Warme hap 'toestanden'

Discussion in 'Voeding' started by Marjanneke, Jun 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

Aug 11, 2008
    1,477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Hallo dames,

Ik hoop dat jullie me een beetje advies kunnen geven.

Dennis is sinds we zijn begonnen met de vaste voeding (6 maanden) eigenlijk altijd een hele goede eter geweest. Hij zat dus ook gelijk in een enorme groeispurt vanaf het begin, terwijl hij het eerste half jaar eigenlijk maar heel gestaag groeide (ik gaf 8 maanden bv).
    Fruit ging gelijk prima, toen we begonnen met brood (7 mnd.) ging dat ook gelijk al goed, 's middags, later ook 's ochtends. En ook de warme hap ging echt heel erg goed, hij lustte eigenlijk alles wat we hem voorzetten, we dachten echt op eetgebied een super gemakkelijk ventje te hebben.
    Maar... de laatste 2 maanden gaat het bij de warme hap een stukje minder, de laatste week / 2 weken gewoon slecht.

We proberen hem zoveel mogelijk mee te laten eten met de pot maar hij zit nog niet altijd bij ons aan tafel omdat wij vaak later eten i.v.m. later thuiskomen van mijn man en de sporttijden van mijn stiefzoontje. Dennis heeft om 17.00 - 17.30 gewoon honger en krijgt dan zijn eten. Heel soms valt het nog wat te rekken maar vaak gaat dat gewoon niet, hij maakt nl. ook nogal lange dagen. ;)

Op dit moment wil hij dus zijn warme hap niet meer. We hebben nu een paar keer gehad dat hij het gewoon totaal niet at, helemaal niks. Hoewel het eten eerst altijd een erg vrolijk moment was en gewoon goed ging, laat hij nu zelfs zijn favoriete hapjes staan (o.a. worteltjes en aardappeltjes met visstick, witlof met aardappeltjes en appeltjes) en trekt al een snoetje als ie z'n bordje ziet. Broccoli hoeft ie beslist niet meer, net als sperzieboontjes.. terwijl hij dit eerder heerlijk vond.
    Gisteravond was het een beetje een strijd, hij wilde niets van zijn witlof hebben (geprakt). Ik heb het toen maar weer eens gepureerd want dat is al eens eerder zo'n fase geweest waarin hij weer terugwilde naar gepureerd. Maar ook dit lukte dus nu niet. Het was huilen, huilen en tegensputteren. Nu weet ik ook dat een keertje niet eten niet erg is, maar ik merk dat het structureel gaat worden nu.

Wel moet ik nog even zeggen dat ik er beslist geen 'ding' van maak hoor, ik weet dat hij zelf moet bepalen hoeveel hij wil eten, maar ik wil wel dat hij wat van de warme hap binnenkrijgt. Ik word niet boos, blijf kalm en reageer ook niet gefrustreerd of zo en zet al helemaal geen boterham voor of zo (die hij dus wel goed eet). Ik heb gisteravond z'n gedrag genegeerd en ben begonnen met 'm enorm te prijzen als hij wel een hapje nam. Dit hielp maar een heel klein beetje, hij keek vreemd op omdat zijn gehuil niet hielp. Hij heeft toen nog even bij ons aan tafel gezeten terwijl wij aten (vroeger dan normaal) en 'm even later z'n toetje gegeven... wat er dus wel gewoon met volle snelheid in gaat.

Wat doen we verkeerd hier..., weet iemand dit? Wel moet ik erbij vertellen dat de laatste weken de ene na de andere tand (en waarschijnlijk ook kiezen) doorkomt, dus wellicht dat het er een beetje mee te maken heeft.

Wat kunnen we beter doen zodat hij het eten weer leuk en lekker begint te vinden?

(Tips over samen eten etc. hebben geen zin want dat is hier soms echt gewoon niet mogelijk. ;))

2. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    Laat je hem zelf eten met een vorkje? Dochterlief is iets jonger maar ze kan echt boos worden als ze niet zelf mag prikken. En anders met de handjes?

3. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    niks! Onze dochter eet al 3 maanden bijna geen warm eten, soms een paar stukjes vlees. Prima dan niet, geef haar gewoon een extra stuk fruit voor ze naar bed gaat. Het zal vanzelf wel overgaan..

Wij eten 1 keer per week hutspot of boerenkool (als het te verkrijgen is) want dat eet ze namelijk wel.

4. Chaii

Chaii Niet meer actief

Hier is er ook helemaal niks aan te doen.
    Ik probeer gewoon net als Sandraske gewoon tussendoor kleine gezonde dingetjes te geven.
    Ook geef ik haar elke avond in bed maar een stevige papfles, anders kan ik snachts 4 keer opstaan ook nog.
    Ik denk wel dat het hier bij mijn dochter vooral komt omdat ik op dit moment zelf niet kan eten of koken en mijn dochter gaat daar een beetje in mee volgensmij..;)

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Wil je niet eten? Geeft niks, dan ruimt mama weer op. Klaar. Ooit gaat hij echt wel weer eten!

6. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Gewoon niks aan doen!! Geef gewoon een toetje na het eten maar geen boterham idd.
    Het gaat vanzelf over! En sneller ook als je er tenminste geen aandacht aan besteed. Mijn kinderen deden dit ook...maar vanaf een jaar of 2 moesten ze wel aan tafel blijven zitten totdat wij klaar waren of ze nu wel of niet wilden eten. En ja ze eten allemaal weer!! haha

7. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Verplaatst naar 'voeding'

8. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

Aug 11, 2008
    1,477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    @ DeesDees; dank voor het verplaatsen, ik zat al te twijfelen of ik 't niet verkeerd had gezet.

Bedankt voor de reacties!

Ik vind het ook geen probleem dat ie 's een keer niet eet, dat is heus wel vaker voorgekomen en dan eet ie gewoon niet. Wij eten ook wel eens een dagje minder hè.

En ik begrijp ook dat er kindjes zijn die altijd al veel minder hebben gegeten, maar dat is 't 'm hier juist, Dennis is een grote eter normaal gesproken en ik heb dus de indruk dat ie echt wel honger heeft omdat 't toetje er zonder mokken ingaat.
    De papfles 's avonds hebben we er een tijdje geleden juist afgehaald omdat hij die vaak niet meer wilde en 's nachts / 's ochtends heul vroeg ;) ging spoken. Nu doet ie dat iets minder, lol.

Maar goed, ik zal het dan nog wat meer laten gaan, net wat jullie zeggen, het zal geen kwaad kunnen. Iets anders (gezonds) tussendoor doe ik wel genoeg voor m'n gevoel maar wil ook weer niet dat ie teveel tussendoor krijgt zodat hij 's avonds geen zin meer heeft in eten. Dat zou een vicieus cirkeltje zijn volgens mij.

Hij eet af en toe zelf met een vorkje of met de handjes, maar ook dit weigert ie soms pertinent, als ik 't hem dan op een lepeltje of vorkje geef gaat 't prima. Maar ook dit is allebei niet goed op het moment.

9. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter was ook een grote eter maar dat is verdwenen helaas ;)

Ik geef extra fruit voor het slapen gaan dus niet overdag, als ze goed eet, krijgt ze dan bijv een halve appel en als ze niet eet krijgt ze een hele appel.

10. Nonja

Nonja Fanatiek lid

Nov 12, 2008
    1,695
    20
    38
    Zuid Holland
    Hier ook een mannetje wat zeker drie maanden zijn warme eten niet meer eet. Om gek van te worden, maar ik maak er geen strijd van, dan maar niet eten. Wel altijd een toetje en een fles melk mee naar boven. En patat gaat er altijd in! Grrrr!

11. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Lastig is dat he? Hier eet hij graag tijdens het spelen van die tomtom-snacktomaatjes of komkommerreepjes, die geef ik hem dan dus overdag zodat hij nog wat groentes binnenkrijgt.

12. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

Aug 11, 2008
    1,477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Dank jullie voor de reacties.

Inderdaad, dat van die komkommer en tomaatjes is wel een goeie, ga ik eens proberen.

Vanavond z'n bordje met bloemkool en een gehaktballetje (en schaaltje appelmoes voor de sjeu ;)) weer laten staan... ik vind het echt niet leuk. Ik heb hem zelf het vorkje gegeven maar die liet ie los. Toen ik 'm even met zijn handje vasthield deed ie de mond open en toen hapte hij dus wel. Enorm geprezen steeds natuurlijk, maar dit was na een hapje of 6 weer klaar. Hij werd ook echt opstandig toen. Ik heb 'm uit de stoel gehaald even laten spelen en na een half uurtje heeft ie nog een toetje gehad, wat hij trouwens ook niet helemaal op at.

Afijn... we zijn nog een stukje wezen fietsen vanavond dus de dag lekker positief geëindigd, maar ik ben dit niet gewend hoor en moet wel even omschakelen naar de 'maakt-niet-uit modus'. Negeren lukt wel, maar na het eten ben ik een beetje uitgeblust, haha!

13. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Moeilijk he!
    Maar toch de beste optie denk ik... Hier wordt het bordje altijd opgeschept, voor haar neer gezet met een lepel of vork en als ze niks eet: prima. Dan moet ze wachten tot wij klaar zijn voordat het toetje komt.
    Na af en toe van die vervelende periodes dat ze dus inderdaad niks eet (ook het toetje dus niet hoeft!), gaat het nu weer super goed!

Hoe minder aandacht je er aan besteed, hoe minder het een strijd is/ wordt, hoe eerder het weer over is (hopelijk).... Maar dat het makkelijk is, dat zal niemand zeggen! Succes...

BTW zitten er geen kiezen aan te komen (of andere tanden), was hier ook altijd reden om niks/ weinig te eten.

Edit: oh ja, wij hebben trouwens nooit wat anders aangeboden als ze haar avondeten niet op at, dat hebben ze snel in de gaten.... Hier koos ze dan toch vaak eieren voor haar geld en begon alsnog te eten!

14. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

Aug 11, 2008
    1,477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen

Jaaa... het is nu gelukkig weer 2 avonden goed gegaan. Hij had ineens zomaar z'n bordje sperziebonen met aardappeltjes weer leeg (wel met een beetje appelmoes, dat triggert 'm net dat beetje om even door te eten). En gister een potje omdat wij Chinees hadden omdat we een eter hadden, dat was iets van kip met groentes en rijst of zo en dat ging ook hartstikke goed. Ik was weer blij dus.
    Vanavond heeft ie worteltjes, ben benieuwd. Maar merk wel dat ik er makkelijker in word nu, en dat is alleen maar goed.

Het komt denk ik vooral omdat Dennis de eerste 6 maanden gewoon wat achterbleef af en toe en dat blijft je bij. Stom, maar ja!

En er zitten inderdaad wat tanden en kiezen aan te komen, dat merk ik ook wel, veel kwijlen en alles in de mond stoppen. Dat zal er best iets mee te maken hebben denk ik.

We blijven stug volhouden! ;)

15. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    En het is ook wat makkelijk los te laten als hij nu twee daagjes goed gegeten heeft, dan maakt een dag wat minder helemaal niet uit voor je eigen gevoel!
    Fijn in ieder geval dat het weer beter is gegaan de afgelopen dagen, geeft weer even wat meer rust...haha!

Share This Page