Multilevel Marketing oliebedrijven, mening?

Discussie in 'De lounge' gestart door beebje082011, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Om me heen zie ik superveel van die oliebedrijfjes opduiken van voornamelijk Young Living. Overal wordt het gepromoot alsof je niet zonder kan, om maar te verkopen natuurlijk. Hoe werkt dit precies en hoe kunnen die verkopers er zoveel aan verdienen?

Ik krijg hier altijd zo'n vreemde nasmaak van. Mensen gek maken alsof je niet kunt leven zonder hun (way overpriced) olieën. Ik snap dat het aantrekkelijk is als je een liefhebber bent, maar er zijn ook goedkopere varianten van prima kwaliteit makkelijk verkrijgbaar. Af en toe brand ik ze zelf voor de geur, maar ik ben er wel nuchter in en verwacht geen levensveranderende dingen.

Echter de manier waarop sommige dames dit promoten met een extreem enthousiasme alsof het bijna een eerste levensbehoefte is...ik krijg er gewoon zo'n naar gevoel bij, dat die alles doen om maar te verkopen en anderen zo gek te krijgen. Je kunt natuurlijk prima zonder olieën leven.

Wat is jullie mening hierover en hoe werkt dit systeem?

Las deze week bij zo'n vrouw dat ze mega trots was dat ze Diamond status had bereikt. Wat dit inhoudt weet ik niet, maar ik denk dat je dan een bepaald inkomen bereikt? Dan denk ik van, ten koste van wat wil je hierin blijven groeien... je moet dus continu nieuwe mensen vissen en de vaste mensen zo ver krijgen veel te veel geld neer te blijven tellen voor olieën om deze op lange termijn te blijven kopen?

Wat denken jullie hiervan?

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik heb er nog nooit van gehoord? Hoe gebruik je die oliën dan? Alleen branden? Ik ben sowieso niet van geuren (vind de geurbranders en -kaarsen en wierook enzo, maar ook de meeste parfum/wasmiddelen echt vies), dus misschien komt het automatisch ook niet in mijn reclame-rijtje.
    Ik zou ook niet weten waarom je dat dan nodig zo hebben.
    Mja en verder, als ze mensen wel kunnen overtuigen, prima. Zolang er geen dwang bij komt kijken.
    Sommige mensen zijn ook gewoon goede verkopers. En er zijn nog veel veel meer onzin-dingen die mensen verkopen, waar de een gevoeliger voor zal zijn dan de ander.

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik ben echt heel erg anti MLM. Er worden vooral mensen in de top heel rijk van. En de geloofwaardigheid van die Aloe Vera, olieën, dieetdruppels etc betwijfel ik ook als er zo'n verkoopstrategie achter zit.

Als iemand in mijn FB profiel in de MLM stapt dan ontvriend ik die persoon direct. Al is het nog zo'n goede vriendin. Ik hoef die zogenaamde 'het werkt echt fantaaaaastisch' praatjes niet te lezen.

Sado vindt dit leuk.
  4. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik zag oliebedrijf en dacht aan Shell :roflmao:. Nooit van gehoord, mijn tijdlijnen staan vol met kledingads :cool:.

Maan14, autumn86, Vero0504 en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Taalvrijwilliger, activiteitenbegeleider (vrijwill
    Same here :roflmao:

Ik ben zelf enorm fan van etherische oliën en heb dan ook best een verzameling in huis maar heb nog nooit gehoord van MLM eerlijk gezegd.
    Ken Young living vaag maar wist niet dat dit zo’n concept was. Is het een soort piramide idee waarbij de verkoper steeds meer klanten lokt en daardoor zelf groeit?
    Ik heb een gloeiende hekel aan dat soort concepten en vind het jammer dat mensen hierdoor wellicht misleid worden. Want zoals je zegt je kunt dikke prima leven zonder oliën haha. Jammer dat dit soort concepten nog steeds zo populair zijn o_O

6. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.041
    17.010
    113
    Volgens mij is dat YoungLiving een soort van piramidespel, toch?

Edit: ik lees nu dat MLM vergelijkbaar(?) is met een piramidespel :)

7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.747
    113
    Dat was ook mijn gedachte haha.

Maar is het niet zo dat het gros van álle producten die door verkopers worden aangeprezen eigenlijk totaal niet nodig zijn? Zo werkt de commercie nou eenmaal, lijkt mij: mensen overtuigen om jouw product te kopen.
    Als je het zo bekijkt kunnen we de Action en aanverwanten ook wel opdoeken.

8. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    @citroenrasp Ja dat is ook wel zo, maar het komt me bij deze opzet zo opdringerig over allemaal. Ze doen echt alsof oliën levensveranderend zijn enzo, en dat er dan mensen overstag gaan voor hun eigen gewin en het vervolgens brengen dat je zoveel gezinnen helpt enzo.... vind het zo erg eigenlijk, dat mensen zoveel geld wordt afgetroggeld.
    Ik ben alleen benieuwd hoe het écht werkt, waarom ze er zoveel moeite insteken... alleen daar hoor je niet zoveel over.

9. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Op netflix staat hier een docu over. Erg interessant! Dan leggen ze ook uit hoe het piramidespel werkt.

10. Ik heb het bericht 10x opnieuw gelezen maar ik begrijp er niks van.
    Ik sla het niet op, de tekst..

Vero0504 en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    #11 beebje082011, 28 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2021
    Je bedoeld mijn bericht neem ik aan? Lijkt me vrij duidelijk? :p Het gaat om etherische-olieverkopers met zo'n multi level marketing systeem die ik erg vaak zie opduiken. Of schrijf ik zo onduidelijk :p

Jessi79 vindt dit leuk.
  12. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb een keer een bijeenkomst meegemaakt over die oliën van Doterra.
    Het werd gebracht als een 'lezing' maar ik trof een hysterische vrouw aan die haar hele leven afhankelijk had gemaakt van die oliën. Zij dronk het spul en kon naar eigen zeggen niet meer zonder. Ze had ook een flesje op de rand van haar bed staan. Als ze wakker werd dan moest ze daar binnen een minuut aan ruiken, dan kreeg ze een positieve dag. Gestoord.
    Zij verkocht het ook en het was een heel circus om een los flesje te kunnen kopen.
    Moest weer via via via enz.
    En gruwelijk duur.
    Ik kreeg echt medelijden op het moment dat de vrouw vertelde dat ze een keer een vaginale schimmel had en vervolgens een tampon gedrenkt in olie in haar vagina had gestopt. Vervolgens was het goedje daarbinnen gaan branden als de hel....
    Wat een waanzin.
    Ik heb de 'lezing' uitgezeten en heb op bol.com een potje citroenolie gekocht waar ik af en toe even aan snuif :)

13. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Hoe heet die docu? Vind ik wel interessant!
    Ik krijg sowieso al de kriebels van saleslui, maar MLM kan ik echt niet uitstaan! Zeker niet als ze er medische claims en gezondheidseffecten bij gaan halen die totáál niet bewezen zijn. Maar dat komt ook omdat ik zelf in het medisch onderzoek werk en weet wat er allemaal bij komt kijken voordat je iets mag publiceren of op de markt mag brengen als effectief middel. Maar deze MLM vertegenwoordigers weten heel goed dat ze in grijs gebied opereren en hoe ze zich in kunnen dekken, maar tegelijk van andermans wanhoop misbruik maken en zo veel geld verdienen.

Jessi79 vindt dit leuk.
  14. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Ja, wil die docu ook wel eens zien! @Anakin Echt erg ja.. :-O

Ben toch benieuwd hoeveel ze ermee binnenharken want ik lees geregeld berichten op FB enzo over vrouwen die ook ineens heeeelemaal om zijn en vol lof posten erover.... onder het mom van 'ik wil graag andere vrouwen inspireren eigen baas te worden en onafhankelijk inkomen te genereren' werven ze een heel nieuw team aan onderverkoopsters.

15. Ja, klopt maar het ligt meer aan mij hoor!
    Iets met concentreren..

16. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Ik houd van etherische olieën. 'Geloof' ook echt wel in de werking en het feit dat een etherische olie ook oraal gebruikt kan worden is wel een teken van goede kwaliteit. Alleen ben ik niet zo van die pyramidesystemen. Dus koop ik het eigenlijk niet. :roflmao: Ik kies voor andere merken of heeeeeel soms bij mensen die ik wel vertrouw in zo'n systeem.

De werking is gewoon heel simpel en geen hoge wetenschap ofzo. Wel is er enige kennis over nodig want niet alles kan bij iedereen gebruikt worden. Maar dat geldt net zo goed voor alle vrij verkochte drogist medicatie.

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.747
    113
    Ik moest ook een paar keer lezen voordat ik het begreep.
    Je hebt het namelijk over olie en dat kan zoveel zijn: aardolie, palmolie, etc. Dat zijn namelijk ook industrieën waar ontzettend veel geld in omgaat, vaak op niet zo'n nette manier ook. En als het onduidelijk begint is het (voor mij dan) al wat lastiger te begrijpen. Ik kan me voorstellen dat meerdere mensen dit hebben. Uiteindelijk begreep ik wel dat het om etherische olie ging, maar dus niet gelijk.

Vero0504 vindt dit leuk.
  18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.747
    113
    :roflmao::roflmao:

19. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Die docu heet Unwell. Aflevering 1 gaat over de oliën

siets vindt dit leuk.
  20. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Dat vind ik wel iets totaal anders. Bij de Action krijgen medewerkers gewoon salaris, en geen provisie op basis van hun verkopen. En krijgt de filiaalmanager geen extra provisie als hij zijn medewerkers aanzet tot meer provisie. En ze hoeven de voorraad in de winkel niet van hun eigen salaris te betalen. Mensen gaan daar vrijwillig naar toe omdat ze iets willen kopen. Niet omdat een vriendin op Facebook continu tegen je zegt dat je het écht móet kopen omdat je er vééél gezonder van wordt. En zij rijker.

Deel Deze Pagina