Hallo allemaal , Mijn schoonvader heeft 2 weken geleden te horen gekregen dat hij alvleesklierkanker heeft , en dat het gezwel niet operatief te verwijderen is. Dit betekend dat de enige kans op genezing (die zowiezo heel klein is) Chemokuren zijn. Ik ben nu 29 weken zwanger , En als het goed is begint hij over 2 weken ongeveer met zijn eerste kuur. Nou is mijn vraag , kan het kwaad om bij hem in de buurt te zijn ? Als mijn kleine kereltje geboren word (zo rond eind aug/ begin sept.) zit hij waarscheinlijk midden in een heftige chemokuur , en ik heb echt geen idee of hij dan zijn eigen kleinzoon kan vasthouden en/of zien ivb met de chemo.. Heeft iemand hier ervaring mee ? Alvast bedankt !
Ik weet niet of het kwaad kan. Sowieso zal de chemo op zichzelf geen kwaad kunnen voor je kindje. Wel denk ik dat het afweersysteem van je vader zodanig verzwakt zal zijn dat hij vatbaarder is voor verkoudheden enzo. Misschien ligt hij dan in isolatie of i.d. (als je het hebt over vasthouden baby) Maar eerlijk gezegd denk ik dat er geen beter medicijn op de wereld bestaat dan het vasthouden van je pasgeboren kleinkind. Wil je in ieder geval sterkte wensen in deze moeilijke periode.
Hoi Hoi, Ik werk in de zorg en wij hebben een client die ook chemo heeft. Waar wij heel erg voor moesten uitkijken tijdens de zwangerschap is dat wij handschoenen droegen tijdens het toilet schoonmaken/ po legen, of bij het naar beneden of omhoog doen van de wc bril. Dit ter bescherming van eventuele wondjes op handen. Ook is mij verteld dat je eerst de deksel dicht moet doen als je het toilet doorspoelt dit ivm opspattende restjes. Als jetoch echt naar het toilet moet kun je dus even latex handschoenen aan doen en hangend boven het toilet proberen je behoefte te doen. Hoe het verder is voor kleine baby's wat betreft het vasthouden. Volgends mij moet dit wel gewoon kunnen. Je kunt toch altijd even voor de zekerheid even vragen of hij zijn handen zou willen wassen of dat je zelf een flesje (van drogist) desinfecterend spul bij je hebt. Misschien dat je schoonvader het eens aan zijn arts zou kunnen vragen? In iedere geval heel veel sterkte de komende tijd.
Idd uitkijken voor de toilet. Toen mijn moeder chemokuren had moest zij na elk toiletbezoek de toilet schoonmaken/desinfecteren omdat het anders schadelijk kan zijn,( je scheidt delen vd chemo uit via urine/ontlasting) voor de rest hebben wij geen advies meegekregen en kon alles gewoon. sterkte meid!
Bedankt voor de snelle reacties ! Ik zal het er eens met hem over hebben als het zover is.. Zo kan hij er zelf ook een beetje rekening mee houden. Het is wel vervelend dat het allemaal zo moet hoor.. arme man.. Nouja in ieder geval bedankt !
Mijn moeder heeft diverse chemokuren gehad, en ik kan je alleen maar hetzelfde vertellen als wat er al een paar keer is gezegd. Qua personen maakt het niks uit, maar qua hygiene zoals met een toilet moet je inderdaad wel uitkijken. Daar kunnen wellicht resten spuug op achterblijven, waar men ziek van kan worden.
Het ligt aan de soort chemo. Bij sommige chemo (ligt aan welke klasse) is er niks aan de hand met de uitscheiding (speeksel, zweet, urine etc) van de patiënt, bij andere weer wel. Overleg met de behandelend arts van je schoonvader wat je het beste kunt doen. Zoals ook al gezegd, het afweersysteem van je schoonpa zal sterk verminderd zijn en als de kleine dan verkouden is kan dat misschien wel kwaad bij je schoonvader, dus nogmaals: even overleggen met de behandelend arts!
ik lees het nu pas, maar eigenlijk kan ik alleen aansluiten bij wat al gezegd is. Overleg (of laat overleggen) over de risico's met de arts. Het ligt aan de chemo soort en aan het tijdstip van de precieze toediening. Wat andere al zeiden over het toillet, dat geld dus ook voor zweet en tranen bijvoorbeeld. sterkte in elk geval, heftig hoor, geluk en verdriet zo dicht bij elkaar!
Een hond van een vriendin heeft ook chemo's gehad, maar die mocht eigenlijk niet eens aangeraakt worden. Zeker niet door mij dus, en met kleine kinderen is het ook wel risky. Het blijft natuurlijk puur vergif waarmee ze die tumor bestrijden, dus echt voorzichtig doen!
hallo Nathalie Ik heb niet alle reacties gelezen maar heb wel antwoord op je vraag. Ik ben verpleegkundige op een oncologie afdeling en heb dus dagelijks te maken met chemo (en trouwens ook zwanger). Patienten die een chemokuur krijgen zijn 5 dagen tot na de kuur " excreta besmet" Dat betekend dat alles wat deze mensen uitscheiden besmet is met een deel van de chemo. Chemo maakt cellen kapot, dat is ook het doel van de kuur, maar het maakt niet alleen een de kanker cellen kapot, ook de normale, gezonde cellen. De urine, ontlasting, braaksel en het zweet van je schoonvader is dus niet alleen schadelijk voor jou en je kindje maar voor iedereen, de eerste 5 dagen na de kuur. Je schoonvader mag jullie kindje dus gewoon vast houden, en hygiene is hierbij nog belangrijker als normaal.
Bedankt Joyce ! Nu ben ik wat beter op de hoogte , ik moet volgende week ook naar de verloskundige voor controle , zal het ook meteen aan haar doorgeven en met haar bespreken. Is ook wel prettig dat ze weet wat er allemaal gaande is op dit moment. Krijgt mijn schoonvader zelf advies van zijn arts over hygienne ect ? Of moet ik met hem erover praten ? Vind het nogal moeilijk.. het is allemaal zo dubbel.. en wil gewoon niet dat mij of de kleine straks wat overkomt omdat we niet goed hebben opgelet..