Warmtepomp.. gasloos. Hoe warm wordt het nu echt?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 29 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Wij hebben een nieuwbouwwoning van 2020 bezichtigd. Energielabel A ++. Gasloos, warmtepomp. 16 zonnepanelen.

Nu horen wij om ons heen verschillende verhalen; zou je dat wel doen joh, niet warm te krijgen! Of; je huis wordt niet warmer dan 19 graden. En; stroomverbruikers zijn het. Pietje had gehoord dat klaas alweer zijn warmtepomp uitgezet heeft en weer op gas over is... Je snapt me wel, iedereen heeft zijn mening al klaar :D

Is dit echt waar? Wie heeft ervaring ?

2. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.256
    12.631
    113
    Vrouw
    Word hier prima warm in huis ook maar hoe warm je het zelf wilt hebben!
    We zijn hier vorig jaar sept komen wonen nieuwbouw woning en hebben het eerste jaar 3063kwh verbruikt hier was de kachel al in sept aan want nieuwbouw en vochtig nog.. en hebben 1578 terug geleverd van de zonnepanelen.
    We hadden 583,- betaal en kregen 526 terug. Ook natuurlijk door energiekorting enzo!

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.085
    12.043
    113
    #3 Dubbelgeluk, 29 dec 2022
    Laatst bewerkt: 29 dec 2022
    Ja! Hier een huis dat is opgeleverd in 2020 en we hebben een warmtepomp, geen gas.

Het is heerlijk behaaglijk warm dmv vloerverwarming. Boven staat de verwarming altijd uit, de slaapkamers vinden we dan eigenlijk nog te warm, ondanks dat de ramen open staan.

Een aantal vragen:
    - weet je wat voor warmtepomp het is, grond of lucht?
    - welk soort glas zit in de ramen?
    - is in het hele huis vloerverwarming gelegd?

Wij hebben een grond waterpomp, die is heel stabiel. We hebben triple glas en overal vloerverwarming. Ik zou niet anders meer willen.

Wij hebben overigens ongeveer 30 zonnepanelen en betalen 10 euro per maand aan electra. Het ziet er naar uit dat we rond de € 2.500,- terug krijgen vanwege teveel geleverd.

We hebben een hoekwoning van ongeveer 165m2.

4. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.339
    113
    Amsterdam
    Wij hebben echt een heel groot huis en ja je verbruikt veel energie om het warm te krijgen. Maar het wordt echt wel lekker warm hoor. Wij hebben zelf nog niet genoeg zonnepanelen als we die volgend jaar wel kopen dan zal het al weer meer kiet spelen.
    zeker als je vergelijk hoeveel je ook verbruikt dat je nog steeds goedkoper uit bent dan iemand met gas. Mits alles goed geïsoleerd is etc.
    Dus uiteindelijk zeker op de lange termijn zeg ik doen.

5. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    #5 Mythique, 29 dec 2022
    Laatst bewerkt: 29 dec 2022
    Heeft het huis een WTW of ventilatieroosters? Een warmtepomp verwarmt op een lagere temperatuur dan een CV. Wanneer je via de ventilatieroosters de warmte weer verliest, zou het moeilijker warm te stoken kunnen zijn. De WTW zorgt ervoor dat je huis geventileerd wordt zonder dat je warmte verliest.

Ons huis heeft 2 WTW's, triple glas, overal vloerverwarming en een lucht-water warmtepomp. Met 20 zonnepanelen hebben we nu 0 op de meter. We zijn heel blij dat we deze keus hebben gemaakt. In ons vorige huis zouden we nu zo'n € 1.000 pm kwijt zijn aan energie.

Edit: het aantal zonnepanelen zegt natuurlijk niet zoveel. Het aantal Wattpiek van de panelen bepaalt uiteindelijk de opbrengst. Wij hebben panelen van 350 Wattpiek maar dat schijnt nog steeds de uitzondering te zijn.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ons huis is energieneutraal, warmtepomp en zonnepanelen en we hebben zelf na oplevering nog wat extra zonnepanelen laten plaatsen. We hebben overal vloerverwarming. Het is hier in huis 21/21,5 graden en daarvoor hoeft de pomp volgens mij niet vreselijk hard te werken.

7. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    Ons huis is dit jaar opgeleverd. Groot vrijstaand huis. Gasloos, Warmtepomp, triple glas, 27 zonnepanelen (380), overal vloerverwarming. Huis is heerlijk warm, was eerder te warm, dan te koud. Vloerverwarming staat standaard op 19 graden, maar het is altijd rond de 21/22 graden binnen (is/voelt wel andere warmte als met cv).

8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Wij hebben een groot vrijstaand huis (260m2), gasloos en met warmtepomp. We hebben de verwarming op 20,5 staan en dat lukt prima, warmer ook wel. Alleen als het hard vriest is 21,5 wel de max denk ik. Maar dat ligt meer aan ons systeem, het is verkeerd ontworpen en aangelegd waardoor we veel warmteverlies hebben. Na 2,5 jaar hebben we nog best wat openstaande issues met de installateur.

Wij hebben 26 panelen (365) en betalen niks aan energiekosten, we krijgen iets terug op jaarbasis.

9. Lavendel89

Lavendel89 Niet meer actief

Niet te vergelijken, wij hebben een jaren ‘70 woning. Geen gas. Maar ook hier is het goed warm te krijgen (warmtepomp, hr++ glas, 20 panelen).

10. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.682
    113
    Hier ook gasloos, huis uit 2020. Wordt prima warm. Vloerverwarming staat op 20 en we betalen 12 euro per maand aan elektra, 20 zonnepanelen. Vorig jaar kregen we 1000 euro terug door teruglevering

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dat met die ventilatieroosters hoeft niet zo te zijn. Wij hebben namelijk ventilatieroosters icm mechanische ventilatie (met CO2 en vochtsensor), want het werd een enorm gedoe en kostenpost om ook nog een WTW aan te leggen in ons huis van een eeuw oud. De installateur moet wel goed uitrekenen wat er dan evt extra moet liggen aan vloerverwarming. De warmtepomp moet natuurlijk ook voldoende vermogen hebben.

We hebben in de hal wel warmteverlies door de originele voordeur, dus die ruimte blijft wat achter (geen ramp, want hal), de rest van het huis is super. We hebben een grondwarmtepomp en vloerverwarming door het hele huis, in de zomer vloerkoeling. Paar weken geleden toen het zo koud was, was het gewoon hetzelfde als anders in huis (20/21 graden in de woonkamer), de warmtepomp heeft een buitensensor en anticipeert dus op harder werken.
    We hebben dubbel glas, want triple kon niet in dit huis, dan zouden de buitenkozijnen ook vervangen moeten worden (de binnenkozijnen moesten sowieso).
    Wij hebben 14 panelen van 370 wattpiek geloof ik. We zijn niet 0 op de meter, maar waren afgelopen jaar ongeveer 100 euro/maand kwijt (voorschot was wat hoger, maar kregen geld terug), ik verwacht komend jaar wel wat meer, maar nog steeds laag voor een groot vrijstaand huis van een eeuw oud. :)

12. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Bedankt dames! Eigenlijk alleen maar positieve verhalen dus dat is mooi! We gaan volgende week nog een keer kijken :)

13. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.899
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben sinds oktober een hybride warmtepomp. Dat betekend dat je nog steeds wel een ketel hebt, maar dat deze het alleen overneemt bij hoge vraag (koud weer en douchen bv). Wij hebben erg moeten wennen. We kregen niet meer die lekkere stralingswarmte van de radiatoren en opwarmen duurt erg lang. We hebben inmiddels geleerd dat hij standaard op 18 graden blijft staan en we tot max. 19,5 opwarmen. We kunnen niet zoals vroeger de thermosstaat 's nachts op 16 zetten en overdag 20. Dat verschil moet je kleiner houden.

Mijn schoonzus en schoonvader hebben beiden nieuwbouwhuizen met een volledige warmtepomp. Daar vinden wij het altijd te warm. 22-23 graden is gewoon niet lekker in een woonkamer.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @Lief en stoer: Hebben ze hem dan niet gewoon te hoog ingesteld? Wij hebben ook een volledige warmtepomp, maar de temperatuur in huis is afhankelijk van waar wij hem op in stellen.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.085
    12.043
    113
    Dat wilde ik ook vragen.

16. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.899
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat zou best kunnen hoor. Met gas zouden ze dat vast niet doen :)

17. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.730
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook een hybride warmtepomp. Onze ervaring is ook dat je hem het beste op 1 constante temperatuur kunt zetten.
    Wij hebben zelfs de ketel uitstaan en door die constante temp ging het zelfs met de hele koude dagen goed. De eerste koude dagen stond hij s nachts nog laag en dan kreeg hij het in de ochtend niet warm, maar nu staat hij dag en nacht op 18,5 en dat is prima.
    Hij hoeft nu niet hard aan het werk, maar warmt gewoon steeds een beetje bij.

En als we het warmer willen hebben lukt hem dat prima hoor. Onze thermostaat zit in de loop en slaat af en toe op hol. Toen ik vanmorgen beneden kwam was het 22 graden:eek: Dan is denk ik vanmorgen een van de jongens te dicht langs de knop gerend en dan draait hij een paar graden omhoogo_O

Voor warm tapwater hebben wij een warmtepompboiler.

Lief of Stoer vindt dit leuk.
  18. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    283
    63
    Wij hebben nu 5 jaar een warmtepomp, wel met radiatoren en geen vloerverwarming. Het enige verschil wat ik merk met gas/cv is dat het minder koud in huis is omdat het huis beter geïsoleerd is waardoor het minder snel afkoelt.
    Verder werkt het hetzelfde, ik zet de thermostaat zo warm ik wil en die temperatuur wordt het dan ook.

Deel Deze Pagina