Dag dames, Ik heb even een vraagje en hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven of kunnen vertellen hoe jullie dit doen. Ik vraag me namelijk af hoe veel tijd er tussen een voeding mag zitten bij een jonge baby. Het is namelijk vaak zo dat Tijs s'avonds niet na 3 tot 4 uur wakker word voor een voeding maar dat we hem echt wakker moeten maken. Nu doen we dit liever niet omdat hij dan niet al te best drinkt. Overdag gaat het goed en word hij meestal wel na ongeveer 4 uur wakker. Ik ben ook bang als ik s'avonds er teveel tijd tussen laat zitten hij misschien zijn dag nacht ritme in de war gaat gooien omdat hij dan al vroeg in de avond in een erg diepe slaap komt. Gister had hij bijv. om 18.00 de fles gehad en "moest" dus eigenlijk tussen 21.00 en 22.00. Hij werd echter maar niet wakker en ik heb hem uiteindelijk om 23.00 maar wakker gemaakt. Hierna kwam hij weer om 04.45. Toen dus 6 uur ertussen. Hierna kreeg hij om 9 uur weer de fles. Hij krijgt flessen van 130 water met 4 schepjes voeding. Hij laat hiervan meestal 20 tot 30 cc staan. Als hij geen last van krampjes heeft dan slaapt hij eigenlijk alleen maar dus dan zien we hem eigenlijk nauwelijks als er ook nog zo veel tijd tussen die voedingen zit. In het kort dus hoe veel tijd mag er tussen zitten en hoe zouden jullie dit doen in de avonden. Wakker maken of kijken hoe laat hij zelf wakker word. Overigens gaat niet elke avond zo hoor. Ook hier regelmatig krampjes en soms een hoop verdriet hiervan. Ik zit dus s'avonds ook wel eens met een huilend mannetje op schoot en in het begin vooral s'nacht met hem rondgelopen door de krampjes (hopelijk is dit nu achter de rug want dat is toch wel erg zwaar).
hoe bedoel je met wakker maken? babies kunne wel slapend drinken. we hebben altijd al aan zijn schema gehouden dus 3-4uur in het begin en snachts 5uur max. ik weet wel dat hier heel mensen dit niet doen en gewoon door laten slapen. met flesvoeding vind ik dat je niet op verzoek kunt voeden. met BV wel. dag nacht ritme werkt met licht dus snachts in donker voeden, overdag tot 12:00 u middag zonlicht binne laten.
Als ik het me goed herinner is het maximaal 6 uur op die leeftijd. Onze meid sliep ook al snel de nacht door en dan maakte we haar ook pas na 6 uur slapen weer wakker. De krampjes kunnen nog wel even aanhouden. Je zou Infacol kunnen proberen. Dat werkte hier super goed.
Nu met de hitte laten we er overdag maar 3u tussen; inderdaad wakker maken dus; vind belangrijk dat ze voldoende vocht binnenkrijgt. s Nachts krijgt ze een voeding wanneer ze zelf wakker wordt en zonodig maken we haar na 6 uur wakker. We zorgen wel dat we met de 'laatste' voeding uitkomen rond 23u.
@ belize Ik zal hem toch moeten storen in zijn rust. Hij zal uit de baker doek moeten en ook even moeten boeren. Hierdoor word meneer echt wel wakker. Hier zijn de gordijnen eigenlijk altijd open dus het is pas donker op zijn kamer als het buiten donker word. Ik meenden namelijk dat ze s'nachts in een diepere slaap zijn en dus ook langer slapen dan overdag. Dan zijn de slaapjes korter en minder diep of is dit nog niet op deze leeftijd? @Ilse tot wanneer moet je ze dan nog echt wakker maken na 6 uur? Zetten jullie daar dan ook echt de wekker voor? Wij gaan meestal gewoon slapen en horen dan wel weer wanneer hij komt. Meestal is dit wel na 6 tot 7 uur maar zetten hier dus geen wekker voor. Infacol gebruiken we al en krampjes zijn hier behoorlijk onder controle. Het speelt af en toe weer wat heftiger op maar gaat dan ook samen met moeilijker poepen. Is dit gebeurt dan ontspant hij eigenlijk bijna meteen weer. Hiervoor krijgt hij ook comfort voeding.
@femke hier zit er toch vaak 4 uur tussen maar houdt wel de plasluiers goed in de gaten. Deze zijn nog goed vol en zwaar dus wat dat betreft krijgt hij genoeg vocht binnen. Hoe zorg je er dan voor dat je rond 23.00 uitkomt? Hier lukt het soms wel maar zoals vandaag echt niet. Hij heeft nu net om 21.00 gehad dus ga ervan uit dat hij rond 03.00 weer zal komen.
Eva sliep met 10 weken van 0.00 tot 9.00 uur. Het had bij haar ook geen zin om haar wakker te maken voor een voeding. daar dronk ze gewoon te weinig van. Ik zette er geen wekker voor. Ze heeft tm 8 weken op onze kamer geslapen en dan doet dat fijne moederinstinct het werk haha. Ik schoot bij ieder piepje wakker en dan keek ik hoelaat het was. Overdag kreeg ze overigens gewoon om de 3 uur voeding en later om de 4 uur. Vooral met deze hitte moet ze wel aan het juiste aantal cc komen. De Omneo deed hier de darmpjes flink leeg maken. Evenals de Nutriton. Maar dat is volgens mij vooral voor spugende baby's. Was een voordeel van dat spul. Infacol werkt goed he.
Tijs komt wel aan de juiste hoeveelheid voeding en zoals ik al schreef hij plas goede volle luiers dus krijgt wat dat betreft voldoende. Moet zeggen dat ik het toch wel lastig vind het wel of niet wakker maken. Bij wakker maken eet hij minder goed dan dat hij zelf wakker word. Infacol werkt inderdaad wel goed. Vind het wel grappig dat als hij dan een boer laat dat die ook echt naar sinaasappel ruikt van dat spul. Hier heeft trouwens de comfort voeding ook een hoop gedaan.
Je kunt ook naar zijn gewicht kijken, er is een vuistregel die zegt een baby mag zijn gewicht in kilo´s keer 2 slapen, dus als je kindje 3 kilo is mag hij max. 6 uur achter elkaar slapen/tussen een voeding zitten. Ik vind dat wel een praktische regel. Nou wordt Irem toch wel zelf wakker, maar gisteren zat er bijna 8 uur tussen de voedingen, maar omdat ze toch al 5 kilo is, mag dat. Het punt is dat als je kindje te lang doorslaapt bij zo´n kleintje de bloedsuikerspiegel te ver kan dalen en dat is niet goed. Daarom heb ik Irem in het begin wel altijd wakker gemaakt voor een voeding.
Dat is wel een handige regel. Tijs is nu net 4 kilo dus zou dan max. 8 uur mogen slapen. Meestal word hij overdag wel na 4 uur wakker maar in de nachten echt niet. Hoe lang duurt het eigenlijk voordat ze hun bloedsuikerspiegel zelf op pijl kunnen houden?
Hier sliep de dame ook na een paar weekjes door en heb haar nooit wakker gemaakt voor voeding. Ze kwam zelf vaak gewoon na 7 uur!