Was ruikt muf, iemand een tip?

Discussion in 'De lounge' started by Baileyy, Nov 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ik gebruik gewoon mijn droger voor allerlei kleding hoor.
    Dat gedoe op een wasrekje vind ik echt niks.
    Wel hang ik de was altijd eerst buiten, is hij droog heb ik geluk, en anders gaat het alsnog de droger in.

2. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik was ook 1x in de maand kookwas en hang de was zoveel mogelijk buiten, nu hangt het ook buiten. En regelmatig keukenazijn bij de was.

3. sas77

sas77 Actief lid

Sep 18, 2014
    183
    0
    0
    Ook nog een tip tegen aanslag in je wasmachine: gebruik de helft van de voorgeschreven poeder/gel/vloeibare wasmiddel. Wordt de was net zo schoon van en scheelt aanslag in je machine. Geldt trouwens ook voor de vaatwasser, ik gebruik altijd een half blokje en de vaat wordt net zo mooi schoon

4. pientje1

Oja en wat je eens moet doen: het bakje vd wasmiddel er uit halen en met heet water en ontvetter schoonmaken (of in de vaatwasser doen). En bekijk dan de ruimte in de wasmachine waar het bakje in zit (hoop dat je snapt wat ik bedoel), dat is bij mij zo smerig en stinkt, vooral de bovenkant.

5. fayenne

fayenne Bekend lid

Sep 3, 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Donkere was niet te warm wassen.30 graden is warm genoeg anders ga je de kleuren ruiken ( verf) ik heb geen muffe was meer sinds ik op 30 graden was. Witte was. Nooit muf en die was ik dus gewoon 40 of 60 graden.
    Probeer het eens :)

6. Love2Live

Love2Live Fanatiek lid

Oct 18, 2013
    1,786
    722
    113
    Trommel te vol proppen met kleding kan ook een muffe geur veroorzaken.

7. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

Jun 12, 2012
    3,201
    509
    113
    Vetluis kan het ook zijn, doordat je te weinig op hete temerpaturen wast, krijg je in de trommel een geur van vergane wasverzachter zeg maar.. Ik gooi1x per maand een oude handdoek in de trommel en dan azijn erbij en op 90 graden. Heb er zelf nooit last van. En verder op tijd je was uit de machine halen en snel genoeg drogen. Mijn was hangt nu ook weer lekker buiten :) Als het vanavond niet droog is gaat het nog een kwartiertje in de droger.

8. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

Sep 24, 2012
    2,256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Heb dat hier ook gehad ik heb toen de wasmachine goed schoon gemaakt, rubbers en bakje. En dan soda in het bakje en daar kokend water overheen gieten. Dan de machine leeg op 95 graden laten draaien. Doe dit nu eens de zoveel tijd en mijn was stinkt niet meer!

9. pientje1

Even nieuwsgierig waarom je er een handdoek in doet, is dat beter dan leeg draaien?

10. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Azijn is tegen kalk en soda tegen vet. Dus allebei een keer draaien. Niet tegelijk dan neutraliseerd het elkaar.

Was drogen op een rekje wat meer uit elkaar hangen en de verwarming aan en een raampje open.

11. misa

misa Niet meer actief

Ja dat langzaam drogen en die geur ken ik ook. Regelmatig een lege trommel met schoonmaakazijn en op 95 graden aanzetten. Ik was niet meer met wasverzachter en ik gebruik vaak schoonmaakazijn bij de was in.

In de rand schoonmaken daar schrok ik laatst ook van, viessssss! Dat wasmiddelbakje is ook vies soms ja. Die kan er dus uit? Ga ik ook eens bekijken.

12. Mj89

Mj89 Fanatiek lid

Nov 28, 2011
    2,591
    655
    113
    Groningen
    Als je wast met azijn, ruikt de kleding daar dan niet na?
    Dus voor het schoonmaken, schoonmaak azijn en zo heet mogelijk draaien? En anders gewone azijn bij de kleding? Handige tips dit..

13. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs
    Hang je het meteen op of zit het nog een aantal dagen in de wasmand? Want dan ligt daar het probleem. Meteen ophangen.

14. pientje1

Ik doe er dan wel wasmiddel bij, niet alleen azijn.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Op hoeveel toeren centrifugeer je dan? Ik zet de centrifuge van de wasmachine in de herst/winter (i.i.g wanneer het niet buiten kan drogen dus) vaak een keer extra aan. Dus tijdens het wasprogramma zelf wordt het gecentrifugeerd en daarna zet ik 'm nog een keer op 1200 (niet aan te raden bij kleding die erg kreukelt trouwens). Als je de was op zo'n ophangrekje droogt kan je die ook over de radiator hangen, dan droogt het wat sneller.
    Mijn wasgoed hang ik boven het trapgat, niet op een rekje want dat past net niet maar op een paar waslijnen, die zo hoog mogelijk zijn opgehangen. Want ik heb wel gemerkt: hoe hoger het hangt, hoe sneller het droogt.

16. Islah

Islah Niet meer actief

Ik had altijd zo'n hekel aan dat wasmiddelbakje schoonmaken, bah. Sinds ongeveer een jaar doe ik het wasmiddel (ook poeder!) direct in de wasmachine, in een wasbol. Geen gedoe meer met laatjes eruit halen en die schoonmaken. En in het wasverzachterbakje gaat ook gewoon azijn.

17. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,678
    515
    113
    Meiden nu was buiten op rekje hangen? Wordt toch nooit droog? Te koud en vochtig..

18. misa

misa Niet meer actief

Ja wasse met wasmiddel en azijn. Kledng ruikt nooit naar azijn!

19. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

Oct 6, 2014
    1,996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Hier centrifugeer ik ook een stand hoger in de winter, anders droogt het nooit, en ik ben wat extra mijn droger gaan gebruiken, niet voor alles want bijna niks mag volgens de labels in de droger en wil de goede kleding niet verpesten.
    Maar met een standje hoger centrifugeren scheelt het al in droogtijd hier, en als iets heel erg gekreukt is, dan strijk ik het een keertje.

Daarnaast kan er vetluis in de wasmachine komen, heb ik hier ook wel eens gehad. Dus idd heet draaien met azijn en het liefst extra water.
    En tussen de wasbeurten door het deurtje een stukje open laten.

20. pientje1

Vanochtend de kleertjes van mn dochter buiten opgehangen en rond half 4 naar binnen gehaald en net opgevouwen. Zet het rek nog even binnen op voordat ik de was er afhaal, anders ishet zo koud en voel ik niet of het droog is.

Share This Page