hallo allemaal onze dochter is nu komende zondag 5 weken. maar ze wil bijna niet slapen. ze is heel veel wakker slaapt de nachten wel door maar overdag wil ze niet. wij geven 5 flesvoedingen van 150 op de tijden van 5 uur - 9uur - 13uur - 17uur - 21uur. na de fles van 5uur leg ik der nog even terug tot ik ga werken want dan moet ze na de opvang. ze slaapt nu dan tot 9 uur dan was ik haar en aankleden. de hele dag is ze wakker en slaapt af en toe 10 min en dan weer wakker. na de fles van 17uur is ze ook wakker alleen dan aan het mopperen en als we haar naar bed ligt dan zijn we de marathon aan het lopen naar boven voor de speen. ze wil dan namelijk vaak bij ons zitten maar valt dan bij ons in slaap. na de fles van 21uur slaapt ze snel en slaap aan 1 stuk tot 5 uur. word af en toe savonds moede loos van als ze niet wil slapen na 17uur. hoe doen jullie dit? ik hoor namelijk vaak dat kinderen al om 19uur naar bed gaan nou dat kunnen we hier vergeten. kunnen jullie me helpen met tips? en moet ze eventueel meer voeding of is dit goed?
Jouw kindje is 5 weken en zit op ongeveer hetzelfde schema als Mischa, alleen is Mischa 5,5 maand. Lijkt mij dus dat het harstikke goed gaat bij jullie! Hier ook een kindje dat in het begin alleen bij mama op schoot wilde slapen. Ik heb hier zo veel als mogelijk aan toegegeven. Maar als je moet werken wordt het een ander verhaal, ik zou zo 1-2-3 niet weten wat je daar nu mee moet... Ik zou me maar niet te druk maken om die bedtijd van 19.00. Ieder kindje is anders en zo te lezen heeft jouw kindje al heel vroeg een erg fijn ritme te pakken! De rest komt vanzelf.
Wij hebben dat met mijn zoontje gehad van 19 tot 22:30. Je kan daar niet zoveel aan veranderen. Na 5 maanden is hij toen wel om 19 uur in slaap gevallen tot 7 uur de volgende ochtend. Ze bepalen zelf hun ritme en als je het probeert te veanderen gaan ze mopperen. Gewoon lekker bij je nemen en genieten van die paar uurtjes knuffelen. Voordat je het weet zijn ze 2 en zeggen nee tegen het bij je zitten en knuffelen
Ik heb dat ook met de kleine man, die hoef ik niet in bed te leggen voor zijn laatste fles want dan slaapt ie toch niet en schreeuwt de hele buurt bij elkaar. ik heb het ook opgegeven en na de eerste fles gaan we gewoon nog even terug in bed, dus vanochtend om 06.30 uur de eerste fles, om 10 uur in bad en dan om 10.30 uur de 2de fles. het ene kind heeft nou eenmaal meer slaap nodig dan de anderee, als je kindje goed groeit en tevreden is dan hoef je je echt niet druk te maken.
Dat 's avonds niet willen slapen was hier ook zo. Tussen de laatste middagfles en de 8/9 uur fles was het ook prut. Maar op schoot wilde hij wel slapen. Ik geloof dat het van week 4 tot 8 op zijn heftigst was. Maar het is ook zo weer over gegaan, en ging hij wel rustig slapen tijdens die uren. Zoek maar eens op clusteren. Mijn zoontje is ook nooit om 19 uur naar bed gegaan. Sinds hij 1 is, gaat hij pas om 20.30, en dan is hij tegelijk met papa's wekker weer wakker om 7.20. Hij kan gewoon niet langer slapen 's nachts.. Ieder kind zijn eigen ritme..
Rond die leeftijd was dat hier ook echt nog niet hoor, dat Thirza netjes om 7 uur ging slapen... (nou had dat hier ook wel te maken met een ander probleem, maar OK). Maar zolang je kleintje geen vermoeiheidssignalen geeft, (zie www.inbakeren.nl), moet je het vooral niet dwingen te gaan slapen. Pas op bed doen als de vermoeidheidssignalen er zijn... Aangezien ze de hele dag wakker is, vraag ik me nog even af of ze overdag wel tevreden is, of dat ze veel moppert. Merken jullie de vermoeiheidssignalen goed op, of zie je wat over het hoofd? Als de kleine TE moe is, namelijk, gaan ze ook niet meer slapen, of dus enkel wat hazeslaapjes. Truc is dan vaak om je kleintje eerder, (dus met kortere tussenpozen) op bed te leggen, zodra ze vermoeidheidssignalen laat zien.
De site die Rozemarijke geeft is ideaal. Ik zou me kunnen voorstellen dat jouw kleintje met 5 weken wel erg veel indrukken te verwerken heeft overdag en dat er misschien minder aandacht wordt besteed aan haar vermoeidheidssignalen. Zodra ze ook maar iets laat zien, zoals het duidelijke oogjes wrijven, gapen of het onduidelijkere wegkijken, niet meer geinteresseerd zijn, dan zou ze eigenlijk gewoon naar bed moeten. Het ritme voor een kleintje is slapen, eten, knuffelen, spelen en zodra ze moe zijn weer slapen. Het is vaak een beetje een vicieuze cirkel, hoe minder ze slapen, hoe moeier ze zijn waardoor ze weer minder gaan slapen. Persoonlijk zou ik het proberen met een strak dagritme en supergoed opletten op vermoeidheidssignalen.
bedankt voor alle antwoorden meiden! NU ALLEEN NOG 1 VRAAG ze heeft om 9uur de fles gehad en moet dus pas om 13uur weer alleen heeft nu al honger want ze huilt alleen met honger of poep luier en dieeft ze niet. is het wat om 180 te geven? afgelopen maandag woog ze 4880 en is 56 cm.
Misschien is het geen honger, maar is ze moe of krampjes? Misschien kun je proberen haar op bed te leggen? ONze meid was rond die tijd denk 1 tot 1.5 uur wakker en ging dan weer slapen.
Ik ben echt een borstvoedingsmoeder dus weet niet zoveel van flesvoeding. Maar als ze om half 1 honger heeft en ze krijgt normaal om 13 uur de fles, dan kun je de fles toch gewoon wat eerder geven en er iets meer in doen? Ik ga ervan uit dat jij weet dat ze honger heeft. Ze is nog zo klein, ze kan geen klok kijken en ze verandert zo snel, ze groeit hard, ze ontwikkelt zich snel enzovoort. Bij een borstvoedingsbaby zou het zomaar een regeldagje kunnen zijn.
Kyra is hier 7,5 week en krijgt sinds 2 dagen 150 ml om de 4 uur. Lijkt me zoveel opeens, 180 voor een baby van 5 weken. Kyra komt hier ook af en toe wat eerder. Pas als ze dit vaker gaat doen (dus bijvoorbeeld 2 dagen dat ze echt vroeger gaat komen) dan ga ik omhoog met voeding. Maar dat is mijn manier om zeker te weten dat ze meer voeding nodig heeft, misschien gaat dat bij jou anders. Verder zou ik blij zijn als Kyra om 21.00 in slaap zou vallen. Bij ons slaapt ze pas na haar laatste fles van 23.30. Maar dat wordt waarschijnlijk vanzelf wel vroeger zodra ze wat ouder wordt.
Ze is nog zo klein, daar zit vaak nog geen ritme in. Ik zou nog niet teveel ervan verwachten. Het is al een wonder dat ze al zo snel doorslaapt! Wat Rozemarijke ook zegt zou ik meer kijken naar de moeheidssignalen.
Ons zoontje heeft ook echt maandenlang niet geslapen in bed tussen 18 en 23 uur! Wat we ook probeerden, hij deed het echt niet en krijsde de hele boel bij elkaar. Dus wij hebben hem gewoon lekker op schoot genomen of op de bank naast ons op het voedingskussen gelegd en dan sliep hij wel een uurtje of iets.. Na een tijdje is het vanzelf overgegaan, wel probeerden we t elke week even om te kijken of hij t al pikte.
Wij hoeven ons zoontje ook niet in bed te leggen voor zijn laatste fles van 21.30. Denk (hoop) dat dat met de tijd vanzelf vroeger wordt. Misschien als de laatste fles komt te vervallen. Overdag slaapt hij soms ook heel weinig of bijna niet, maar hij heeft er ook dagen tussen zitten dat hij juist alleen maar slaapt. Blijft lastig.
bedankt voor de reactie's voorlopig houden we dit ritme maar aan. we blijven ook nog op de fles van 150 zitten ze doet het er goed op en ik wil ook neit een overvoed kind. liefs sabrina
groetjes ps ik snap je reactie niet helemaal, kinderarts heeft hier aangegeven dat een baby niet te dik kan worden(houd daarmee wel de richtlijn aan: niet meer dan 1 liter melk per dag), aangezien ze over een maand of wat gaan kruipen en spieren trainen, en later het woordje NEE leert en dan eens een keertje niet eet etc.. Een kind te weinig geven daarmee richt je schade aan (remmen van de groei/ ontwikkeling)
Hier precies hetzelfde. Hele dag wakker en de nacht 8-10 uur achter elkaar slapen. Maar milan was wel moe (en huilerig) en het lukte gewoon niet in slaap te vallen. Als hij al inslaap viel dan was het hoog uit een half uur. Vorige week had mama het dus echt helemaaaaal gehad. Naar de huisarts geweest en de wijkverpleegkundige van t cb is hier geweest. Hij heeft hem zelf op de buik gelegd en jawel Milan sliep!!! 3 uur achter elkaar. Nu leg ik hem dus gewoon op de buik (of soms zij) en het gaat super!! Blijf er wel bij. Betreffende voeding mag ze eigenlijk 6 flessen van 150 hebben (nl tussen 150 en 180 ml per kilo lichaamsgewicht en dat delen door het door het aantal voedingen). Zelf geef ik Milan gewoon meer als hij erom vraagt! Succes en hopelijk lukt het binnenkort wel!
Ja, op de buik slapen heeft hier ook een paar maanden als een wondermiddel gewerkt! Ik legde hem alleen in de box op zijn buik zodat ik er de hele tijd bij was en hem van een afstandje nog goed kon zien en in de gaten kon houden. Nu slaapt hij alweer weken opeens gewoon op zijn rug en wil hij niet meer op zijn buik, alleen om te spelen.
hey. dat kindjes vaak om 7uur naar bed gaan dat klopt. maar meestal niet op een leeftijd van 5 weken. jamie sliep vanaf 12 weken door. van 10u savonds tot 6u sochtends. nu heeft hij andere voeding en slaapt hij sinds 6 maanden van 8u savonds tot 7u sochtends. ik vind het al erg knap dat jouw kindje van 9u tot 5u slaapt! ik zou haar ritme voorlopig nog even.aanhouden. zodra ze straks wat energieker word gaat ze vaneigens wel meer slapen. ivm de flesvoeding. zoals ze zeggen ze kan geen klok kijken en ze snappen ook niet van ik moet nog een half uur wac hten. als ze honger heeft gewoon lekker fles geven. je hoeft niet perse extra te geven. je kan haar natuurlijk ook altijd wat water ofzo geven