13 maanden: wat voor vlees/ groenten

Discussie in 'Voeding' gestart door Allistair, 5 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Hallo,

Ik heb 2 vragen:

Wat voor vlees eet jullie dreumes vanaf 12 maanden? Ik ben namelijk wel voorzichtig met zout en bijna overal zit wel zout in, lijkt het... Of maken jullie je daar niet zo druk over?

En mijn dochter wil tegenwoordig alleen maar stukjes groenten eten, dan blijf ik een beetje hangen aan deze groenten:
    -worteltjes
    -sperziebonen
    -courgette
    -paprika
    -bloemkool
    -broccoli

Maar ik zou ook wel eens iets anders willen geven... wie nog meer ideeën?

Groetjes Allistair

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Onze dochter eet volledig met ons mee. Ik maak zo goed als alles zelf en dan zoutloos. Ze eet dus eigenlijk alles... alle groenten, alle soorten vlees (behalve varkensvlees, eten wij sowieso niet)... Vanaf ze 10 a 11 maanden is maak ik niets meer apart voor haar.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoezo zit in vlees zout? Je kunt beter geen geprepareerde producten kopen (schnitzels, slavinken, worstjes etc) maar gewoon een stukje vlees, vis, gevogelte en dit zelf op smaak brengen. Dit is ook voor jou en de jouwe veel gezonder.
    Vanaf 1 jaar mag bijna alles (behalve rauwvlees en rauwe vis wordt ook nog afgeraden) dus ga 'los'... een lekker stukje kalkoen bijvoorbeeld of kalfsvlees (heel zacht allemaal)

groenten:
    - paksoi
    - witte, bruine bonen, doperwten, sperciebonen,
    - asperges
    - tomaat
    - pompoen
    - andijvie
    - spinazie
    - aardappel natuurlijk
    - artisjok
    - boerenkool (in de winter)
    - prei
    - champignons
    - linzen
    - koolraap
    - peultjes
    - pastinaak
    - rode kool
    - bietjes
    - selderij
    - spitskool
    - witlof

Wij eten van alles maar koken bijna altijd zoutloos zodat onze kinderen gewoon mee kunnen eten. Zolang je geen zout toevoegd, matig bent met het gebruik van kant en klaar producten (pakjes, potjes etc etc)

Zout is trouwens essentieel voor het functioneren van het lichaam. Het gevaar zit in teveel zout. Wil je echt goed op zout letten, voeg dan geen zout toe, gebruik geen kant en klaar producten of halffabrikaten en doe het rustig aan met brood!

4. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

Zoals jullie vast al door hebben, ben ik geen keukenprinses...:) Ik maak bijvoorbeeld nooit zelf sauzen en weet niet eens hoe ik asperges zou moeten klaarmaken. Ik vind koken ook niet leuk, dus ik maak het me altijd zo gemakkelijk mogelijk. Maar ik wil mijn dochter wel gezonde dingen voor zetten....

@Cygnet, hoe bied jij dan rode kool/spitskool/andijvie etc aan? Ik kan dat wel klaarmaken, maar mijn dochter wil vaak niet van een lepeltje eten.... Nou ja, ze wil wel van een lepeltje eten, maar dan alleen als ze het zelf doet (en ze kan het nog niet zelf).

En ik zal toch nog eens goed naar het vlees kijken.... Kalkoen en kalfsvlees, dat is wel een goed idee (eten we dus zelf nooit, dus wie weet is het ook nog eens erg lekker). Verder is een kookboek ook nog wel een idee....:)

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Als ze nog niet met bestek kan eten, laat je haar toch met de handen eten? :) Onze dochter eet ook alles met de handjes, zolang het nog niet lukt met bestek hihi...

En idd, koop eens een leuk kookboek! Wie weet wordt je nog een keukenprinses. ;)

6. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Ze eet dan ook met haar handen, maar ze pakt alleen stukjes. Ze pakt echt geen gekookte andijvie oid.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier is het qua vlees gewoon wat er op tafel staat: kip, rundergehakt, zalmfilet etc. Alleen heel sterk pittig gekruid vlees geef ik haar niet. Na haar eerste verjaardag ben ik wat makkelijker geworden in het geven van kant en klaar gekruid vlees, dat deed ik daarvoor niet, maar omdat ze toch niet erg veel eet, geef ik het nu wel.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn dochter is bijna 14 maanden. Zij wil bijna nooit van een lepel eten (lekker zelf kliederen) maar als er rode kool is laat ze zich heel gemakkelijk voeren. Blijkbaar vindt ze dit zó lekker dat ze het lepeltje voor lief neemt.
    Ze krijgt ook een beetje op een bordje om zelf te pakken, maar dat gaat er nauwelijks in.

Ze eet idd ongeveer alles mee. Ze is gék op vlees (kip, varkenshaas, speklapjes, worstjes, gehaktballetjes), aardappel, gevulde pasta, minder op 'gewone' pasta en de meeste groenten. Maar gisteren heeft ze met veel smaak asperges gegeten en ze is dus dol op rode kool.

Asperges klaarmaken: maak het jezelf gemakkelijk en neem de groene. Die hoef je nl niet te schillen. Snij het onderste stukje eraf (2-3 cm is meestal voldoende). Was ze goed en doe ze in kokend water. 15-20 minuten koken, afhankelijk van de dikte van de asperges. Prik even of ze gaar zijn.
    Afgieten, eventueel klein beetje boter/margarine erover, eventueel beetje nootmuskaat erop, en smullen maar! Voor m'n dochter snijd ik het nog in stukjes, dat ze zelf kan eten (ze hapt nog niks af). Het onderste stukje kan wat hard / houtachtig zijn. Dan heb je er eigenlijk niet genoeg vanaf gesneden, of je moet dat stukje alsnog even schillen. De kern is daar wel lekker zacht van.
    Makkelijk toch?

Nog een tip: als je bij de appie op de verpakkingen van groente kijkt, staat er bijna altijd op hoe je het klaar moet maken. En anders kun je online alle mogelijke recepten en bereidingswijzen wel vinden.

9. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

Hoe geef je het vlees dan? Snijd je dat zelf in stukjes of laat je haar het eraf bijten? Kip en gehakt geef ik haar ook vaak, vis af en toe. Maar ander vlees eigenlijk niet... Ga ik echt eens proberen. Mijn dochter eet ook niet zoveel vlees, maar ik wil het haar wel laten proberen.

Hartstikke bedankt voor de uitleg. Dit ga ik zeker eens maken, want het klinkt niet heel moeilijk.
    Wat voor worst geef je je dochter? En waar kruid je je vlees mee?

En maak jij pastasaus zelf?

Hahaha, erg zeg..... ;)

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het ligt eraan wat voor vlees het is en hoe wij het eten :). Kipfilet geef ik gewoon in kleine blokjes die ze zelf opeet. Gehakt eten wij meestal als köfte (gekruide gehaktballetjes) en die eet ze dan ook gewoon mee, als we een keer rul gehakt eten dan meng ik dat door haar eten. Vis geef ik haar op een lepeltje/vorkje omdat dat vaak een beetje vettig/glibberig is en niet zo makkelijk zelf te eten.

Ik geef ook niet zoveel soorten vlees, wij eten zelf geen varkensvlees dus dat krijgt ze ook niet en ja kip is kip :) en voor dingen als biefstuk ofzo vind ik haar nog te jong, dat is vaak doorgebakken toch een beetje taai. Maar met vis kun je goed afwisselen, en ze hoeven ook echt niet elke dag vlees te hebben, een keer geen vlees of in plaats van vlees een gekookt eitje bijvoorbeeld is ook prima.

Deel Deze Pagina