voor de mensen met poolse familieleden.. help

Discussie in 'De lounge' gestart door nogeenwonder, 9 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

7 jun 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    hallo allemaal
    ik ben deze week de zeer troste peettante geworden van het kindje van onze vriend en zijn poolse vriendin.
    uiteraard kon je mij niet trotser krijgen als nu!
    nu zou ik haar heel graag een kraamkado willen geven,iets wat in polen gebruikelijk is maar ik zou niet weten wat..
    googelen geeft me geen resultaat ik zou dr zo graag willen verassen aangezien er geen geld is om de ouders te laten komen met de doop...
    alvast heel erg bedankt

2. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Bedoel je een kraamkado of doopkado??
    Als een kraamkado kan je gewoon net als in NL kleertjes of speelgoed/ speelkleed geven.
    Als een doopkado geef je in Polen meestal geld (dus geen spaarpot, bestek enz wat in NL gebruikelijk is :D).

3. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

7 jun 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    ok dankjewel ik bedoel eigenlijk allebei:D

4. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

7 jun 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    dus er is niet iets speciaals (ik noem maar wat n kaars of prentje) ofzo wat traditioneel gegeven word?

5. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Oh ja... Ik kom uit Polen en toen ik mijn eerste kindje kreeg hebben mij mijn Nederlandse schoonzussen verrast met een mand vol kleine kado's (voor elke kraamdag een kado). Ik vond het superleuke idee en ik ging elke dag een kadootje uitpakken :D

6. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

7 jun 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    dankjewel voor de tips!
    erg fijn :)
    hoop haar te kunnen verassen wilde als geboortekado misschien t geboortekaartje schilderen op n tafeltje en stoeltje hoop dat ze er blij mee is!
    of dat ze t ziet als n gek nederlands gebruik:)

7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.251
    11.839
    113
    Ik vind het juist ook wel heel leuk als je iets typisch Nederlands doet. :)

8. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

7 jun 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    klopt maar omdat niemand van dr familie komt wil ik dr n soort van riem onder t hart steken

9. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Ik begrijp uit je post dat het kindje hier wordt gedoopt. Gaat het gebeuren in Nederlandse of Poolse kerk?
    Volgens Poolse traditie (die in sommige regio's geldt) koopt peettante een witte kleedje (soort van grotere zakdoek waarop naam van het kindje en de datum van de doop staat) dat tijdens de ceremonie op het kindje wordt gelegd.
    Ik weet niet of in de regio waar de kersverse mama woonde ook deze traditie geldt (misschien is goed om te navragen).

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hihi, je bedoelt ws een hart onder de riem steken? ;)

Kun je niet, naast een leuk hollands kado, zien of je aan een mandje met poolse lekkernijen kunt komen? Mijn moeder heeft bij onze oudste een mandje met allerlei lekkers voor in de kraamweek. Kan me voorstellen dat zij een aantal poolse lekkernijen juist in die week ws wel erg kan waarderen? :)

11. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

7 jun 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    whahaha en ik heb er serieus ook nog over nagedacht hoe dit op te schrijven hahaha;):);)

o dankjewel voor de tip ga ik opzoek naar lekkernijen!

12. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

7 jun 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    het dopen gaat gebeuren in een poolse kerk hier in de buurt...
    dankjewel voor de tip met het kleedje daar kan ik zeker iets mee doen.

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

LOL :D

(nog eentje trouwens: verrassen is met dubbel r. Met 1 r krijgt het een nogal lugubere betekenis in de zinnen die je typt ;) :D )

14. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    noogeenwonder als je in de google "biala szata na chrzest" gooit dan kan je zien hoe dit kleedje uitziet.

15. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

7 jun 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    dankjewel! heb je misschien als laatste ook de gouden tip waar ik dit kan kopen:D:D:D

16. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

7 jun 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    :):)

17. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Helaas geen idee waar je in NL doopkleedje kan kopen (mijn kindjes waren in Nederlandse kerk gedoopt). Misschien weten ze dat in de poolse kerk. Of kijken voor iets soortgelijks bij een winkel die doopjurkjes verkoopt. De naam en de datum van de doop kan je door iemand laten borduren.

18. madchen30

madchen30 Actief lid

18 mei 2008
    282
    0
    16
    In polen is het ook traditie dat dege die peettante wordt een ketting met een kruisje of engel koopt
    Of de doopkaars

Deel Deze Pagina