koemelk, sojamelk of iets anders.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Xellepel, 15 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Ik sta op het punt te stoppen met borstvoeding en heb gekozen voor sojamelk. Nu is mij net verteld dat dit ook niet goed zou zijn ivm hormonen. (hoe het precies zit weet ik niet). Maar nu? Is koemelk dan toch beter of is er nog een alternatief?
    Ik wil niet aan de nutrilon in ieder geval.

2. KimK

KimK Niet meer actief

Ach ja. Soja-produkten zouden je onvruchtbaar maken. Ik heb een koemelk-allergie en altijd soja gedronken/gegeten. Manlief heeft ook voornamelijk altijd soja-produkten gebruikt. Niet om op te scheppen maar wij zijn, twee keer, de eerste keer zwanger geraakt. Dus ja wat nou onvruchtbaar?

Zoonlief heeft soja- en koemelkallergie dus hij krijgt rijstemelk met een x per week kokosnootmelk. Zelf gebruiken we dus alleen soja-melk. Als zoonlief geen soja-allergie zou hebben zou hij ook alleen soja hebben gehad.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Met rijstmelk moet je dan ook weer opletten. Dochter kan niet tegen koemelk en soja, en op aanraden van de kinderdiëtiste geven wij rijstmelk die verrijkt is met calcium, en die dikken we zelf aan met rijstroom. Dit omdat rijstmelk dan weer te mager is voor een peuter, die veel meer vetten nodig heeft dan een volwassene.

4. KimK

KimK Niet meer actief

Onze zoon krijgt gewoon nog 2 flesje melk(Nutramigen AA) per dag dus calcium zit wel goed ;)

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Waarom sojamelk? Is hij allergisch voor koemelk? Zoniet, dan zou ik toch eerder voor koemelk kiezen dan voor soja. Soja bevat een stof die zich in je lijf gedraagt/kan gedragen als oestrogenen en dat kan -zeker op lange termijn- toch wel schadelijke neveneffecten hebben.

6. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Dit is hetzelfde als dat mijn opa altijd gerookt heeft en nu op zijn 93e nog rondhuppelt... Mijn oom van 53 is overleden aan longkanker, veroorzaakt door roken.
    Een groep van 1 of 2 mensen is niet representatief. Dat jullie nu toevallig vruchtbaar zijn zegt helemaal niets.

Als er geen koemelk allergie is zou ik absoluut zeker voor koemelk kiezen.

"In sojabonen zitten fyto-oestrogenen. Dit zijn stoffen die lijken op onze eigen oestrogenen en daardoor ook dezelfde werking hebben. Dat is misschien handig voor vrouwen die in de overgang zijn, maar voor de rest van de bevolking kan het vrij problematisch zijn. Want wat moet je als man met zoveel oestrogeen? Onvruchtbaar worden. De menstruele cyclus van de vrouw raakt er ook van in de war. En dat is lang niet het enige; wat moeten opgroeiende kinderen met grote hoeveelheden oestrogeen? Voor meisjes kan dit een vroegtijdige puberteit betekenen en bij jongens juist een verlate. Uit onderzoek is gebleken dat een baby die melk op basis van sojamelk te drinken krijgt, dagelijks net zo veel oestrogenen binnen krijgt als er in 5 anticonceptiepillen zitten!"

Waarom in Azië wel allemaal soja eten? Omdat zij enkel gefermenteerde soja eten, en niet de soja zoals wij kennen.

Soja ongezond, ontdek hier 10 redenen waarom dat zo is| Inside Out Health | Jenaida van Wijk |

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik geef amandelmelk sinds 10maanden. Gaat super goed.
    Cb arts zei dat prima alternatief is voor koemelk. Het verschilt meningen over of koemelk gezond is of niet. Ik nijg op niet dus gaf amandelmelk is ook lekkerder met pap en minder calorie. Achteraf blijkt dat dochter kan wel melkproducten eten(yogurt, kaas etc) maar dagelijks 200cc met melk krijgt ze eczeem. We zijn nu het uit te zoeken maak dat lijkt daar sterk op. Ik gaf af en toe koemelk ipv amandelmelk maar toen ik maand alleen koemelk gaf met pap begon eczeem en werd steeds erger. Nu hormoonzalf 3 dagen om het te minderen en nu amandelmelk 2 weken om te kijken of het weg gaat.

Ik zou zeggen als je koemelk niet wil en je zoon niet sterk allergisch aangelegd, dab vanaf 9/10 mnd kan je gerust amandelmelk geven of notenmelk of cocosmelk.
    Soyamelk is indd niet zo erg goede alternatief.
    Als je zoon bijv wel al allergie heeft op koemelk of tarwe, gluten. Kan hij ook voor noten allergisch zijn.

8. 2jees

2jees Niet meer actief

En dan kun je dus OOK geen amandelmelk drinken Piccolina ;)

Amandelmelk zou ik alleen doen als kindjes op koe en sojamelk reageren (zoals de mijne,) anders zou ik gewoon koemelk geven. Amandelmelk is minder volwaardig dan koemelk en soja.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Volgens de kinderdiëtiste waar wij lopen is amandelmelk dus géén melkvervanger voor peuters. Het is een drank, maar het heeft niets met melk te maken.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als vanwege kans op kruisallergieen soja en geitenmelk geen optie zijn, is amandelmelk dat idd ook niet. Dan zou je, als je perse een smaakvervanger wilt, (want voor de voedingswaarde hoef je het niet te doen) moeten kiezen uit rijstemelk of kokosmelk.
    Maar zoals al gezegd: voor de voedingswaarde voegt dat weinig toe aan gewoon iets anders zoals bijvoorbeeld water drinken. De vitamines kun je dan net zo goed uit andere voedingsmiddelen halen.

Deel Deze Pagina