Mijn zoontje wordt zondag 17 weken (en is 2 weken te vroeg geboren). Vanaf 8 weken tot 12 weken heeft hij doorgeslapen. Sinds ik aan het werk ben meldt hij zich weer 's nachts voor een voeding. Sussen met een speen werkt niet. Volgens het CB heeft hij deze voeding niet nodig. Maar goed, ik had me er al bij neergelegd dat hij opeens weer een nachtvoeding wilde. Maar nu sinds ruim een week wordt hij 2 keer per nacht wakker!!! Wat ik ook doe, ik krijg hem niet in slaap voordat er 'iets' zijn mondje in gaat. Om half twee wilt hij echt een fles en later in de nacht drinkt hij een beetje. Maandag ben ik met hem bij de HA geweest, maar hij is kerngezond (op een kleine neusverkoudheid na). Vanaf dinsdag begonnen met zijn voeding te mengen met Forte, omdat hij volgens de HA dus gewoon hongerig is. Hij krijgt in principe 5 keer 180/6, maar gaat hier nu dus standaard overheen. Bijvoeden met fruithapjes doen we ook al. Dit voor wat betreft de nacht. Drie dagen in de week gaat hij naar mijn moeder. Overdag slaapt hij maar zeer weinig, maar is wel heel vrolijk. Nu met de Forte voeding is hij ook weer tevreden na een flesje. Een dag in de week gaat hij naar mijn schoonmoeder en een dag in de week let mijn partner op. Overdag is hij harstikke vrolijk, maar zodra hij 's avonds thuis komt is hij ontzettend jengelig. Omdat ik vermoed dat hij gewoon moe is knuffel ik eerst een beetje met hem en leg hem dan in bed. Maar dat wilt meneer dus niet. Hij blijft net zo lang krijsen totdat ik hem er weer uit haal. Hij hangt de hele avond aan me en wilt ook alleen maar bij mij knuffelen en slapen. Dit speelt ook pas ruim een week. Daarvoor was hij 's avonds ook moe, maar liet zich dan fijn in bed leggen of in de box om te slapen. Dus wat kan er nu aan de hand zijn??? Zit hij in een sprongetje? Hij heeft wel heel veel vooruitgang geboekt de laatste weken. Of is het mengen met Forte voeding nog niet voldoende en moet ik overgaan op volledige Forte voeding? Dat hij 's nachts 1 keer wakker wordt vind ik niet erg, maar twee keer in een nacht met hem opzitten begint me nu echt op te breken. Wie herkent dit?
Ik weet niet of het een sprong is, maar als het de sprong is dan moet ik je eerlijk bekennen dat ik dit de meest heftige vond tot nu toe. Duurde hier twee weken! Maar, duurde twee weken... dus.... het gaat weer over! Zolang hij niet te lang over die max gaat is dat ook weer niet zo erg hoor. Je moet er geen gewoonte van maken, maar soms hebben ze het gewoon nodig. Mijn mening is laat hem lekker bij je liggen en knuffelen. Hij heeft mama nodig denk ik. Ik zou daar stiekem van genieten. Nu kan het nog, straks wordt het gewenning en verwennen. Nu nog even niet
De sprongen zitten rond 12 en 19 weken. Ik begrijp het CB eigenlijk niet, het is heel normaal voor zo'n kleintje om 's nachts nog een voeding te vragen. Zo hebben ze het niet nodig, maar bijvoorbeeld in een groeispurt of sprong vragen ze het weer wel. Hangerigheid hoort er ook bij. Maar ik kan me ook voorstellen dat je sinds je aan het werk bent, je kindje ook erg moet wennen. Je bent er een tijdje niet en hij gaat naar de oppas. Dus ik denk dat dit ook erg meespeelt. Zou het helpen om een strak dagschema te hanteren dat je moeder ook aanhoudt? En het slaapritueel altijd hetzelfde?
Zal wel een sprong zijn ja. Maar in deze sprong hoort het er ook bij dat ze in de nacht weer voor een (of twee) voedingen komen.. gewoon aan toegeven, desnoods geef je 2 keer 80cc ofzo. Gewoon een beetje kijken wat je kindje wil.
Ik vind het ook niet gek dat hij nog 1 of 2 nachtvoedingen vraagt op zijn leeftijd. Apart van het CB. Onze zoon hebben wij uiteindelijk wel 100% op Forte voeding gegeven. Mengen bleek bij hem niet te helpen, maar dat is voor elk kindje anders. Omdat onze zoon ook structureel meer dronk dan de richtlijnen, zijn wij met 4 maanden begonnen met rijstebloem aan zijn laatste fles toe te voegen. Eerst een half schepje en langzaam opgebouwd tot 2 volle scheppen en dan geven met den drie-standenspeen. Hij ging dan met een gevulder buikje de nacht in en sliep hij wat langer door. Met als gevolg dat hij met één fles minder op een dag door kon. Dit werkte bij ons, is natuurlijk geen garantie dat het ook bij jouw mannetje werkt. Overigens kunnen sommige kindjes krampjes krijgen of verstopt raken van rijstebloem. Hebben we hier geen last van gehad. Succes!
Je zegt dat je net terug aan het werk bent? Waarschijnlijk mist hij gewoon mamatijd en hangt hij daarom zo aan je in de avond. Heel normaal dat hij alleen maar bij jou wil zijn dan. Ook die nachtvoeding is normaal. Rond deze tijd worden ze veel actiever en alerter, dus extra honger is niet onlogisch.
Dank je wel voor al jullie reacties. Mijn moeder hanteert hetzelfde schema als ik qua voeden, spelen en slapen. Maar slapen wilt dus bijna nooit lukken. Dat was trouwens ook al zo voordat ik aan het werk ging. Het klinkt inderdaad wel logisch dat hij mama-tijd nodig heeft. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook echt geniet van die kleine man op mijn schoot. Ik ben alleen niet gewend dat hij zo huilerig is. En dat speelt dus pas een week. Dus dat ligt niet meer aan het wennen dat mama is werken denk ik. Vandaar dat ik dacht aan een sprongetje. Ik hoop dat het niet al te lang meer duurt, want het breekt me echt op. Zoals gezegd: 1 keer per nacht een voeding vind ik helemaal niet erg. Hij is nu zoveel aan het ontdekken en aan het bewegen en aan het groeien dat ik het helemaal niet gek vind dat hij die nachtvoeding nodig heeft. Maar ik hoop gewoon dat die tweede voeding in de nacht komt door een sprongetje en niet omdat hij echt te onverzadigd is. Rijstebloem aan de laatste fles toevoegen heeft hier geen effect gehad helaas. Kon mijn lief mannetje maar praten dan snapte mama hem misschien wat beter, hihi.
Mijn dochter kwam/komt gelukkig nooit opeens voor een voeding tijdens sprongetjes, maar mijn vriendin kan er de klok op gelijk zetten: sprongetje= nachtvoeding. Haar dochter is 2,5 maand ouder dan mijn dochter.