Grote woningbrand, hoe veilig is jullie huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door mol81, 1 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Hoi dames,

Vannacht heeft hier in het dorp een grote woningbrand plaatsgevonden. Huis is helemaal uitgebrand. Gelukkig konden de mensen en dieren gered worden.

Twee maanden geleden had ik BHV cursus en heb ik geoefend met brandblussen. Ik heb daarna ook direct rookmelders gekocht voor in huis. Maar wat kun je nog meer doen om zo brandveilig mogelijk te zijn? Wei heeft er tips en wat heb je allemaal in huis?

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ook moet je nadenken waar je je sleutels laat s nachts. Hoe ga je de deur openmaken?

ook is het veilig dat er geen rommel op de trap ligt en de vluchtroute vrij is.

Behalve rookmelders hebben we ook een koolmonoxide melder.

Wij hebben brand gehad in onze eerste woning. Toen stonden we al buiten voordat de rookmelders afgingen. Daar vertrouw ik dus niet helemaal op... Is me erg tegengevallen.

3. Kaden

Kaden Actief lid

13 dec 2011
    441
    0
    0
    De enige tip die ik zo snel kan bedenken is slapen met de deuren dicht.

4. Koon

Koon Niet meer actief

Wij hebben op iedere verdieping een rookmelder, de sleutels liggen naast de deur, we hebben een brandblusser en een blusdeken. Het enige wat we nog moeten hebben is een koolmonoxidemelder.

5. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Vluchtroutes hoe kom je het huis uit?

Iedere kamer het liefst een.gekoppelde melder. Dat het over het hele huis afgaat
    Overal minimaal 5 kilo schuim

Denk ook.aan een vlucht ladder op de boven verdieping blusdekens

6. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Deuren nooit met sleutels opslot draaien maar een haak erop. Even veilig maar bij brand veiliger.

Rolluiken niet bij vlucht routes dus niet bij deuren. Je maakt je zelf maar ook de brandweer enorm moeilijk als ze niet naar binnen kunnen door.een rolluik.

Zorg dat je duidelijk weet wat je gaat doen. Welk kind pak je eerst en wat is de volgende stap.

Meerdere vlucht wegen heb je een.vluchtweg door de gang maar daar is brand kun je niets. Zorg dat je ook boven via een raam naar buiten kan.

7. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Hm....wij hebben dus niets eigenlijk. Die ladder vind ik een goed idee! Wij hadden vroeger ook rookmelders maar die gingen te pas en te onpas af.

8. knap

knap Niet meer actief

Nou ja als er hier brand uit breekt heb ik maar twee uitgangen een de voordeur en het keukenraam naar de galerij.

Mijn slaapkamer kan ik niet uit ja kan wel maar dan eindig ik drie lagen beneden dat is wel eens eng om te weten. Slaapkamers van de kinderen komen op mijn balkon en de huiskamer is het zelfde als mijn slaapkamer drie etage.s lager hoop dan dat de brandweer snel ter plekken is en ons met een hoogwerker weg kan halen..

Veilig tja alles kan gebeuren.

9. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    We hebben alles gelijkvloers, heb twee rookmelders en een blusdeken.

10. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    We hebben rookmelders in huis en vaak bedenk ik me, wat zou ik doen als nu? Je weet het dan toch niet..

Helaas heb ik het al een keer meegemaakt.. Ik woonde toen ik nog studeerde in een appartement. midden in de nacht werd ik wakker van geknal.. Het was een super nette buurt dus ik dacht nig, dat is raar dat ze hier schieten.. En gelijk daarna hoorde ik glas rinkelen.. Toen ik naar de voordeur liep zag ik door het glas de oranje vlammen al...
    Ik ben naar de slaapkamer gerend en heb met de mobiel 112 gebeld en kon langs de vlammen die omhoog langs mijn ballestrade sloegen rennen.. Ik kon mijn eigen trappenhuis niet nemen en moest dat van de buren nemen.. Dat terwijl ik aan het bellen was.. In mijn pyjama.. En het vroor buiten.. Toen ik eenmaal buiten stond en ik keek richting mijn app dacht ik dat het mee zou gaan in de vlammen.. Gelukkig is het bespaard gebleven.. Er is wel nog een gasexplosie geweest.. Die beelden lieten ze later op de tv zien... Ik heb het niet meer gezien omdat ik gelijk werd meegenomen zodat ik niet onderkoeld zou raken.

Ik had alleen veel rookschade, maar erger nog, heel veel angst.. Maanden kon ik niet slapen, nu nog denk ik er vaak aan.. Vandaar dat ik vaak denk, wat als..

Het onderapp is volledig uitgebrand, mijn oude onderbuurvrouw was dus alles kwijt door kortsluiting... Gewoon domme pech... En geen gewonden.. Maar ja de herinnering blijft..

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik woon in een appartement op de 9e...
    De enige opties zijn dus de voordeur of de balkondeur....
    De tussenschotten op het balkon zijn niet gerenoveerd dus daar kan ik tussendoor naar een ander balkon...

Maar als ik mn halletje brand uitbreekt...
    Wat dus het middelpunt van het huis is waar de slaapkamers aan grenzen...
    Dan is mn enige optie door het vuur naar mn zoontje gaan en een raam inslaan.... Maarja... Of dat haalbaar is.....

Verder heb ik een stuk of 4/5 rookmelders...
    Hal, huiskamer bij de balkondeur en de slaapkamers..

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ook 1 deur waar we uit zouden kunnen. Heb een brandmelder, verder niks.

13. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wij hebben rook melders. En een tijd terug nog een brandblusser, alleen we hebben daar een keer een auto mee proberen te blussen die voor ons huis in brand was gevlogen. Door dit soort topics besef ik me weer dat ik eigenlijk zo snel mogelijk weer een brandblusser moet halen. We kunnen er zowel voor als achter uit door de deur. En we hebben een slaapkamer raam, en daar onder zit onze bijkeuken dus hebben de mogelijkheid om er op die manier nog uit te gaan.

Vreselijk voor die mensen van de woning, je bent gewoon alles kwijt. Gelukkig zijn ze er zelf met hun dieren goed uitkomen

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik lees hier tips over vluchtroutes naar de deur en hoe je de deur moet openen. Dit zijn dingen die je eigenlijk los moet laten. Mijn broer zit bij de brandweer en bij de woningbranden met slachtoffers worden de slachtoffers heel vaak achter de voordeur gevonden. Zij hebben de route in huis dus niet helemaal af kunnen leggen. De fout die veel mensen maken bij brand is het huis/te ruimte te verlaten ia dezelfde weg als ze zijn binnen gekomen en die route is langer dan door bijv. een raam.

Wij hebben op zolder een touwladder om het dak op te kunnen klimmen.

Als je via een raam of dak je huis verlaat zorg er dan voor dat je dat aan de voorkant doet. De brandweer zal altijd eerst aan de voorkant zoeken en de achterkant van een woning is lastig te bereiken.

15. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

wij hebben eigenlijk niets, behalve rook melders die het ook nog niet eens allemaal doen;). we hebben gelukkig wel meerdere vlucht uitgangen. beneden voor en achterdeur, eerste etage kunnen we uit de raam van mijn zoontje en dan kom je op zo'n riggel te staan of helemaal boven op zolder de deur naar het dak terras waar we naar de buren kunnen overlopen. heb bij iedere deur een sleutel binnen handbereik.

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik woon in een klein huisje - gelijkvloers - met grote ramen en zowel een voor-, als een achterdeur en genoeg objecten in de buurt om eventueel een vluchtroute te maken als dit écht nodig is. Ik heb een gang met voor/achterdeur op het einde en aangrenzend de kamers met grote ramen.

Ik heb een keer de keuken per ongeluk in brand gezet omdat de knop van mijn fornuis in de vorige woning uit ging door hem naar rechts te draaien, en dit fornuis naar links gedraaid moest worden. Door zoiets stoms zaten wij gewoon aan het avondeten en hoorde ik iets in de keuken. Ik stond op om te gaan kijken en daar zag ik een gecontroleerde brand bezig op mijn kookplaat. Een pan en een vergiet stonden in brand. Nou ja, niets aan de hand, denk je dan. Ik heb heel veel brandcursussen gehad en wist dat ik nog wel 'eventjes' had dus ik raakte niet in paniek.

En terwijl ik een niet-brandbare doek zocht in de badkamer om het vuur uit te maken, kwam mijn vriend aangestormd doordat ik superrelaxed zei: oh, brand, niets aan de hand, moet even het vuur uitmaken, ben zo terug. En hij raakte wel in paniek en deed het domste wat hij ooit kon verzinnen: Hij gooide er water op!

Toen kwam er een dikke steekvlam waarbij mijn halve fornuis is verziekt en de muur zwart is geworden. Ik baalde er best wel van, want ik woonde er net 2 maandjes ofzo!

Mijn tip is dus ook: laat je huisgenoten ook een brandcursus volgen - retards!

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier een mini-brandblusser in de keuken...
    Voor keukenbrandjes hooguit dus.
    En er zit ook zo'n foliedeken bij.

Verder rookmelders (incl koolmonoxidemelder dus.. Maar gezien we in huis geen gas gebruiken is de kans erg klein dat die ooit af zal gaan :) )
    En boven een opgerold brandtrapje dat je gewoon aan je raam kunt hangen en dan kun je zo naar beneden.
    Onze ramen zijn zo groot dat naar buiten komen geen probleem is Maar je moet natuurlijk wel een verdieping omlaag.

Tot nu toe is de brandmelder 1x afgegaan...
    Nou rechtop in bed... Echt een lawaai... Brrr
    E dochterlief sliep gewoon door ondanks dat hij practisch voor haar kamer hangt.
    Gelukkig vals alarm...

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Oh en wat betreft brandblussers... Als hij er al een paar jaar staat... Is de kans aanwezig dat hij het op het moment supreme niet doet.

19. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik heb van de week ook een bhv cursus gehad en die docent vertelde dat je ook echt je vluchtroutes moet oefenen. Zo kun je een kiepraam hebben waar je denkt makkelijk doorheen te kunnen, maar waar je zonder opstapje dus niet doorheen komt. Dus echt een keer je routes oefenen. En een koolmonoxidemelder gaat maar drie jaar mee vertelde hij. Daarna moet je hem professioneel schoon laten maken, maar dat is net zo duur als een nieuwe. Schijnt dus niet op de melder te staan, maar hij vertelde dat je er na drie jaar dus niks meer aan hebt. En je moet deze op kniehoogte hangen. Een combiemelder is dus niet handig.

20. Joycey

Joycey Niet meer actief

Na mijn keukenbrandje heb ik overigens ook een brandblusser in de keuken gezet - of nou ja, naast de achterdeur buiten, om de doodeenvoudige reden dat er in de keuken geen plaats is. Tegen de tijd dat rookmelders hier af zouden gaan; zijn we toch allang dood van de rook. Het is hier te klein.

Deel Deze Pagina