Vandaag bleek bij de controle dat uk gedraaid is; hij ligt nog wel met z'n hoofd naar beneden, maar met z'n rug naar mijn rug toe en z'n gezichtje naar boven zeg maar. "sunny side up" of "sterrenkijkertje" wordt het geloof ik ook wel genoemd. Nu heb ik een boekje meegekregen van de verloskundige over dingen die ik kan doen om baby nog te laten draaien. het gaat met name over je houding als je zit en ligt, vooral voorover zitten/hangen en op je buik slapen zodat de zwaartekracht z'n werk doet. Een van de tips is veel op handen en voeten zitten zodat de baby door de zwaartekracht draait, maar helaas is de zwelling in mijn benen zo groot dat dat voor mij onmogelijk is. hebben jullie nog tips om de baby te laten draaien? Houding/acupunctuur/? Alles tips zijn welkom!
hmm das toevallig , ik kreeg gisteren hetzelfde te horen (ligging baby) maar mij zeiden ze niet wat ik eraan kon doen of dat het kwaad kan...terwijl de mensen die ik het verteld had, allemaal zeggen dat het niet zo gunstig is om te bevallen en dat het waarschijnlijk een keizersnede zou worden! dus ik lees hier zeker even mee succes alvast groetjes van Ramona
Hoi Luun en Ramona, Het is onzin dat je zo niet zou kunnen bevallen hoor! Het is wat lastiger omdat het gezichtje eerst moet ipv het achterhoofd. Bij het achterhoofd schuiven de schedelplaatjes over elkaar en bij het gezichtje dus niet! Maar mijn vriendin is met een paar uurtjes van haar eerste kindje bevallen en die lag ook met zijn rug naar haar rug! De kans op een knip is gewoon veel groter. Tips om te laten draaien is inderdaad veel op je linkerzij slapen en dan zoveel mogelijk op je buik (ondersteund door kussens zodat je je kindje niet plet) en als je zit: benen zo wijd mogelijk (plek maken in je bekken) en dan met je buik voorover zodat je inderdaad zoveel mogelijk gebruik maakt van de zwaartekracht. Ook achterstevoren op een stoel gaan zitten helpt hierbij! Succes !
hey meid een vriendin van mij had ook een kindje wat in stuit lag toen zei ik van probeer eens een nacht te slapen met je hoofd naar het voeteneind en voeten bij het hoofdeind en zowaar het kindje is gedraaid
Je hebt gelijk dat je zo wel kan bevallen, maar de kans op een tangverlossing en keizersnede is veel groter. Bovendien zorgt het vaak voor rugweeen, de weeen zijn een stuk minder effectief omdat ze niet op de baarmoedermond gericht zijn, maar net ernaast, je hebt 11,5 cm ontsluiting nodig voor het hoofd erdoor past (ipv 9,5) en de gemiddelde bevallingsduur is 12-36 uur. Even een greepje uit alle info die ik gekregen heb. Je kan je voorstellen dat ik daar niet blij van wordt... Ik heb vannacht half op m'n buik geslapen en gisteravond een uur in m'n bevallingsbad op m'n knieen gezeten. Hopelijk heeft het wat gedaan, ik ga zo m'n verloskundige bellen of ik vandaag nog even terecht kan en of ze dan even kan voelen of er al iets gebeurd is. De komende 4 dagen is ze er niet vanwege Thanksgiving hier in de USA, dus wil ik het graag voor die tijd weten! Help ajb meeduimen! Over een stuitligging: staat helaas niks over in de info die ik heb gekregen, maar ik weet inderdaad wel dat het idee is om je billen hoger te laten liggen dan je middenrif zodat de baby richting je borst zakt. Dan heeft hij meer ruimte om te draaien. Dus met kussens onder je billen slapen klinkt voor mij logisch. Sorry, meer tips heb ik niet voor je.
Hoi, Toen de bevalling begonnen was, bleek ik ook een sterretjeskijker te hebben. Ik ben gewoon thuis bevallen, zonder scheur of knip. Ik ben in 2 uur tijd van 2 cm naar 9 cm ontsluiting gegaan. Ik heb wel lang moeten persen, namelijk anderhalf uur. Ik heb een tijdje op de baarkruik gezeten, maar dat wilde niet echt vorderen. Toen ben ik op handen en knieen gaan persen en toen is onze kleine man gaan draaien. Uiteindelijk is hij op de normale manier (met hoofd naar onder gericht) geboren. Groetjes Saskia
Thnx Luun, die had ik inderdaad al eens eerder gehoord, maar durf dat niet zo goed aan, omdat ik ontzettend veel last van maagzuur heb. Kan eigenlijk alleen nog maar rechtop zitten in bed, of hooguit tijdens een goede nacht op mijn linkerzij liggen. Misschien na een liter Gaviscon eens proberen
Een meid van de yoga had de baby in stuitligging liggen en zij heeft een soort van acupunctuur gedaan. Zie hiervoor www.stuitlig.nl. Het doel is om de baby beweeglijker te maken zodat hij zich draait en haar baby heeft zich waarempel gedraaid! Ze is afgelopen week bevallen. Het is altijd de vraag of het draaien door de behandeling kwam natuurlijk maar baat het niet, schaadt het niet! Ik zou zeggen het proberen waard.
@maeve: probeer eens papaya enzymen (reformzaak) tegen je maagzuur, werkte bij mij erg goed! @Suzanne 75: bedankt voor de tip, als de houdingen niet werken ga ik na Thanksgiving zeker acupunctuur uitproberen. Ik heb net met m'n verloskundige gebeld; helaas had ze al vakantie vandaag (ik had op d'r mobiel gebeld), dus kon ze niet even snel voelen of er al iets was gebeurd. Ze heeft wel geprobeerd me gerust te stellen dat hij nog een grote kans heeft om te draaien, dus daar probeer ik maar vanuit te gaan. Alleen even lekker achterover liggen in een stoel doe ik niet meer tot aan de bevalling!
Het komt heel vaak voor dat het kindje wordt geboren en dat het dan een sterrenkijkertje blijkt te zijn! Dus je kan een gewone bevalling hebben......je weet het toch nooit vantevoren. Je zou eventueel nog moxatherapie kunnen proberen, voor sommigen heeft het geholpen (bij mij niet en het is vreselijk saai om te doen maar wie weet)
Sterrenkijkertje, wat een leuke naam. Zo is de dochter van m'n zus dus ook ter wereld gekomen. En dat ging gewoon lekker vlot, niks geen complicaties ofzo.
maar als je beeb nu gedraaid is kan dat morgen weer anders zijn. Ik zie het nut er niet echt van in. Als je baby ingedaald en vast ligt kan hij nog tot aan de bevalling om zijn as draaien. Dus als je op 40 of 41 weken bevalt kan je baby intussen al 100 keer gedraaid zijn.
ik had het tijdens mijn bevalling dat mijn zoontje draaide naar achterhoofdsligging, en het is idd waar dat de bevalling dan stukken moeilijker kan gaan.. KAN! En het is uiteindelijk dus ook een vacuumverlossing geworden.. Maar dat hoeft heus niet altijd, ik ben ook zo geboren zonder problemen. Maar het is niet waar dat je je kindje zelf kan laten draaien.hij ligt zo wel lekker denk ik dan... En hij kan nog wel vaak veranderen van houding..Dus ja afwachten.. succes
Ja, daar reken ik ook op, dat hij dat nog kan! Ik twijfel er wel aan of zijn mobiliteit nog dusdanig is dat dat 100 x kan, ik denk dat het wat lastiger gaat dan dat. Probleem is natuurlijk dat ik niet weet wanneer ik ga bevallen, als ik nu moet bevallen ligt hij dus wel mooi verkeerd. Maar misschien wordt het inderdaad week 41 en is hij in die tijd spontaan al gedraaid. Tsja, en dat is het moeilijke eraan...gok je erop dat hij nog draait uit zichzelf en wacht je gewoon af of ga je actief aan de slag... Sorry Memke, maar dat is zeker niet waar. Je hebt zelf juist heel veel invloed op de houding van je kindje. De "sterrenkijkers-houding" is de laatste jaren toegenomen door het veranderen van de levensstijl van vrouwen in de westerse wereld. De stoelen zitten steeds meer achterover en er wordt lang niet meer zoveel gelet op een rechte rughouding als vroeger. Alle gemakken van vandaag leiden ertoe dat baby's vaker in een posterior positie terecht komen. Dit geldt voor mij nog erger omdat ik bewust met m'n voeten omhoog heb gezeten iedere dag vanwege de extreme oedeem in m'n benen. Door veranderen van je eigen positie kan je die van je kind beinvloeden en ik hoop dat het gaat helpen. En misschien ben ik er wel wat te erg mee bezig, maar ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat het een ziekenhuis bevalling wordt. Maar ik ben blij te horen dat er ook positieve verhalen zijn over bevallen van een "sterrenkijker", of zoals ze hier zeggen: sunny side up...