Ik werd vanmiddag gebeld door school: dochter was met gym gevallen en kwam verkeerd terecht op haar hand/pols. Sindsdien ontziet zij haar hand en houdt deze in één houding. Onze eigen huisarts is gesloten op dinsdag dus ik ben naar de praktijk ernaast gefietst, waar ze haar gezien hebben. Onderzoeken van de pols en hand gedaan, waarbij ze vooral bij het draaien van haar pols en hand pijn aangeeft. Op de plek van het botje vd pols onder haar pink lijkt een lichte zwelling te zitten. De huisarts gaf aan dat het een twijfelgeval is. Hij denkt gekneusd. Als er morgen geen verbetering is, dan moet ik bellen voor een foto. Maar nu thuis, begint ze haar arm te ondersteunen met haar andere hand en staat het huilen haar nader dan het lachen. Ze wil absoluut niet koelen, wat ze op school ook niet hebben gedaan, want dat maakt de pijn erger. Twijfelgeval... ga ik toch vandaag nog voor een foto of gaan we we een nachtje over slapen? Iemand ervaring mee?
Ja ikzelf. Het bleek toen toch gebroken. Jaren later ook nog een keer mijn hand gebroken en te lang mee gewacht, nooit meer goed gekomen. Zeer zwakke plek. Kortom, ik zou de hap bellen en er op staan dat ze voor de zekerheid een foto maken. Als ze weigeren dan morgen direct weer terug naar de huisarts voor een doorverwijzing voor een foto. De huisarts kan dit gewoon niet beoordelen, je moet voor de zekerheid altijd een foto laten maken in zo'n geval.
Jup. Ondersteunen is nooit een goed teken. Ik zou er een foto van laten maken en luister naar je gevoel! Heb me meerdere malen naar huis laten sturen en dat bleek onterecht..
Eens met rocketscience. Ik zou toch graag een foto willen om een breuk uit te sluiten. Zo de nacht in gaan is ook niks toch?
Mijn vader had dit ooit ook eens bij de hand. (Letterlijk ). Huisarts zei: pols gekneusd, moet vanzelf overgaan. Niet dus. Paar dagen later bleek het toch echt gebroken! Zonder foto kun je eigenlijk niet zien of het niet gebroken is. Ook niet aan de hand van pijn wat iemand aangeeft in mijn ogen. De een heeft namelijk een veel hogere pijndrempel dan de ander. Ik wil je dan toch ook aanraden even een foto te laten maken.
Het is toch nog geen 5u? Ik zou de praktijk doe het beoordeeld heeft even bellen voor toch een foto te laten maken. Beetje jammer om hiervoor naar de hap te gaan als een arts het al beoordeeld heeft.
Dan heeft TS nog 3 minuutjes..... De praktijk zegt vast dat ze dan tot morgen moet wachten, vrees ik.....
Ik snap dit dus nooit van artsen he. Bij twijfel gewoon doorsturen lijkt me, en zeker bij een kind. Maargoed, dat ben ik. Ik zou dus wachten tot je naar de hap kunt, en daarheen gaan met haar.
Ik zou gewoon gaan, het gaat om een kindje. Wellicht worden er foto's gemaakt en dan weet je het zeker. Sterkte
Bellen hoor! Voor dit soort gevallen zijn ze juist! Ik ken je gevoel van twijfel, maar juist bellen als het niet goed voelt. Straks is er wel een breuk en wordt het door het nachtje slapen erger.
Ik heb het zelf ook meegemaakt toen ik ongeveer 12/13 was, gevallen op school met gym. Inderdaad bij de huisarts geweest, die heeft verband er om gedaan en ik heb een nachtje geslapen. Volgende dag toch naar het ziekenhuis geweest en het bleek toch een gebroken spaakbeen. Dat vergeet ik nooit meer.. in totaal 6 uren zitten wachten omdat alles zo lang duurde met foto's etc voor ik eindelijk gips kreeg.
Ik heb eens met mijn pa op zaterdag bij de ha gezeten.. Ga maar weer naar huis en neem een paracetamol. Op maandag weer naar de ha. Nou denk niet dat er wat is maar voor de zekerheid een foto. Vinger gebroken en 1 zwaar gekneusd dus ging met gips naar huis. Heel weekend mee gelopen deed echt pijn! De ha die ik nu heb stuurt gelukkig wel door voor een foto vooral bij kinderen omdat het bij kinderen vaak niet goed in te schatten is of het mee valt of juist niet. Zou er zelf dus zeker niet mee wachten
ik zou de hap bellen dat de pijn erger wordt en dat ze het ondersteund. Hier ook onze zoon een tijdje terug met een gebroken arm. Schoonouders zeiden dachten dat het gekneusd was.
Mijn huisarts zegt dat zodra een kind zijn/haar handje gaat ondersteunen dat het dan vrijwel zeker is dat het gebroken is of dat er een scheurtje in zit. Mijn zoontje heeft dit ook gehad. Ik zou naar de HAP gaan en foto's laten maken.
Ik zou ook nu contact zoeken en vragen om een doorverwijzing naar de seh, al is het maar omdat een gips of adequaat verband een groot deel van de pijn wegneemt
Een vermoeden uiten vind ik persoonlijk een beoordeling van niks. Wanneer het om mijn kind zou gaan wil ik 100% zekerheid en geen gevalletje 'ik denk, misschien, wie weet, waarschijnlijk'. Ik zou dus naar de hap gaan.
Een dag wachten kan zeker geen kwaad. Het is juist goed dat ze terughoudend zijn, zeker bij kinderen in vervand met röntgenstraling. Het wel of niet ondersteunen zegt niet over of het gebroken is of niet, alleen dat het pijn doet en dat kan ook zeker bij een kneuzing. De tweede dag is het vaak beter te beoordelen omdat de pijn/zwelling doorgaans minder is.
Nou, dat de zwelling minder wordt klopt niet altijd hoor. Kan er uit eigen ervaring (uit m'n kinderjaren) over meepraten Huisarts dacht dat m'n arm niet gebroken was na een val, na drie dagen werd de arm zo dik dat ik toch werd doorgestuurd voor een foto, en ja hoor ... Arm gebroken! Het was een hele mooie breuk, dus vandaar niet opgemerkt in eerste instantie. Wat ik nu in het geval van TS zou doen ... Ligt aan het kind! Als ze vergaat van de pijn direct bellen, als ze er om kan slapen zou ik wachten tot morgen. TS, ben wel benieuwd hoe het inmiddels gaat!