Al een aantal weken zat er een poes in onze voortuin. Na het een aantal dagen aangekeken te hebben mee naar de dierenarts geweest, maar was niet gechipt of iets. Na onderzoek blijkt ze, voor zover wij weten, ook niet vermist te zijn. Nu willen we haar graag adopteren, want ze is mega lief en knuffelig❤️ Maarrrrr wij hebben ook een hond, iemand een idee om de eerste ontmoeting soepel te laten verlopen? Tot nu toe heeft ze buiten geslapen in een mandje namelijk, maar we willen haar dus naar binnen halen. Bekijk bijlage 594274
Pak een handdoek en wrijf goed over te kat en vooral bij de nek daar zitten kliertjes en daarna die handdoek aan de hond geven dan kan hij goed sniffelen en ook dat mandje laten sniffelen door de hond en dan de kat binnen in een afgesloten ruimte zodat ze elkaar kunnen ruiken, en verder kan je weinig doen denk ik, zorg wel dat de kat genoeg verstop plekken heb en ook op verschillende plekken hoog kan zitten want katten hebben graag goed overzicht over de situatie en gewoon dat de hond dus niet erbij kan
Wat een schatje! Ik heb een kat en een 'deeltijdhond', en dat is eigenlijk een kwestie geweest van gewoon doen. Ze geven zelf wel aan wat ze nodig hebben daarin, of ze nieuwsgierig zijn of even wat afstand bewaren en het willen aankijken. Het tijd geven om te wennen en naar de signalen luisteren is het enige nuttige advies wat ik kan geven, de rest deden ze zelf.
Ik zou haar eerst in een apparte kamer houden en een dekentje van de hond erbij leggen en een dekentje van de kat bij de hond leggen, zodat ze aan elkaars geur wennen. Ook kan je bijvoorbeeld eerst de hond aaien en dan de kat, zodat de geur van de hond op de kat gaat zitten en vice versa. Bij katten wissel je dan na verloop van tijd van kamer, maar ik weet niet hoe dat zit bij katten en honden. De kat lijkt ook een kitten, meestal wennen die een stuk sneller dan oudere katten! De eerste fysieke kennismaking is het aller belangrijkste, dus probeer het allemaal niet snel snel. Je kan het daarmee echt verpesten. Wat een mooierd is het trouwens!
Zolang je hond geen hond is die direct achter elke kat aan rent en wil vangen zal het vast wel goed komen Het lijkt wel een deels raskat, main coon ofzo. Mooi beestje.
Wij hebben vorig jaar een kitten gehaald en we hebben al een hond. Eerste contact was de hond enthousiast maar kreeg gelijk een tik haha! Na een paar dagen bij elkaar uit de buurt blijven waren ze aan elkaar gewend en nu slapen ze samen in een mand We hebben weinig gedaan, wel bewust beiden aaien zonder tussendoor handen te wassen zodat ze aan elkaar geur konden wennen en dat was het.
Thanks meiden! Heb sowieso nooit m’n handen gewassen voordat ik met de ander ging knuffelen, dus dan zouden ze elkaars geur al een beetje kennen? Heb nu de kat in de gang zitten met de mand van de hond en de hond in de kamer met het mandje van de kat haha. Ze vinden het beide reuze interessant. Strakjes maar aan elkaar voorstellen, vind het suuuuuper spannend!
Wat voor hond heb je? Ik had bij de eerste échte kennismaking hoge vluchtmogelijkheden voor de kat en de riem vast aan de hond. (Niet zelf de riem ook vasthouden dan heb je spanning op de lijn maar indien nodig konden wij snel de riem en hond pakken) Hoge plekjes zijn sowieso geen overbodige luxe, ook ivm kleine kinderen. Wij hebben ook de hond de eerste nacht in een andere kamer laten slapen zodat de kat in alle rust in de woonkamer kon snuffelen. Wij hebben op een hoge kast een stukje vloedbedekking en een kussen gelegd zodat de katten daar kunnen zitten als ze de kinderen zat zijn. Succes!
Wat een schatje! Wat super dat jullie haar een permanent en goed huisje willen geven! Ik kan daar altijd zo blij van worden he Wat je al gedaan hebt met de mandjes is een goed idee. Zometeen misschien alle deuren open zetten, daar waar de beestjes mogen komen, zo kunnen ze elkaar ontmoeten zonder dat ze in een kamertje alleen zitten?
Altijd zicht houden op. Dan is 1 kamer overzichtelijker. Ik weet niet hoe de hond reageerd maar als het mis gaat kan zoiets een waar bloedbad worden....
Oh en bij een eerste kennismaking ook geen kleine kinderen. Daar kunnen de dieren in deze super spannende situatie heel erg van schrikken en vergroot de spanning.
Hier altijd een hond en een kat gehad. Katten kunnen over het algemeen prima voor zichzelf opkomen, dus wees niet al te bang dat de hond de kat grijpt. Wat ik altijd heb gedaan is, wanneer ik ze liet kennis maken, de hond aan de riem. En in een afgesloten kamer (bijv de woonkamer dicht) zodat de kat niet compleet weg kan vluchten, aangezien ze op deze manier niet aan elkaar kunnen wennen. De kat is dus in de woonkamer, dan kom je rustig binnen met de hond kort aan de riem. kijk even aan hoe dat gaat. laat ze vanaf een afstandje naar elkaar kijken en hou de hond bij evt aanvaring kort. als dit goed gaat, laat ze dan rustig naar elkaar toe gaan. Op deze manier kun je opbouwen. Corrigeer beiden, wanneer de een blaft en de ander bijv blaast. Ook katten kunnen prima luisteren. (ook al denken velen van niet) Hou bij de kennismaking kinderen buiten de deur. Het geeft stress voor de dieren, daarnaast kunnen kinderen het heel erg eng vinden als de hond en kat in het begin blazen en blaffen. Wat voor ras is je hond en hoe fel is hij buiten op andere dieren? Overigens is het een prachtige en volgens mij heel lieve kat!
Mooi beestje! Geef het ook de tijd. Ik weet niet precies hoe het tussen kat en hond zit, maar onze kitten en wat oudere kater hebben echt een paar dagen nodig gehad om aan elkaar te wennen.
Ik zou de kat kat eerst even ontvlooien en ontwormen voordat ik deze naar binnen zou halen en met elkaar kennis zou laten maken Wat een mooi beestje zeg!
@sleutelbloem @sweetL We hebben een Franse bulldog. Hij blaft wel altijd naar katten in de tuin en rent er graag achteraan, maar buiten op straat kijkt hij er nauwelijks naar om.. Ze zitten nu nog gescheiden. Omdat jullie zeggen dat het makkelijker is als er geen kinderen zijn wacht ik even tot de jongste wakker is, dan kan de aupair met alle kinderen de oudste twee ophalen en wat leuks gaan doen. Dan ben alleen ik in huis, hopelijk vergroot dat de slagingskans haha. Ga inderdaad Dotje maar aan de lijn doen straks. Heb een plekje hoog op een kast klaargemaakt!