Ik ben door iemand getipt dat het slim zou zijn om te testen op Vitamine b12 tekort. Heeft iemand ervaringen hiermee? Of heeft iemand hierdoor wellicht het vermoeden dat de mk is ontstaan? Of iemand onvruchtbaar of verminderd onvruchtbaarheid hierdoor?
Hoi, ik heb geen concrete ervaring met een B12 tekort, maar ben wel benieuwd of er andere reacties komen van vrouwen die dit wel hebben gehad en of hun arts dacht dat de miskraam hierdoor werd veroorzaakt.... Ik lees dus even mee. Ik wil zelf binnenkort wel langs de huisarts om te kijken of mijn vitamines goed zijn. (na drie vroege miskramen in een jaar) Ik eet ook vegetarisch en dan moet je sowieso op je B12 letten. Ik slik het dan ook regelmatig in pilvorm. Maar heb je echt een tekort dan zijn gewone pilletjes misschien niet voldoende? Daarom ga ik wel even een afspraak maken. Ik eet wel erg gezond, dus zou wel schrikken als ik een tekort heb! Zou jij het zelf willen laten testen, Suze?
Ik heb vandaag meteen mijn huisarts gebeld, en ik kan morgen al bloedprikken. Ik kon vanmiddag een doorverwijs briefje halen. Zal mij benieuwen.... Ik heb al gelezen dat als je alleen pillen slikt met vitamine b12 dat dat niet voldoende is, als je tekort hebt. Het ligt er dan ook aan hoe het wordt opgenomen door je bloed. Schijnt van veel factoren afhankelijk te zijn. Ik hou het hier wel even op de hoogte, en hoop ook dat er in de tussentijd andere reacties komen.
Hallo, Bij mij is in september geconstateerd dat mijn vitamine b12 waarden veel te laag waren. In dezelfde periode een positieve zwangerschapstest gehad. Voor mijn B12 tekort heb ik gedurende 10 weken, wekelijks een injectie gehad om het tekort weer op peil te brengen en moet nu nog 2maandelijks blijven prikken. Toen ik 8 weken zwanger was, heb ik een miskraam gehad. Ik had sterk het gevoel dat mede mijn B12 tekort een oorzaak zou kunnen zijn, maar mijn huisarts zei dat die kans heel klein is. Nog steeds ben ik er niet van overtuigd, maar kan er hoe dan ook niks aan veranderen helaas. Naast mijn 2maandelijkse 'onderhouds'injecties slik ik nu ook B12 tabletten. Hierdoor voel ik me iets zekerder. Succes morgen met prikken. Ik hoop dat je meer duidelijkheid krijgt!
Hier een ervaringsdeskundige. Bij toeval kwam ik er achter dat mijn B12 extreem laag was. De internist vroeg direct of ik een kinderwens had, zo ja, stoppen met proberen! Een laag B12 is net zo schadelijk als te weinig foliumzuur. Dus de aanleg van zenuwen etc kan gevaar lopen. Bij mij was het volgens de internist echt een mogelijke reden van de 2 miskramen rond 7 weken zwangerschap. Echter heb je niet zomaar een B12 tekort, maar als je al een lage waarde hebt, kan die in je zwangerschap snel lager worden. Dus ik pleit er altijd voor deze even te laten prikken als de arts hier mee in stemt. Ik krijg nu al 9 jaar injecties, want mijn lijf neemt helemaal niets op uit voeding.
Ik weet er niet heel veel van. Maar ik denk dat het zinnig is om je te verdiepen in het boek innesteling zwanger worden en blijven van rika lucak. Zij gaat heel diep in op voeding en voedingssupllementen welke vruchtbaarheidsproblemen kunnen veroorzaken. Ze heeft ook een Facebook. Echt onwijs interessant om ye lezen en ik denk dat je er veel aan hebt.
Hallo dames, Toevallig viel mijn oog op dit topic.... Mijn man heeft wegens gezondheidsproblemen veel uitgezocht over vitb12 en heeft me weleens gewezen op "methylation". Google maar eens! In USA een bekend verschijnsel, maar in NL niet echt (h)erkend. Ik weet er verder het fijne niet van, maar zoek maar eens op! Succes meiden! Ik hoop dat jullie snel in verwachting zullen zijn en blijven!
Nou meiden, bedankt voor jullie reactie's. Ik ga haar eens opzoeken op internet! Vindt het ook altijd heel interessant om me daar in te verdiepen. Wat erg dat je denkt dat daar de miskramen van komen zeg..... En je kan het natuurlijk nooit hard maken. Maar ik zie dat je 2 kindertjes hebt gekregen, dat is natuurlijk een mooi geluk Ik ben benieuwd wat er morgen uitkomt bij mij!
Hoi dames, Vanmorgen heb ik verwijs brief gekregen om te gaan bloedprikken. Wij zitten momenteel in ronde 10 voor een 2e kindje.. en heb 1 vroege mk gehad.. Echter sinds paar maanden ben ik ook ontzettend moe en heb ik van tijd tot tijd best wel kwaaltjes die op ook bij een zwangerschap thuis kunnen horen.. Nu werd ik door een collega der op gewezen dat dit ook het beeld is van vit. B12 te kort.. Gister wel het een en ander op internet over B12 te kort gelezen, en er zijn wel dingen die ik herken.. dus ben benieuwd wat er uit het bloed onderzoek komt.. kan alleen pas morgen vroeg te prikken dus zal wel in de loop van volgende week worden dat ik uitslag heb.. ben benieuwd! TS heb jij al uitslag?
Het probleem ligt dan waarschijnlijk in een MTFHR genetische mutatie, waarbij je foliumzuur niet goed opneemt. Bij een bepaalde vorm van deze mutatie, kan dit leiden tot miskraam. Om foliumzuur te kunnen opnemen heb je voldoende B12 nodig. En als je die mutatie hebt, kun je gewoon foliumzuur niet goed opnemen. Heeft inderdaad met methylatie te maken. Preparing For Pregnancy With MTHFR Mutations https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/thrombophilia-and-miscarriage/mthfr-and-miscarriage
Ik heb inmiddels de uitslag gekregen, en bij mij was het prima. iets van 475, dus dat zat er mooi tussenin
Fijn dat de uitslag goed was! Weet je ook of ze een standaard onderzoek hebben gedaan? Want foliumzuur (ik ga er even vanuit dat je dat slikt) kan een vitb12-tekort maskeren en dan zullen ze dan zullen ze dus dieper moeten graven.