Was in huis drogen gaat vies ruiken...

Discussie in 'De lounge' gestart door mamsvanm, 17 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamsvanm

mamsvanm Actief lid

27 dec 2012
    431
    0
    0
    Meiden, help mij es even!!!!

Ik woon in een houten huis.... wat best wel vochtig kan zijn.
    Helaas niet in het bezit van een droger... dus ik moet me was ook binnen te drogen hangen.....
    Daar is niks mis mee hoor, maar ik vind dat het zo gaat ruiken in huis...
    Me was ruikt nog wel fris, handdoeken gaan echt vies ruiken zeg...
    Beetje zweet achtige geur?
    Het vervelende is, dat ik het idee heb dat me hele huis daar nu naar gaat ruiken,... kan niet mega ventileren, dus heb nu alle 2 mijn deuren open gezet.... zelfs gedweild met Detol... maar het stinkt nog steeds voor mijn gevoel.
    Ik was met Collor/Witte Reus.... zonder was verzachter.....
    Hoe kan ik me huisje dan toch weer wat frisser laten ruiken?
    En daarbij.... mijn handdoeken ook graag...want ik vind het gewoon niet fris om me daarmee afte drogen, ook al zijn ze gewassen....

Laat er iets simpels zijn.... oja.. ik was op 40 graden.

Dank meiden.. ik zou graag van deze lucht afwillen!!!!!

*zal ook nog wat vocht vreters kopen, dat helpt misschien wel*

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Buiten drogen, handdoeken en ondergoed enzo op 60

3. Islah

Islah Niet meer actief

Wat ik doe wanneer de verwarming niet meer aan staat en ik ook niet buiten kan drogen (heb ook geen droger) is nadat de was klaar is opnieuw laten centrifugeren. Dus het gewone programma stel ik bv. in op 1200/1400 toeren en daarna nog eens 1400 toeren. Dan droogt het veel sneller.
    Van wasverzachter schijnt het ook sneller te gaan drogen, weet niet of dat klopt.

4. mamsvanm

mamsvanm Actief lid

27 dec 2012
    431
    0
    0
    Als t ff kan doe ik dat ook wel... echter lijkt het gewoon nu niet weg te gaan...mijn huis is een ouwe kroeg geweest... heb een houte vloer.... en een deel tapijt tegels... maar ik krijg t niet zo fris hoor...en tis niet omdat ik nooit schoonmaak of zo :)

*extra centrufigeren... ga ik straks ff doen*

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    heb je geen slaapkamer waarbij de raam continu open kan staan en je was dus binnen kan drogen. uit de was komt veel vocht en om het te drogen in een dichte ruimte wordt niet alleen de was maar ook je huis muf.
    meteen uit de was ophangen dus niet savonds aanzetten en smorgens uithalen en ophangen.

gebruik een goede wasverzachter. zelf ben ik fan van silan

wat het ook kan zijn is vetluis! dit is een bacterie die achterblijft in de wasmachine en je wasmachine en was echt laat stinken.. wat je hier aan kunt doen is een lege wasmachine aanzette op 95 graden, eventueel met bleek of azijn. daarnaast even filter goed schoonmaken (meestal rechts onder aan de wasmachine) en daarnaast het overtollige water weg laten lopen uit het slangentje . ook even de rubbers een keer goed schoonmaken.

is het inderdaad de vetluis dan zou ik adviseren minder vloeibaar wasmiddel te gebruiken en vaker warm te wassen. vetluis is dol op 30/40 graden was. nooit meer wasmiddel gaan gebruiken omdat de was stinkt. dit werkt averechts

6. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Idd extra centrifugeren, en je was binnen bij het raam zetten. Een zonnetje door de ramen heen laat de was ook sneller drogen.

7. mamsvanm

mamsvanm Actief lid

27 dec 2012
    431
    0
    0
    Dank je Lovewinnie... heb gekeken, me wasmachine lijkt niet echt vet.. maar als deze was klaar is... ga ik gelijk eens een hoge temp was draaien.... en dan gelijk maar wat handdoeken er bij... en wasmiddel in poeder vorm heb ikook nog wel....
    Maar goed, ik heb nu huis open staan... geen was hangen...en tis toch een vieze lucht...
    Dus 100% zeker dat t de was is weet ik niet hoor....

8. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Inderdaad een keer je wasmachine op 95 graden laten draaien met azijn....

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Misschien dat al dat vocht in je huis is getrokken? Ik zou bij droog weer alles open zetten en even geen was meer drogen in huis.

10. Talvi

Talvi Niet meer actief

Als ik mijn was binnen moet drogen dan heb ik de ramen open en zo'n geurstekker in het stopcontact. Zo gaat mijn was en huis niet stinken. Misschien kun je eventueel kledingverfrisser van robijn oid gebruiken?

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Voor mij is het duidelijk. Ik herken die geur! Ik heb het ook gehad, specifiek in gekregen kleding (zwangerschapskleding en kinderkleding). De oorzaak is schimmel, waarschijnlijk inderdaad door een vochtig huis. Ik ben bang dat je die geur niet meer uit de handdoeken kunt krijgen, dus ik zou nieuwe halen.

Handdoeken sowieso op 60 of 90 graden.
    Ook in elk geval 1x per maand een keer op 90 graden wassen (voor de wasmachine).
    Koop een rekje voor buiten, waar je de handdoeken op kunt drogen. Met dit weer is het zó droog.
    Als je huis te vochtig is... daar heb je volgens mij ook apparaten voor. Misschien te duur om te kopen, maar misschien kun je ook huren of lenen?

Succes!

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oei, las dit net pas... Als het niet je was is, kan het ook in het dak zitten. Schimmel dus. En dat is nog ongezonde lucht ook! Misschien een mannetje laten komen om te kijken?

Hier trouwens een (wel commerciële) link voor je over vocht in huis:
    Pak vocht aan op uw zolder | Dehumidifier | Luftentfeuchter | Deshumidificateur | Luftentfeuchtung | Deshumidificateur Air | Humidity Home
    En een brochure over schimmel in huis: http://www.rochdale.nl/uploads/files/1/Rochdale_brochure_Schimmels.pdf
    Misschien ZIE je nog geen schimmel, maar het kan ook bij de isolatie zitten.

13. mamsvanm

mamsvanm Actief lid

27 dec 2012
    431
    0
    0
    Tx.. zal zeker even goed lezen etc.. en dan de huurbaas maar es aan zijn mouw trekken.,... tis een blijft een hout hok...!
    Maar hier kan ik wat mee, dank je!

14. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

20 nov 2012
    1.206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    #14 Nathaliiej, 17 jun 2013
    Laatst bewerkt: 17 jun 2013
    Ik gebruik áltijd wasverzachter, anders vind ik de was muf.
    Nu dus nooit last van, lekker met blauwe robijn

Edit; Handdoeken was ik altijd op 60 of hoger.
    1 keer in de 2 weken gooi in mn wasmachine een lang programma op 95 graden.

Mijn zolder(waar de was hangt) is ook helemaal hout, en mn hele huis is vochtig ook al ist steen. Zolderraam staat áltijd open overigens.

15. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zowieso was ik handoekken, ondergoed, pyama's en beddengoed op 60 graden. Anders wordt het niet goed schoon, wat de reclame ook zegt. En als je altijd alles op 40 graden wast, kan je wasmachine ook gaan stinken, dus ik zou even een leeg programma op 95 graden laten draaien. Dan zijn alle bacteriën weer even weg.
    En waarom gebruik je geen wasverzachter als je het vind stinken? Zou dat voor de kleding wel doen in elk geval.

En verder even kijken naar een structurele oplossing. Een kamer boven waar je kan drogen en het raam open kan laten? Zolder? Buiten, onder een afdakje? Of misschien toch n droger aanschaffen.

16. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb een vochtvreter staan in de ruimte waar de was hangt te drogen, scheelt ook al een hoop.

En inderdaad heter wassen, handdoeken was ik altijd 90 graden, goed voor je machine ook.

Om je machine te reinigen kun je het beste met een paar handdoeken met een goede schep wasmiddel voor witte was een kookwas draaien. Een lege trommel met een scheut azijn werkt niet zo goed volgens de monteur van Miele.

17. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik gebruik altijd wasverzachter en heb precies hetzelfde probleem, maakt dus niks uit. Gelukkig kan ik nu regelmatig de was buiten zetten. Het probleem bij mij is vooral dat mijn huis ook niet echt goed te ventileren is, behalve bij mooi weer, dan alle ramen en deuren open. Trouwens gewoon een bakstenen huis, zonder hout, dus daar hoeft het ook echt niet aan te liggen. Hoor van verschillende buren in hetzelfde gebouw dat zij hetzelfde probleem hebben. Heb ook wel gehad dat het wat muf rook en dan een keer een kookwasje draaien, dat kan helpen, maar niet als je de was vervolgens in een afgesloten huis laat drogen. Nieuwe handdoeken kopen lijkt me ook best wel drastisch, omdat je helemaal niet weet of het iets van schimmel oid is, het kan gewoon komen door weinig ventilatie, alle vocht uit je was gaat toch in de huis hangen en dat maakt het lastiger om snel te drogen. Het enige dat ik kan aanraden is de was zoveel mogelijk buiten zetten en anders bij een open raam/deur. Wat ik ook wel eens doe ik even langs mijn zus fietsen met een volle wasmand, die heeft namelijk wel een droger ;)

18. mamsvanm

mamsvanm Actief lid

27 dec 2012
    431
    0
    0
    Met dit weer hang ik ook lekker de was buiten, heb inmiddels nieuwe vochtvreters gehaald... en ventileren is bij mij helaas ook lastig!
    Ik heb een beneden woning.... en kan alleen 2 deuren open zetten.... maar daar zit nog best veel ruimte tussen...waaronder een keuken... dus echt mega door waaien red ik niet...
    Wel heb ik me ventilatie rooster (ja heb er wel 1) altijd open staan...en me kleine raampje bij de voor deur open... echter geeft dat volgens mij lang niet genoeg ventilatie...

Wel ga ik morgen ff een hete was doen.. echter weet ik echt niet zeker of dat het nu wel precies is...
    Want vandaag hing me was buiten.. deuren stonden open... en nog leek die geur niet weg tegaan... kan dus zijn dat t idd in mijn kleren zat...en ik t daarom bleef ruiken.

Dus morgen een 90 graden was draaien met handdoeken en dweiltjes...(oude dus kan er bleek bij).... en dan es was verzachter er bij gaan halen.. is zowiezo wel prettiger voor de handdoeken, want das net schuurpapier zo van de lijn af!
    Droger zou een goeie optie zijn.. die blaast dan gelijk me wonong droog :)
    Bedankt hoor.. ik laat weten wat er geholpen heeft!

19. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Van warmer water wordt de was niet droger hoor, er moeten meer toeren op maar sommig matriaal verslijt daardoor enorm snel dus dan moet je het wel goed sorteren, handdoeken en spijkerbroeken kun je op enorm hoge toeren draaien en dan komt het er niet kletsnat uit. Ik zit met het zelfde probleem wanneer het toch te regenachtig of bewolkt is buiten maar het is binnen 21 graden.. Dan toch met alle ramen en deuren open op de verwaming want anders gaan sommige dingen echt stinken! Heb trouwens al het dunne net als t-shirts, sokken ondergoed op een droogrekje voor het raam staan

Deel Deze Pagina