Was tips & tricks

Discussie in 'De lounge' gestart door Fee89, 23 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Grappig, ik doe het net andersom :D
    Wasmiddel en dan azijn als wasverzachter!

Verder hier ook kleding op 20 of 30 graden, vooral niet te veel wasmiddel. O ja, ook alles binnenstebuiten.
    En kleding gaat hier niet de droger in.

2. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Niet te veel wasverzachter gebruiken, liever azijn dan.
    Verder lees ik geen gekke dingen. Misschien wel ook even kijken hoe oud je machine is, mogelijk dat dat kan schelen.
    En ik heb ooit eens gehoord van een hardwaterfilter voor wasmachines, misschien dat dat helpt (wij hebben heel zacht water us geen ervaring mee)

Zelf voeg ik eigenlijk altijd wel van die kleurendoekjes toe (niet die goedkope van de action, die nemen echt geen kleur op). Ondanks dat stukken al vaak zijn gewassen zit daar toch regelmatig nog wat kleur of grauwigheid op. Verder was ik bovenkleding bijna allemaal bij elkaar, scheid alleen de kleuren als ik voldoende van iedere kleurrange hebt. Alleen lange broeken keer ik binnenste buiten.
    En de overhemden van m'n man en ander spul wat echt kreukt/gestreken moet worden gaat in een aparte (kreukarme) was en wol gaat apart.

3. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Wel degelijk naar het label kijken sommig spul moet wel en het ander niet met wasverzachter.. Ik doe de sokken compleet apart vooral die van mijn vriend zijn vies en komt veel "pluis" vanaf.. Soms is het ook nog een beetje een puzzel waar het pluis vandaan komt.. Maak je filter ook even schoon..

Sommig spul moet je echt binnenste buiten draaien..

Ik heb een handdoeken was op 60 met 1200 toeren
    Broeken binnenste buiten max 5 per keer op fijn met 600-800 toeren
    normaal katoen zoals pyjama'tjes enzo op 30 easy care wanneer het echt vuil is anders op fijn, daar zit ook het ondergoed bij...
    M'n man z'n voetbal shirts binnenste buiten op fijn zonder verzachter. Mijn yoga broeken van dat polyester ademend spul ook hierbij is beter zonder verzachter, dat verstopt..
    sokken op 40 easy care
    beddengoed apart
    en individuele hoopjes apart.. Spul met haakjes en ander uitsteeksel gaat vaak ook apart op een redelijk fijn wasje verschillend per materiaal..

1400-1200 toeren is snel en dan komt het beddengoed en de handdoeken er een stuk minder nat eruit en droogt het sneller.. Geen toeren voor handwas, 600 voor echt fijn en 800 is wel normaal.. Vervaalt het ook minder snel.. Katoen droogt een stuk sneller. Jeans drogen gek genoeg ook beter en blijven in betere staat op fijn programma met max 800 toeren..

4. SDonya

SDonya Niet meer actief

Heeft er iemand tips om zwarte knieeen van het kruipen eruit te krijgen? Dasty helpt helaas niet.

5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    En zorgen dat je wasmachien schoon is van binnen scheelt ook :)

6. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heeft veel met centrifugeren te maken. Met kleding doe ik nooit meer dan 800 toeren dan blijft het echt mooier :)

7. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Nou, je houdt al meer rekening met je was dan ik :D
    Wel was ik mijn wasgoed standaard op 30 graden kort programma tenzij er een vlek in zit. Wit gaat wel op 60 gr en de keukendoeken op 90 gr.
    En ik doe de meeste (gekleurde en nieuwe) was binnenstebuiten en in de droger. Tenzij het nieuw is of een stof die niet geschikt is voor de droger. Ik strijk bijna niets en als ik dat doen, dan ook binnenstebuiten.

Mijn wasgoed is ook gemiddeld van kwaliteit en wasmiddel: Robijn (kleur en wit)

Hier wordt bijna niets zo snel vaal, alleen toen zoonlief volop kroop waren z'n knieën vaal.

8. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Op zulke vlekken doe ik altijd Oxi action gel. Zo'n roze fles. Daar gaan heel veel vlekken van weg.

9. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Alle spijkerbroeken gaan bij mij apart op het jeansprogramma. Binnenste buiten gekeerd. Dat programma centrifugeert op max. 800 toeren. Mijn spijkerbroeken blijven er heel mooi in. (en ze worden schoon)
    Verder scheid ik alles op kleur. Dus rood/roze/paars/oranje, Blauw/groen, Zwart/donkerblauw/bruin, Lichte kleuren (beige/grijs/etc.) en wit 40 en een wit 60 graden.
    Beige doe ik nooit bij de witte was. Eigenlijk alle kleding was ik binnenstebuiten. Zeker de kleding met prints.
    Als ik een wat delicater kledingstuk heb bepaald dat de temp. van mijn was en het toerental. Dus dan gaat de hele was op 30 graden en een lager toerental.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Groene zeep (uit zo'n bakje, niet de fles).

11. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    stoppen met standaard vlekverwijderaar erbij te doen. Zeer slecht voor de kleuren. kleding altijd van links.
    korter programma.
    Witte was alleen echt witte was bij doen.
    scheut azijn erbij en wasverzachter halveren.

kleding die echt heel vies is bv witte sokken waar de hele dag opgelopen is. nachtje laten trekken in de biotex

12. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dankjulliewel

13. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    ik was de gedragen maar zonder vlekken op fijnwas (45 minuten) wel met vlekken op gewone was.
    Was snwl wegwassen.

Ik sorteer veel minder als jij

ik heb:
    witte was: alles wat wit is en niet delicaat (Bv witte bh) dit gaat ip op 40, vlekken worden aangesmeerd met citroentje

bonte was: gekleurde shirts van zoontje , man en mij, aqua blauwe handdoeken dekbedovertrek zoon etc. gaat ook op 4o fijne was

zwarte was: donkerblauwe jeans en alle zwarte kleding. ip ook 40 fijne was.

keukendoeken, potdoeken etc messtal bont gaat op 6o katoen was

BH, panty en delicaat truitje gaat gewoon met de hand met shampoo

vlekken worden voor het wassen aangesmeerd met citroentje.

of voorweken in emmertje met wat biotex

Volgens mij was je veel te grondig en te lang met teveel vlekkenmiddel. Dit alles laat kleding heel snel slijten.
    Ik vind hema trouwens baggerkwaliteit en h@m ook

Deel Deze Pagina