ik: ik heb ook op het kinderdagverblijf gewerkt. Daarbij kunnen kinderen vanaf 2/2,5 best hun eten deels zelf opeten. En andere ouders kun je ook wel ontvangen als je een kind eten geeft. En daarnaast is het schandalig dat het niet uit kan toch.....? De daverblijven die na 1 jaar geen eten meer doen vind ik ect raar. Bij ons deden ze dat eerder ook zo. Maar dat is gelukkig veranderd.
Nu mijn nieuwe kindjes ook wat meer gewend raken begin ik er wat meer rust in te krijgen. Maar ik vind het werken als gastouder (dus alleen) enorm aanpoten en druk. Helemaal met babys erbij.
ja klopt hoor, er zijn tijden bij dat het hier ren je rot is...en je kunt niet ff zeggen, hee geef jij die ff de fles dan doe ik dit...want ja er is verder niemand