Van zware metalen word je niet meteen ziek, laat staan dat je er kramp van krijgt. Het is gevaarlijk oplange termijn, het kan bijvoorbeeld je groei en hersenontwikkeling beinvloeden. Jouw eigen keuze hoor, maar als elke leverancier van water in Nederland nou toch op z'n website heeft staan dat je het niet moet doen...waarom dan toch voor risico kiezen?
Ik snap niet dat mensen bewust het risico lopen, terwijl de leveranciers aangeven dat het ongezond en gevaarlijk is!
Dit is weer typisch zoiets als: het ene onderzoek wijst dit uit en het andere onderzoek dat. Het is maar net wat je gelooft ennwaar jij je prettig bij voelt. Ik hebhet nooit gedaan omdat mn gevoel al zegt dat het nooit goed kan zijn maar als je daar anders over denkt ook prima. Ts heeft haar keuze op basis van de vorige antwoorden geloof ik al gemaaktndus dat is top! Mensen die het wel doen moeten het gewoon zelf weten vind ik. Leven en laten leven!
Nee dit is geen kwestie van tegenstrijdige onderzoeken. Dit is een kwestie van de kraamzorg die het advies "Je mag de flessen aanmaken met kraanwater" vereerd opgevat hebben. Vraag ze maar eens naar richtlijnen, die hebben ze niet! De wijkvpk bij het CB zei dat hier ook, ik kwam aan met het advies van Vitens die hier in de regio water levert, die geven aan dat je GEEN warm kraanwater moet drinken, babyvoeding alleen met koud kraanwater wat eerst even gestroomd heeft, aan moet maken. Dat zijn gewoon FEITEN op papier, geen tegenstrijdige onderzoeken. Ja, bijvoeding 4 of 6 mnd, wel of niet laten huilen, dat zijn tegenstrijdige berichten, warm kraanwater mag gewoon uit gezondheidsoogpunt NIET. Iedereen schiet in de clinch als je je kind zonder autostoeltje vervoerd, of kritisch vaccineert, maar warm kraanwater gebruiken is je kind ook bewust blootstellen aan gevaren!
Suusjuh heeft gelijk. Dit is helemaal geen kwestie van tegenstrijdige onderzoeken. Dit is idd een eigenwijze kraamhulp die haar eigen ding heeft bedacht. Het is hetzelfde als roken naast je baby. Heeft ie toch ook geen last van? Of zou je dit ook doen zodra 1 iemand zegt "ah joh, dat kan geen kwaad"??
Je kunt altijd op internet vinden wat je zoekt, dus ook dat je lauw water uit de kraan kunt gebruiken. Net zoals je ook op internet kunt vinden dat je geen lauw water moet gebruiken. Waterbedrijven kunnen niet garanderen dat er geen metalen in het lauwwarme water zitten omdat dat per huis dan gecontroleerd zou moeten worden. Oude leidingen, oude cv, geisertje, dat is allemaal van invloed op het lauwwarme water dat uit de kraan komt. Voor een waterbedrijf niet te doen om te controleren, dus geven zij veiligheidshalve het advies om geen lauwwarm water te gebruiken. Zij zeggen dat er MOGELIJK metalen in kunnen zitten. Je gezonde verstand gebruiken dus maar. Wij wonen in een nieuw huis, met een nieuwe cv ketel. Ik zie geen bezwaar tegen lauwwarm water uit de kraan te halen. Mijn oude waterkokertje komt denk ik viezer water uit. Maar omdat wij met het lauwwarme water wel wat veel water verspillen gaan wij de nieuwe generatie waterkoker kopen. Die kookt om verschillende graden, en ook op 40 c. Voeding erbij en het is mooi op temperatuur. Dus dat is tegenwoordig ook een mooie oplossing!
De kraamzorg vertelde me ook dat het met warm leidingwater mag..maar daar heb ik het zelf niet zo op. Ik weet wel dat hier het kraanwater prima te drinken is maar vertrouw het toch niet. Ik maak het flesje na de voeding altijd gelijk schoon. Daarna vul ik het met kokend water, en doe het flesje in zo'n termo zak die bij de luiertas zat. En dan is het water bijna altijd op goede temperatuur!
Laatst bij de kinderarts moest ik ook even een flesje maken en de kinderarts pakte voor mij ook gewoon warm water uit de kraan... Ik denk dat die toch wel weet wat hij doet Onze kraamverzorgster deed het ook en we merken geen verschil met het water wat wij gebruiken. (water uit de kraan, warm gemaakt in de magnetron)
Kinderartsen zijn geen experten op het gebied van babyvoeding. Daarnaast is het wel een verschil als hij 'even' snel een flesje voor je maakt of dat jij dat dagelijks thuis elke keer doet. Qua smaak merk je misschien geen verschil, het is een feit dat in warm water schadelijke stoffen zitten. Het zal per regio verschillen en ook of de cv-ketel oud of nieuw is, maar het risico blijft.
Ik nam in de stelling van degene die zei dat de kraamhulp zei dat het gewoon kon aan dat ze dat niet zelf verzonnen had maar dat de kraamhulp instantie haar dat verteld hebben aan de hand van onderzoeken. Kan ook zijn dat het niet zo is maar neem het dan iets minder letterlijk en lees niet :"onderzoeken" maar meer: "die zegt dit en die zegt dat". Ik heb er nooit geen onderzoek of wat dan ook over gelezen, uberhaupt niet! Maar mn eigen gezonde verstand zegt dat dat niet goed kan zijn! Hoe dan ook respecteer ik de mensen die het wel doen ook. Dat moeten hun helemaal zelf weten....