Was stinkt

Discussie in 'De lounge' gestart door panda86, 8 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Als ik de was uit de wasmachine haalt stinkt het. Ik benoem het als een rotte pinda lucht. Sinds kort is dit zo extreem. Ik heb al van alles geprobeerd. Lege was machine gedraaid op 95 met soda, schoonmaakazijn en vaatwastablet. Rubbers en filter schoon gemaakt, net iets meer wasmiddel, andere wasmiddel gebruikt, was verzachter erbij gedaan (gebruik dit nooit). Helaas niks helpt. Wie heeft nog tips, hou zo van lekker ruikende schone was.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook, tweede jaar op rij en dit jaar hebben we echt net een nieuwe wasmachine die ik heel goed heb onderhouden - vorige ook, maar die was toch al 15 jaar oud. Zodra de machine klaar is, haalnik de was eruit, het ligt dus ook niet uren in een natte machine... Ik heb geen idee wat de oorzaak is, heel frustrerend! Ik sorteer op wit, kleur, zwart/donker en wol/fijn, vooral de zwarte/donkere was heeft er last van, ruikt echt zoet-muffig. Ik doe nu een voorwas met biotex, dan hoofdwas met goed gedoseerde hoeveelheid wasmiddel. Geen kort programma. Dat lijkt te werken - maar het is nog lastig te beoordelen omdat die muffige geur er dus al in zit na vorige wasbeurten. Het lijkt dus wel minder.

panda86 vindt dit leuk.
  3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Wat bij ons helpt is bepaalde dingen scheiden. Zoals sokken wassen wij apart.

panda86 vindt dit leuk.
  4. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Ben dus niet de enige.

5. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Bedankt voor je tip. Dat Doe ik al Ondergoed sokken, handdoeken en do dere was en witte/ lichte was gaat apart.

6. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ik heb dat met 1 was, daar zit elke week ong hetzelfde bij qua kleding, en die stinkt altijd. Met andere wassen heb ik het niet. Ik vermoed dat er kleding tussen zit die eens te lang nat is geweest. Maar na het drogen is de geur weg, meestal gaat het in de droger.
    Heb jij het met al je wassen en blijft het stinken na het drogen?
    Mijn wasmachine en wasmiddelbakje staat trouwens altijd open als hij niet draait.

panda86 vindt dit leuk.
  7. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Sinds ik een voorwas draai, en daar een emmer van ongeveer 5 liter extra water bij in doe, nadat hij al water gepakt heeft, is het helemaal weg.
    Ik had het ook puur en alleen bij de zwarte was (veel ondergoed en sokken).
    Ik werd er helemaal gek van, en deze tip las ik ergens. Vond het eerst veel gesjouw, maar echt schone was is me heel wat waard.
    De machines van tegenwoordig pakken maar heel weinig water, dus echt vieze dingen worden minder goed schoon, dat geeft een heel muf luchtje

8. Ohm

Ohm Bekend lid

21 jun 2017
    526
    464
    63
    Ik had dit ook, maar nu wassen wij sokken, handdoeken e.d. en een deel van de witte was apart en op 60°. Sindsdien geen last meer van. Misschien eerst nog een keer de wasmachine reinigen met speciaal spul?

9. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier ook.
    Heb inmiddels alles al geprobeerd.
    Ben nu over op waspoeder ipv wasmiddel, mijn moeder gaf die tip omdat dat ook reinigend werkt voor de machine ofzo?
    Nouja het is het proberen waard.

panda86 vindt dit leuk.
  10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Gebruik je speciale wasmiddel voor donkere was? Daar zit iets in wat de was muf laat ruiken vind ik.

liefkleintje en panda86 vinden dit leuk.
  11. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Als de was droog is ruik je het minder. Verschilt ook per kledingstuk. Ruikt niet fris naar wasmiddel/ net gewassen kleding. Hier staat het ook open. Dus bewust als de wasmiddel in een bolletje bij de was, niet in het zeepbakje.

12. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Heb juist begrepen dat poeder slechter is voor je machine.

13. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Née gewoon color. Enkel voor de witte was andere wasmiddel voor witte was.

14. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Sowieso nooit meer wasmiddel gaan gebruiken, eerder minder. Veel mensen gebruiken veel te veel wasmiddel (omdat de fabrikant van het wasmiddel dat aangeeft, je hebt echt maar een heel klein beetje nodig!).

Waspoeder heeft de voorkeur, vloeibaar is vaak wat ‘vettig’ waardoor het in je wasmachine blijft hangen.

Ik ben ook gestopt met apart wasmiddel voor donkere was, gebruik gewoon kleur wasmiddel.

Zeer regelmatig op hogere temperaturen (60 en hoger) wassen, van 30 graden wasjes wordt de machine niet schoon. Wij wassen alle handdoeken bijvoorbeeld op 60 graden en dan een keer per twee weken een was op 90 graden.

De was van 90 graden is bij ons vaak leeg, maar dan met twee flessen schoonmaakazijn erin! 1 giet ik leeg door het wasmiddel-bakje, de ander rechtstreeks in de trommel.

Heb je het bakje voor het wasmiddel al eens eruit gehaald en helemaal schoon gemaakt? (Ook al heb je die al een tijd niet gebruikt, toch even checken, bij ons wordt deze soms echt heel vies!)

BliksemSter vindt dit leuk.
  15. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Laat je je wasmachine weleens leeg draaien op 90 graden met wasmachine reiniger? Als je daar te lang mee wacht dan wordt de trommel vuil en als dat niet meer schoon te draaien is dan is het wel gedaan met de wasmachine.

16. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Hier ook last van gehad. Was de sokken en ondergoed allang al apart.

Wat hier hielp was 2 wassen op 90 graden met schoonmaakazijn door het wasmiddelbakje en in de trommel. 2 handdoeken in de trommel. Ben ook gewisseld naar "merk" wasmiddel en wasverzachter. Maar ga binnenkort weer proberen met goedkoop.

Nu er nog achter komen wat mijn was soms stoffig maakt na het wassen haha.

17. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Had er over heen gelezen dat je m ook leeg hebt laten draaien. Weet niet hoe oud je wasmachine is en of je deze regelmatig schoon hebt laten draaien, maar kan zijn dat de trommel niet meer schoon te krijgen is.
    En inderdaad is afwisselen met hogere temperaturen wel goed, alleen met 40 of 50 graden wassen daar blijft de machine niet schoon mee,
    Poeder vind ik altijd meer zeepresten in de machine veroorzaken dan vloeibare wasmiddel.

18. Tranquila

Tranquila Bekend lid

23 feb 2015
    744
    443
    63
    Vrouw
    Apart! Dit heb ik dus ook met de donkere was. En de geur is idd weg als de was droog is. Maar soms ook niet. Heb ook al van alles geprobeerd. Ik lees mee.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is het na drogen helaas niet weg. Ik was sokken en ondergoed apart op 60; donkere stinken, witte sportsokken niet (terwijl daar flínk in gezweet wordt!).

Ik ga morgen de machine nog eens reinigen, kijken of dat helpt... De machine zelf stinkt overigens totaal niet, het is puur de donkere was.

20. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Die donkere was een paar uurtjes in emmers met azijn laten weken en dan wassen.
    Dus water in de emmer en dan flink wat azijn erbij.

Deel Deze Pagina