O ja dat is inderdaad wel zo inderdaad, ik hoef geen bakjes voor de radiatoren. Ik lucht ook elke dag goed, maar je leest toch wel dat het ongezond is en aangezien hier 3 van de 5 gevoelig daarvoor zijn, vind ik dat wel een dingetje.
Hier alles op 30 graden. Halverwege de maand doe ik een beddengoedwas op 60 graden, voor de wasmachine. De rest van de tijd gaat het beddengoed ook op 30 graden. Wij wassen alles op het eco-programma. Duurt inderdaad 3 uur, maar dat kost minder energie dan een kort programma (meer inweek-tijd). Wij hebben geen droger, wel een zeer lage energierekening en een goede gezondheid.
Volgens mij heeft het eco programma ook alleen te maken met minder water ipv minder stroom. Wast langer in hetzelfde water, minder spoelingen dus minder water verbruik.
Handdoeken, theedoeken en washandjes en vaatdoeken gaat op 60 of een enkele keer op 90. De rest, dus alle kleding, sokken, ondergoed en beddengoed gaan op 30 of 40. Het word allemaal (zichtbaar) schoon. Beddengoed om de zoveel tijd een keer op 60 graden als ik ruimte op moet vullen bij de handdoeken of als er iemand ziek is geweest. Ondergoed gaat alleen op 60 graden als er iemand ziek is geweest of als er wormpjes of zo zouden zijn. (Zelden tot nooit dus) Ik vind het Echt overdreven gedoe om sokken/beddengoed/ondergoed op 60 graden te gaan wassen. Het zijn je eigen bacterien, die heb je nodig, daar wordt je sterk van en je krijgt er niks van. EN: beddengoed, handdoeken, ondergoed en sokken gaan hier in de droger omdat ik geen ophangruimte heb. Een droger dood OOK evt bacteriën.... Moet zeggen: we zijn zelden of nooit ziek.
Ik was eigenlijk alles op 60 graden eco programma, behalve mijn wolwas. Ik heb geen droger en droog alles in het trap gat. We hebben een camping droogmolen bevestigd aan de balustrade, en er hangt nog een gewoon rekje aan. Ook heb ik nog een gewoon uitklap wasrek in de waskamer voorals ik veel moet laten drogen. En in de zomer heb ik een droogmolen in de tuin.
Ondergoed , beddengoed en handdoeken op 60 graden , de rest op 40 graden op een gewoon programma. Heb de droger op zolder en hang ook de was daar op.
Ondergoed, handdoeken, beddengoed, e.d. gaan in een 60 graden was. Afhankelijk van hoe vol de trommel zit, bepaalt mijn wasmachine hoe lang dat programma duurt. Alle overige was gaat op 30 graden. En mijn wasmachine heeft ook een reinigingsprogramma voor de trommel zelf. Dat doe ik 1x per maand. De droger gebruik ik vooral voor broeken, handdoeken, beddengoed, e.d. Vaak zijn dat 2 wassen door elkaar, anders vind ik die trommel te leeg.
Ik kan bij mijn wasmachine zien na afloop van de wasbeurt wat het verbruik was. Dat is bij eco programma echt lager dan gewoon programma, ondanks dat hij er langer over deed. Eco duurt bij mij ook 3 uur.
Aangezien we weinig krimp kunnen veroorloven was ik truien, t shirts, broeken, pantalon op 30 fijn wasprogramma, dot hang ik op 1 of twee rekjes in de badkamer, we hebben geen zolder of andere ruimte. Zo zorg je er wel voor dat het ook weg is zodra het droog is hahaha. Beddengoed op 40 maar kort programma, gaat in de droger Sokken, ondergoed, theedoeken etc op 60 graden volledig programma, dit gaat in de droger
Heb je geen verbruiksoverzicht in de handleiding? Mijn machine gebruikt meer water voor de snelle was en meer stroom voor de lange eco was.
Ik doe handdoeken, ondergoed en beddengoed op 60 graden, eco programma. Maar omdat dat zo lang duurt draait dat s nachts. Kan het in de morgen in de droger. Een warmte pomp droger, kost ook minder energie. En in de zomer en zodra het voor de rest kan hang ik alles buiten.
Ik gooi altijd een scheutje azijn bij de was. Wasmiddel gaat in een bolletje en azijn in het bakje, maakt meteen dat schoon. Helpt ook tegen wasluis in donkere was.
Nou ik houd het toch maar bij 60 graden. Bovendien sprake van een huisstofmijt en dan is 60 toch wel aan te raden lees ik. https://www.gezondheidsnet.nl/kwart-gewassen-wasgoed-bevat-poepbacterien
Artikel n.a.v. een onderzoek van een fabrikant van ontsmettingsmiddelen... Wij van wc-eend adviseren wc-eend Voor huisstofmijt is 1x in de 6 weken op 60 graden wassen voldoende. Tja en dan nog... dan zijn je lakens huisstofmijt vrij maar het merendeel zit in je matras, je kussen en je dekbed... Ook elke week maar op 60 graden wassen? Huisstofmijt is, zolang je er niet allergies voor bent geen probleem. Hetzelfde met bacterïen. Gewoon zorgen dat huisstofmijt zo min mogelijk kans krijgt Dus... bed open slaan en ramen open en bed niet opmaken. 1x in de zoveel tijd stofzuiger over matras. 1x in de maand wasmachine op 90 graden. Zo worden evt bacterïen in de machine ook gedood. Ik denk dat een hoop van die hygïene hysterie grotendeels tussen de oren van mensen zit. Aangezwengeld door allerlei onderzoekjes van schoonmaak/wasmiddel fabrikanten. Iedereen is tegenwoordig zo panisch voor bacterien... en dan vraag ik me af: Als die personen al zo panisch zijn voor hun eigen bacterien.... dan zullen die personen vast ook geen sex hebben met hun vent of andere dingen doen met zn geval, niet (tong)zoenen enz. Want getver... als je er goed over nadenkt dan is DAT pas smerig.... een mond is 1 grote bacterie bron enz. dus ding van manlief ook maar in de desinfectie zetten voor gebruik? Of even kokend water erover? En als je naar de wc bent geweest dan trek je eerst je broek omhoog. In feite met je "vuile" handen waar nog allerlei bacterïen aan zitten. Vooral kinderen wanneer ze hun kont afgeveegd hebben. Dan zou je in theorie dus ook je broek en zo op minimaal 60 graden moeten wassen. Want ook daar zitten bacterïen op Tja sorry, ieder zn ding maar ik vind het overdreven....
Ik ben allergisch voor huisstofmijt en de oudste ook. We hebben speciale hoezen, maar ik was het kussen en dekbed ook zeer regelmatig. Wat betreft de bacteriën, ben ik helemaal niet panisch voor. Zo dweil ik misschien eens per maand. Zonde van mijn tijd, maar ik vind het wel belangrijk dat ondergoed schoon is.