Hallo dames, Ik ben niet zo heel goed in Nederlands. Sinds kort heeft mijn vriend een eigen bedrijf en wil hij graag dat ik teksten ga controleren. Nu loop ik er alleen tegen aan dat ik veel moeite heb met Nederlands. Nu ben ik van plan een boek te kopen om me kennis op te frissen en uit te breiden. Ik heb mavo en mbo gedaan Ik ben al boeken tegen gekomen van dummies en vlekkeloos Nederlands maar ik vraag me af of iemand nog tips heeft
Waarschuwing: als je straks weet hoe het moet, ga je je vast kapot ergeren aan de fouten van anderen!
Veel lezen. En dan bedoel ik niet op internetfora, waar iedereen aan de lopende band fouten maakt, maar boeken. Het hoeft geen saaie stofbaal te zijn, als het maar foutloos Nederlands is, en dat geldt voor vrijwel ieder boek dat officieel is uitgegeven.
Volgens mij kan je het best een compleet overzicht van spelling kopen in boekvorm. Een boek waar ook veel oefeningen in voor komen is "Vlekkeloos Nederlands" van Dick Pak. Dit wordt wel gebruikt op de opleiding docent Nederlands en er staan ook dingen in die erg ver gaan (bv of je bepaalde samenstellingen aan elkaar schrijft of niet maar dat weten wij als docenten ook niet allemaal!). Het fijne van dit boek is dus dat er veel oefeningen in staan plus antwoorden. Er zijn nog wel meer boeken te krijgen. Kijk vooral naar de spelling van werkwoorden, want daar zitten vaak de fouten. Op internet kan ik je de volgende site aanraden: CambiumNed er staan erg veel duidelijke regels met heel veel oefeningen. Ik gebruik die site ook voor mijn leerlingen op school. Het is soms op aardig niveau maar bv het onderdeel ontleden is niet nodig. Vooral spelling en met name de werkwoorden. Mocht je nog meer willen weten, dan kan je mij altijd een berichtje sturen! Succes en veel plezier
Dat is sowieso een goede tip. En daarnaast zou ik geen regeltjes gaan lezen (want dat helpt niet zoveel bij het redigeren van teksten) maar gewoon meer je taalgevoel gaan ontwikkelen. Dus, wat hierboven al werd gezegd, veel teksten lezen. Neem een abonnement op de krant (of haal een Metro bij het station ) en besteed daar een uurtje per dag aan. Word lid van de bibliotheek en ontdek schrijvers die je leuk vind. Ik schrijf en redigeer teksten maar als je over elk woord moet nadenken dan is het echt niet te doen, je moet echt automatisch kunnen zien/voelen of iets goed of fout is. Ik zoek echt maar incidenteel dingen op. En daarnaast zijn fouten in zinsbouw en tekstopbouw, alineagebruik etc bijna niet te traceren, die moet je echt kunnen 'zien'.
Grappig, deze site is van mijn oude leraar Nederlands. Maar ik denk eerlijk gezegd dat als Nederlands niet je sterkste punt is, het je heel veel tijd gaat kosten om de teksten na te kijken. Is het niet veel makkelijker om het iemand te laten doen, die er wel goed in is?
Bedankt voor alle reacties. Ik ga vanavond eens kijken. iemand inhuren om de teksten na te kijken vinden we zonde van het geld en we willen geen personeel in dienst. Het is namelijk maar een klein bedrijfje
De Schrijfwijzer van Renkema aanrader! Zorg wel dat als je gaat corrigeren, je dat wel goed gaat doen.... Stijl- en spelfouten in zakelijke correspondentie vind ik zo dom overkomen. Niet alleen naar spelfouten gaan kijken, maar ook naar de stijlfouten!
Klopt! Maar stijlfouten zijn vaak erg moeilijk te verhelpen... Taalgevoel creëren is een goede stap, maar het is soms ook heel fijn om op regeltjes terug te grijpen voor wanneer je een werkwoord met t, d of dt schrijft.