keizersnede en borstvoeding?

Discussion in 'De bevalling' started by Annina, Mar 6, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annina

Annina Lid

Jul 6, 2016
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hi dames,

Wie van jullie hebben er ervaring met het geven van borstvoeding na een 'natuurlijke' keizersnee? Heel praktisch: begint het aldaar in de operatie kamer?

Het is ons eerste kindje en ik sta gepland voor komende vrijdag. Ik was heel zeker over borstvoeding, maar het idee van beginnen met borstvoeding in een OK met allemaal medisch personeel (die het vast niks kunnen schelen, maar toch:p) maakt me onzeker. Laat ik het zo zeggen, echt ontspannen lijkt het me niet.

En een andere, veel minder belangrijke vraag:)... Valt een urinekatheter heel erg op ivm het bezoek wat langs gaat komen op dezelfde dag? Lijkt me een beetje awkward.

Groetjes Annina

2. xxmamaxx2016

xxmamaxx2016 Niet meer actief

ach weetje.. je hebt dan net een kindje gekregen.. dan denk je niet aan of een urine katheter gezien word. maarja je ziet de zak wel idd.

over de borstvoeding.. mijn 2e zoontje zocht meteen naar de borst dus heb idd op de ok al borstvoeding gegeven (voor zover ik had) maar dat moment is juist heel mooi. terug op eigen kamer kolven om de zoveel tijd.

3. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Bij mijn keizersnede legden ze mijn zoon voor het eerst aan toen ik terug was op de verloskamer. Dat was volgens mij wel binnen het uur. Is helemaal goed gekomen, 3 maanden gevoed. Die catheter zien ze niet hoor, alleen de zak die aan je bed hangt.

4. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    1,035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Zou me over katheter idd niet te druk maken, neem aan dat je die dag sowieso alleen echt familie (ouders etc) wil zien. Meer raad ik je nl wel af, ik was zelf knetter high van de morfine en je voelt je echt wel geradbraakt.
    Borstvoeding is bij mij op de kamer achteraf gestart en ze helpen je dan goed!
    Geef je eraan over, je bent in goede handen! En hoewel de eerste week echt heel taai is, viel het herstel mij uiteindelijk mee.
    Ik mag zelf volgende week dinsdag voor geplande keizersnede. Spannend hè!!!!
    Sterkte en succes en hoop op een mooie, gezonde baby!

5. Rose73

Rose73 Actief lid

Jul 7, 2016
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Blaas katheter valt niet op
    1 maart geplande keizersnee gehad en je kan toch niet je bed uit decentste 24 uur. Niemand die het zag
    Ik kreeg bijna gelijk mijn zoon bij mij terwijl ze mij dicht ritsten. In de uitslaap kamer werd mijn zoon gelijk aangelegd. En hij dreef het gelijk goed. Zit nu hier met enorme stuwing. Nog niet genoeg melk, maar gisteravond opeens 100cc uit 1 borst. Is wel wat geduld hebben, en het kost wat tijd. Ik kolf nu ook.

6. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Katheter valt absoluut niet op.

En zelf heb ik weinig meegekregen van al het personeel in de OK tijdens de keizersnee. Ik ben ook nog eens in een academisch ziekenhuis bevallen, dus ik geloof dat er wel 15 man aanwezig was (gyn + gyn in opleiding, anesthesioloog + anesthesioloog in opleiding etc.). Deze mensen heb ik allemaal kort gezien toen ik de OK binnenkwam, daarna heb ik helemaal niets meegekregen van deze mensen. En toen ik onze oudste zoon zag al helemaal niet meer :)

7. Maris22

Maris22 VIP lid

Aug 7, 2007
    5,402
    2
    38
    Female
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Onze dochter ging na de gentle sectio eerst kort mee met de kinderarts en toen ze bij me werd gelegt,stopte ze met huilen en ze 'zocht' zelf mijn borst en het OK personeel hielp mij met aanleggen,zo mooi en bijzonder moment! terug op de kraamafdeling nogmaals aangelegt en de borstvoeding is goed gegaan. Als jij dat graag wil dan zou ik het zeker gaan doen, ze leggen een doek over je borst zodat je niet daar ook nog met je borsten open en bloot ligt ;) En die katheter ziet de visite niet zitten, alleen je opvang bak staat onder het bed.
    Succes en wens je een mooie bevalling!

8. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

Nov 7, 2011
    1,262
    0
    36
    Gelderland
    Hier geplande keizersnede gehad. Katheter heb ik nooit bij stil gestaan🙈. Valt zover ik weet niet op en ach al zien ze die zak het hoort erbij en op dag 2 ben je um als het goed is kwijt.
    Mijn meisje werd direct bij mij gelegd en ging al zoeken. Op de uitslaapkamer en later op verloskamer hielpen ze mij met aanleggen. Borstvoeding kwam goed op gang.👍

9. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,277
    17,155
    113
    De oudste is met een onverwachte keizersnede gekomen (was geen spoed in de zin van nu of te laat, had ook uur later gekunt maar er was gelijk plek).
    Eerste x aanleggen is op de uitslaapkamer gebeurd, maar moest er wel zelf om vragen. Het kwam wel heel snel op gang :) In de OK niet aan gedacht, veel te druk met kijken hoe hij eruit zag ;) en het duurt geen uren voor je weer dicht bent als het goed is.

Katheterzak... zullen ze vast gezien hebben maar kan het me niet meer herinneren dus heeft geen indruk gemaakt op me haha. Er hangt me iets van bij dat ze een zak om de zak hadden zodat je de urine niet zag lopen

10. LianneE

LianneE Niet meer actief

Ben pas op de verloskamer gaan aanleggen en is helemaal goed gekomen.

Katheter valt niet op hoor :)

Succes vrijdag!

11. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Hier ging de keizersnede bij mij niet helemaal goed waardoor ik pas 2 uur later bij onze kleine meid kwam, is toen wel meteen bij mij op de borst gelegd en ze ging ook meteen zoeken.
    Het was een spoedkeizersnede, gelukkig hadden ik en mn vriend al van tevoren afgesproken mocht ik het niet kunnen doen dat hij het bloot op bloot contact zou doen en dat heeft hij gedaan totdat ik er was.
    Ik geef nu nog steeds borstvoeding:)
    Heel veel succes en het komt vast allemaal goed!

12. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Hier na een 'spoed'keizersnee 1jaar en 4maanden gevoed.

En het duurde meer dan een uur voor ik hem aan kon leggen en toen had hij al een flesje kv op ook.

13. amy2015

amy2015 Bekend lid

Feb 23, 2015
    528
    234
    43
    Hier na een spoedkeizersnede pas na twee uur de kleine op de ic bij mij aangelegd. het ging moeizaam de eerste paar dagen veel moeten kolven maar uiteindelijk ging het helemaal goed toaal 14 mnd borstvoeding gegeven. Alleen kolven vind ik per soonlijk niet fijn. Ik heb alle voedingen via de borst gegeven.

14. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

Dec 11, 2014
    1,158
    442
    83
    Female
    Spoedkeizersnede, op de weg terug naar de afdeling aangelegd, dochter 2 jaar gevoed ;)
    Blaascatheter ben ik me niet eens bewust van geweest, ik heb er niks van gevoeld, niks van gemerkt, tot hij eruit mocht, toen dacht ik 'och ja' haha, ik ben er dus niet mee bezig geweest of dat ding te zien was voor iedereen.

15. Annina

Annina Lid

Jul 6, 2016
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de geruststellende reacties😁 namen jullie je eigen kolf mee of een van daar? Ik kreeg wel het advies om voor de zekerheid onze eigen flesjes mee te nemen, om aan die specifieke speen te wennen. Al hoop ik zonder flesjes te kunnen.
    De eerste dag komen inderdaad alleen de (stief) opa en oma's. Vonden we druk genoeg.

16. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    1,035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Ik had kolf van zh, je weet niet hoe je kolven / borstvoeding vindt (ik ben na 2 wkn alweer gestopt..) dus kunt misschien beter eerst kolf huren om te zien hoe het gaat.
    Flesjes had ik ook niet mee, bij mij raden ze aan om alleen te fingerfeeden naast de borstvoeding (dat is met je pink en een spuitje). Deze keer neem ik ze ook niet mee.
    Verder is misschien nog tip: een verlengsnoer :) klinkt raar maar dat mistte ik echt, ik wilde veel appen en netflixen, maar kon niet uit bed en stopcontact zat ver weg.
    Ook kun je wat eten/drinken meenemen wat je zelf lekker vindt, zodra je weer wat mag eten.
    Verder lange nachthemden, overhemden, zachte boxertjes oid (ivm wond niet te strak).
    Het komt vast goed! Het is een overweldigende ervaring en ik zat er de eerste dagen flink doorheen, maar na bijv 1 a 2 weken kon ik al meer dan ik had kunnen denken. Als je voor het eerste je bed uit moet denk je dat ze gek zijn geworden :) maar na 24 uur weer (heel voorzichtig!) mobiel worden helpt echt enorm bij herstel.

17. Maris22

Maris22 VIP lid

Aug 7, 2007
    5,402
    2
    38
    Female
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Fijn dat je een beetje gerustgesteld bent,ik heb alle 3 de keren niet gekolfd,maar direct uit de borst,mijn buurvrouw in het zh kreeg een kolf van daar,je kan voor de zekerheid wel de flesjes meenemen,dan heb je ze bij je en heb je ze niet nodig gaan ze gewoon weer retour mee naar huis. Veel succes aankomende vrijdag!

18. Roose79

Roose79 Bekend lid

Sep 9, 2016
    511
    1
    16
    Bespreek het anders ook in het ziekenhuis of zet het in je geboorteplan! Dat jullie graag willen dat de baby zsm kan worden aangelegd ondanks de keizersnee. Je ziet aan de reacties hier dat ee veel mogelijk is. Fijn dat je al wat geruststelling hebt gevonden hier. Veel geluk met jullie baby :)

19. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Hier spoedkeizersnede, en zodra ze eruit en onderzocht was werd ze op de verkoever meteen aangelegd met behulp van de verpleegkundige van de kraamafdeling die mee was. Ze hapte meteen goed aan en met baby aan de borst werd ik teruggereden naar de kraamsuite. Borstvoeding is goed op gang gekomen :)

Die plaszak is zichtbaar maar je katheter niet hoor :) ik zou trouwens niet te veel mensen uitnodigen in de uren na de bevalling, je krijgt een hoop pijnstillers die je nogal groggy kunnen maken.

20. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,277
    17,155
    113
    Nooit wat er voor meegenomen, ja voedingsbeha's en hemden ;) Kolf hebben ze daar wel als het nodig is evenals flesjes.
    Mijn gevoel is dat je er van uit gaat/ze er van uit gaan dat het niet gaat lukken als je kolf en flesjes meeneemt :)

Share This Page