Goedenavond allemaal, Eindelijk gaan we dan beginnen met bijvoeding.. je kunt dan nog niet een schema hebben, maar ik wil een soort houvast hebben. We gaan oefenen met de rapley methode 6.30/ 7.00 ontbijt melk fv (150+5) (of is het beter om pap te doen) 10.30/11.00 dan na het slaapje iets van fruit 12.00 lunchen met melk fv (150+5) en eventueel brood 17.00 avond eten met melk (150+5) en groente 23.00 Laatste fles melk voor het slapen (180+6) Heb ik hier een aantal vraagjes over.... *Is pap nou echt nodig of volstaat de melk nog prima? *Is het beter om eerst bijvoeding te geven en daarna de fles of andersom, aangezien we nu gaan oefenen enze niet veel vast binnen zal krijgen denk ik zo. *Is 11.00 niet te kort bij de lunch? (zal nu niet gelijk veel fruit eten natuurlijk, maar als het straks wel goed gaat) *mijn dochtertje is dus 6 maanden en 1 week oud, mag ze als soort van lunch knabbelen op een broodkorstje? of is het toch beter om gewoon brood te geven met bijv boter of om nog helemaal geen brood te geven? *Is het misschien handiger om eerst met de groente te beginnen en dan volgende week te beginnen met fruit en week daarna brood? of gewoon proberen te oefenen met dit schema? Pff dat dacht ik het allemaal wel op een rijtje had, maar nu ik mag beginnen zie ik door de bomen het bos niet meer.. dus HELP!
' I know.. vond en vind het ook erg lastig. Er is te veel info! Ons schema nu, kan weleens iets verschillen in tijd hoor 8.00u fv180+6 met fijne granen. 10.00u fruit (paar happen, hij is niet zo'n fan van fruit nog) 12.00u fv180+6 Tussendoor soms een broodkorstje, soepstengel of nog wat fruit 16.00u fv180+6 17.30u groentehapje Ongeveer dezelfde hoeveelheid als een 4 maandenpotje, maar kook zelf. (wortel, bloemkool, courgette, doperwt, sperzieboon, witlof, enz. en soms een aardappel erdoor.) 20.00u fv180+6 laatste fles. Bijna 7 maanden al en al een tijdje bezig met bijvoeden, maar nog steeds in de oefenfase... Haalt nog steeds veel voldoening uit zn flessen. succes! T is wel heel leuk.... haha
Ik zou niet zoveel tijd tussen de voedingen laten, lijkt me erg lang voor een babytje. Als je kindje nog een fles wil om 23 uur kun je beter nog op 5 flessen blijven en nr 1 voeding geven. daarnaast wordt bij kv Afgeraden om melk te geven tegelijk met groente of fruit, omdat melk de opname van ijzer belemmert ( Dit geldt niet voor moedermelk) Wat ik zou doen is: - Ontbijt met 180/6 ( later hier granen toevoegen) - rond 10 uur fruit - Rond 12 uur 180/6 en broodkorstje - Rond 16 uur fles - Samen met jullie avondeten ( 17-18 uur) - Rond 20-21 uur 180/6
Dat was ongeveer ook mijn schema op die leeftijd. Pap hoeft echt niet, en al helemaal geen fancy namen die op de pakken staat zoals zonnige ontbijtpap, die moet je aanmaken met water omdat er opvolgmelk in zit. Kijk dan meteen naar het aantal suikers! Hopelijk laat je m wel staan dan, zoveel suiker is echt niet nodig.
Bedankt voor jullie reacties 8.00u fv180+6 met fijne granen. 8.00 ontbijten redt ze niet, aangezien ze al om 6.00 wakker is, ik kan het meestal rekken tot 7.00 10.00u fruit (paar happen, hij is niet zo'n fan van fruit nog) om 9.00 slaapt ze meestal al, kan ik dan beter fruit geven rond half 9? doe ik het na haar slaapje dan is het toch pas 11.00 12.00u fv180+6 zou ik dit dan gewoon om 11.00 moeten doen? Tussendoor soms een broodkorstje, soepstengel of nog wat fruit 16.00u fv180+6 en idd ook weer een uurtje vroeger dus om 15.00 17.30u groentehapje Ongeveer dezelfde hoeveelheid als een 4 maandenpotje, maar kook zelf. (wortel, bloemkool, courgette, doperwt, sperzieboon, witlof, enz. en soms een aardappel erdoor.) dit wel rond dit tijdstip houden 20.00u fv180+6 laatste fles. Gaat hij hierna dan naar bed? Hoe zit dat tussendoor dan met zijn slaapjes? Mijn dochtertje drinkt meestal om de 4 uur en kreeg tot voor kort ook 5 flessen, maar de laatste tijd sliep ze voor de 4e fles (19.00)en ik maakte haar er niet voor wakker...wel maak ik haar dan wakker om 23.00.. Kan ik dus beter even aankijken hoe het gaat als ze haar nachtfles niet meer om 23.00 krijgt maar om 20.00? @Adi, die 4 flessen van 180 cc is dan fv 1 of fv #2?
Als je op 4 flessen zit kun je over op nr 2. Als je nog 5 flessen geeft ( 1liter) dan nog even doorgaan met nr1. Van nr 2 mag je namelijk max 800cc per dag geven.
Wij zijn ook net begonnen. Ik wil je de tip geven om echt rustig aan te doen, anders ben je voor je gevoel alleen maar eten aan het geven. Ik heb ook een peuter rondrennen dus nu is het 'schema': Nachtvoeding BV rond 8 uur Daarna beetje fruit als wij aan tafel ontbijten Zij gaat slapen, mijn zoontje eet dan fruit BV rond 12 uur Tijdens de lunch krijgt ze hetzelfde fruit gewoon nog een keer. Vooral met rapley eet ze amper wat. Als ze dan nog slaapt dan krijgt ze het niet nog een keer. Met 7 maanden, misschien 8 afhankelijk van hoe het eten gaat krijgt ze wat brood. In eerste instantie zonder beleg. BV rond 16 uur. Tussendoortjes ook pas met 7/8 maanden. Bij het avondeten krijgt ze de groentes die wij ook eten. Om 19 uur laatste voeding en naar bed.
Ik ben een week of drie bezig maar sinds een paar dagen gaat er soms een hapje in. Meestal is ze met onze eetmomenten wel wakker, bij koffie geef ik fruit, s middags stukje brood tegelijk met ons, s avonds hapje groente ofzo tegelijk met ons. Makkelijker kunnen we het niet maken
De beste tip is inderdaad om je niet vast te pinnen op vaste tijden. De eerste fles geef je als je kind wakker wordt. Fruit na eerste slaapje, of vóór eerste slaapje, wat jullie beter uitkomt. tweede fles ongeveer 4 uur ná eerste fles, hier kun je tzt brood aan toevoegen. Da wellicht weer naar bed, en dan als ze wakker wordt weer een fles. Tijdens jullie avondeten haar wat groenten geven aan tafel. En dan nét voordat ze de nacht ingaat weer een fles.
Gewoon naar je kindje kijken wat ze doet, haar in een schema duwen is niet de bedoeling. Eten moet leuk zijn/worden en niet te strak ingepland.. Is dat niet ook de essentie van Rapley? Nu haar vertrouwde schema volgen en kennis laten maken met andere smaken. Wanneer ze meer gaat eten, zal ze vast zelf al gaan schuiven in haar schema. Julan bepaald zelf zijn drinkschema alleen zoeken wij een handig moment uit voor zn bijvoeding, hoeveelheid doet hij zelf. Toevallig verschuift hij sinds mn vorige reactie zn voedingen een uur naar voren.. Dus om 7.00uur wakker en om 19.00uur laatste fles Je kunt haar eens om 20.00uur een fles aanbieden en kijken wat ze doet? Misschien slaapt ze er lekker op door. zo niet, dan niet..
Na de fles van 20.00u naar bed indd, tot zn eerste fles weer. Julan heeft niet echt lange slaapjes tussendoor.. Na zn fles rond 12.00 slaapt hij wel anderhalf uur. Overige momenten gaat hij even kort slapen zodra hij aangeeft moe te zijn. Verschilt best wel per dag.