Zwangerschaps diabetes

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Felicia A, 8 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felicia A

Felicia A Actief lid

25 jan 2013
    150
    0
    0
    Hoi,

Ik ben op zoek naar jullie ervarigen. Wat is bij jullie de procedure voor zwangerschapsdiabetes?

Tijdens mijn 1e zwangerschap moest ik een test doen voor zwangerschapsdiabetes. Ik werd op die dag verschillende momenten geprikt (voor en na het eten). De test was goed.

Bij mijn tweede kindje werd een glutose test gedaan. Dat is dat je eerst nuchter geprikt wordt en dan een heel glas suikerwater moet drinken. Een uur later prikken ze nog een keer en de uitslag van die prik bepaald of je zwangerschapsdiabetes hebt. Ik had toen een hogere uitslag en moest toen de rest van de zwangerschap mijn voeding in de gaten houden en met een aparatje zelf moeten prikken (en in een boekje noteren). Alle resultaten waren goed, maar altijd moest ik door blijven prikken. Ik moest vaak op gesprek met de diabetes verpleegkundige en er werden heel veel echo's gemaakt. Toch waren alle metingen goed. Dit was ook rond de periode dat er in het nieuws vaak berichten kwamen over "onderzoeken die niet echt nodig waren, maar wel gedaan werden i.v.m. financiele vergoeding voor het ziekenhuis". Een speciale diabetes verpleegkundige van het ziekenhuis keek naar de resultaten. Bij de geboorte is alles extra goed in de gaten gehouden, maar er was niks aan de hand en we konden meteen na de geboorte naar huis. Wel heeft mijn dochtertje nog meer dan drie maanden een korst gehad op haar hoofd omdat ze haar hartslag extra in de gaten wilde houden.

Nu ben ik weer zwanger en willen ze weer dat ik een test doe op zwangerschapsdiabetes. Ik zie het eigenlijk niet zo zitten. Natuurlijk wil ik geen risico lopen. Maar ik wil ook niet onnodig ieder keer testen doen om het ziekenhuis iets te doen te geven.
    De laatste keer heb ik dat ook aangegeven bij de verpleegkundige. Ik had namelijk gezien dat in andere ziekenhuizen het proces heel anders liep. Ze doen een test en als dan blijkt dat je zwangerschapsdiabetes hebt dan moet je gewoon je dieet veranderen. Als je daar vragen over hebt, kan je contact opnemen met een diatiste. Je moet dan af en toe prikken en als de waarden omhoog gaan dan moet je gaan kijken of je niet toch insuline nodig hebt. Dat klinkt mij veel realistischer in de oren. En klinkt mij als een goede begeleiding van zwangerschapsdiabetes.

De laaste keer heb ik aangegeven in mijn ziekenhuis dat ik die extra testen diabetes niet zo zie zitten. Ze vertelde leterlijk aan mij dat het kindje kan overlijden als je dat niet doet. Ik heb het opgezocht en je moet wel heel hard zoeken om daar een verband te leggen. Het voelt voor mij gewoon een beetje als dreigen.

Graag hoor ik van jullie hoe dat bij jullie gaat nu blijkt dat jullie zwangerschapsdiabetes hebben? Moeten jullie ook verplicht lopen bij een diatisten? Hoe vaak moeten jullie prikken (5 x of 3x op een dag) En alle 5 dagen of ongeveer 3 dagen per week? Krijgen jullie hiervoor ook 3 of meer extra groeiecho's?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties.

2. Truelove

Truelove Fanatiek lid

30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Ik had bij mijn eerste zwangerschaps diabetes maar bij mijn tweede niet.. Dus alles kan!
    Ik moest bij mijn tweede zwangerschap zelf prikken om het in de gaten te houden

3. LCLL

LCLL Bekend lid

14 jan 2010
    845
    0
    0
    NULL
    Hier ook zwangerschapsdiabetes. Het is idd helaas zo dat ze overal wat anders hanteren, daar doe je niets aan. Ik heb 1 keer een afspraak gehad bij een dietiste en 1 keer bij een diabetesveroleegkundige. Heb een dieet en moet 2 keer per week een dagcurve prikken (4 x op een dag). Om de 2 weken heb ik telefonisch contact met de diabetesverpleegkundige, zij overlegd mijn waardes o.a. met de internist. Ik krijg idd meer (groei)echo's maar zie daar niet zo een nadeel in. Het geen wat jij zegt wat jou wel realistisch klinkt vind ik geen goede begeleiding. Ik denk dat het juist heel belangrijk is om beter in de gaten gehouden te worden, omdat zwangerschapsdiabetes wel degelijk gevaarlijk voor de baby kan zijn. Tijdens de zwangerschap en zeker na de geboorte waardoor de kleine kans heeft op een te lage bloedsuikerspiegel. Het lijkt er een beetje op dat je wel degelijk weet dat een goede begeleiding belangrijk is maar er gewoon niet zoveel zin in hebt..

Deel Deze Pagina