Ik heb net een ontzettend mooie oud grenen wieg gekocht! Omdat de wieg een aantal decennia oud is heeft 'ie een kleine opknapbeurt nodig. (allereerst moet er een bodem in, maar dat is zo gepiept ) Het grenen is nu onbehandeld, en heeft een licht schuurbeurtje nodig. Hierna zou ik het graag in de was, olie of lak zetten, nu lees ik overal over kindvriendelijke verf op waterbasis, maar ik kan niks vinden over kindvriendelijke was, olie of lak... In de winkel konden ze me niet echt overtuigen (een knaap van 16 die zei dat het wel moest kunnen). Kan ik dus elke willekeurige was of olie gebruiken of is er toch iets waar ik op moet letten?
Het is beter dat je er wel op let hoor. Het bestaat allemaal milieuvriendelijk, en ook kindvriendelijk. Kijk eens of er bij jou in de buurt een winkel is met ecologische producten. Wij hebben toch alles gevonden (in Belgiƫ). Succes!
Ik zou zeker geen gewone was pakken. Ik was eens bij de buren op bezoek en mn meisje zat, zonder dat ik t in de gaten had, aan de rugleuning van de stoel te knabbelen. Toen ik het zag had ze n hele bruine mond, dus de was laat in ieder geval los als er op gesabeld wordt. Ik heb een cursus patineren gevolgd en daar wordt was en olie veel gebruikt. Was is er volgens mij niet op waterbasis, als iets eenmaal in de was staat kun je er nooit met waterverf overheen. (Zo is althans de regel, maar t kan wel en geeft zelfs n heel leuk effect) Verf op waterbasis heet acryllak trouwens. Olie is olie en dat kan dus nooit op waterbasis zijn. Een wollen jas van leer bestaat ook niet
Was of olie blijft afgeven en ruiken. Lak of verf word hard. Maar je kan ook olie op biologische en/of natuurlijke basis krijgen als palmolie enzo, google maar eens even!
ik was ook op zoek naar veilige meubelolie voor onze eikenhouten meubeltjes. Dit bleek vrijwel onmogelijk. Nu heb ik werbladolie gekocht. Dit is olie die je gebruikt voor bijvoorbeeld je aanrecht of snijplanken, dit is dus geschikt om voedsel op te bereiden. Dat criterium leek mij toereikend genoeg voor de commode en ledikant. Alle andere soorten was en meubelolie zijn echt enorrrrmmm giftig, (staan van die doodshoofden en dooie vissen op de achterkant....)