Mijn zoontje van 5,5 maand krijgt sinds 2 weken bijvoeding in de vorm van 's ochtends een fruithapje ( 1/2 potje 4mnd) en 's middags tegen 17:00 uur een groentehap ( 1/2 - 1 potje 4mnd). Nog steeds krijgt hij 5 flessen ( 7-11-15-19-23). Sinds deze week drinkt hij wel uit zijn flessen de hoeveelheid die ook in 4 flessen zit, nl. 4 x 200 cc, maar het is nog steeds verdeeld over 5 flessen. Hij lijkt een soort van gehecht aan het 5 flessen schema. Met name de laatste fles van rond 23 uur gaat altijd helemaal op. Hij wordt hier zelf wakker voor. Menigmaal heb ik al gedacht ik maak hem niet wakker, maar dat hoeft dus ook niet. Zijn laatste fles is overigens een papfles. Nu heb ik al heel veel topics gelezen waarin vermeld wordt dat kinderen over het algemeen al veel eerder overgaan op 4 flessen, maar aan de andere kant ieder kind is weer uniek en regelt het zelf. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet zonde dat ik op een dag een fles moet weggooien, maar ik kan me gewoon nog niet indenken hoe het is dat je ineens weer een fles minder geeft en dus op 4 voedingen uitkomt. Het is niet zo dat een bepaalde fles gewoon helemaal niet opgaat, nee van alles, excl. de laatste, blijft over. Ik ben benieuwd wie er mij wat tips kan geven cq ervaringen wil delen. Bedankt alvast voor de reacties.
Misschien dat je wat kan schuiven met de potjes, waardoor je overdag alvast een uurtje kan rekken ofzo? Fae zit op 3,5 fles (nouja 1 fles van 120 en dan 3x200) . haar schema is een beetje als volgt: 8 uur 200cc met een beetje rijstebloem (scheelt natuurlijk gelijk al een uur met jullie!) 11.00 uur: fruit , ongeveer 1 klein potje 12.30/13.00 uur: fles van 200 cc 16.30 uur: groente hap en dan soms gelijk een fles van 120 cc en soms pas om 17.30 die 120 cc 19.30 /20.00 uur : laatste fles pyamapapje sinds kort en voorheen 200 + rijstebloem Wij zijn indertijd met die kleine fles na het eten gaan 'werken' omdat we anders zo rottig uit kwamen s avonds. Dan was ze eigenlijk helemaal op. Maar echt slapen deed ze pas na die laatste fles. En dan zat je dus een paar uur met een huilend/jengelend kind. En op de avonden dat ze in bad gaat, is het redelijk te rekken, maar op de andere avonden viel het nogal tegen Nouja; ik weet niet of je er veel aan hebt, Fae is nooit een heel grote eter geweest en zat al vroeg op 4 flessen en nu dus alweer 2 weken op 3,5 , met soms zelfs maar 3 flessen. oja, ik probeer Fae nu smiddags wel wat te laten drinken (thee, water, diksap) maar ze moet het allemaal niet . Het enige wat ze een keer gedronken heeft (40cc) was een uitgeperst mandarijntje, maar dat was zo'n werk.. dat doe ik niet meer
En als je de fruithap nu eens om 10.30 geeft? Dan de fles er achter aan om 11.00. Als hij meer fruit gaat eten zal hij meer van de fles laten staan en dan gaat deze fles eraf.
het zou mooi zijn als je van die van 23: 00 af kan komen toch? ons rooster is 7-8 210/7 met nutrix 11-12 180/6 16-17 180/6 18:00 fruit/groenten 20-21 210/7 met nutrix als hij er perse 5 wil houden dan maak je al je flesjes in 180/6 maar dan wel in de ochtend en de laatste een papfles 5 flessen is echt niet erg, maar het zou wel lekker zijn dat hij lekker doorslaapt hoopt dat het lukt
Aan Athina: Bedankt overigens voor jouw reactie. Ik zal mijn verhaal nog iets verder toelichten. Zijn eerste fles krijgt hij trouwens ook vaker om 7:30 dan 7 uur. Vervolgens slaapt hij dan van 8 uur tot 9:15-9:30 uur. Dan wacht ik dus een half uurtje met zijn fruit, maar over het algemeen is fruit nog niet zo'n succes. Hij vindt het niet echt super, misschien omdat het niet warm is, zoals een fles of groente. Bij een half potje houdt het dan ook wel op. Groente daarentegen gaat heel erg goed. Bloemkool, broccoli, bruine bonen, boontjes en worteltjes.... het mondje hapt goed! Na zijn fruithapje van 's ochtends begint hij om 11 uur dan toch wel te huilen en dus geef ik hem dan zijn fles. Hetzelfde met zijn fles van 3 uur. Die varieert in tijd ook nog wel tussen 3 en 4 ( afhankelijk van wandelen hoe laat we terug zijn) en tegenwoordig gaat hij dan eerst nog niet slapen, dus geef ik hem om 17 uur groente en dan wel gelijk in bed ( hij is dan ook erg moe). Tegen 19 uur wordt hij zelf vaak wakker en dus gaat er ook dan gewoon weer een flesje in. Dan slaapt hij weer en wordt zelf wakker tussen 22:30 en 23:30 voor zijn laatste papfles.
misschien na zijn hapje wat water of diksap geven, dat rekt hier ok nog wel eens een uurtje omdat het toch volume is..
Wat een toeval... gisteren vroeg ik nog om ervaring..... en gisteren liet mijn zoontje prompt de fles van 23 uur achterwege. Hij werd wel even wakker, maar was totaal niet blij toen ik met een fles aan kwam. Kaken stijf op elkaar en hoofd wegdraaien. Zijn fles van 19 uur had hij ook maar 60 cc van gedronken, dus ik verwachtte dat hij dan later nog wel wakker zou worden. Niets is minder waar, vanmorgen om 7:10 uur werd hij wakker. Fles helemaal leeggedronken op 5 cc na. Gisteren in totaal wel maar heel weinig gedronken .... 500 cc, vanmorgen een beetje dunne poep... dus wellicht dat hem dat gisteren al dwars zat.