hond schijnzwanger?

Discussion in 'De lounge' started by silly88, Sep 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. silly88

silly88 Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,429
    0
    0
    ja een vraagje..

mijn hond is eind juli/begin augustus voor het eerst loops geworden. ze kreeg opgezwollen tepels maar die zijn nu nog steeds niet weg. sinds de loopsheid is ze ook iets rustiger geworden en normaal als ze buiten liep was ze onwijs blij, druk en vrolijk en nu ook niet meer. iedereen hier vraagt steeds aan mij of ze schijnzwanger is. ze heeft geen last van haar tepels ofzo maar ze zijn zo groot, net of ze inderdaad zwanger is/nestje heeft.

ze is niet gedekt, dat weet ik 1000% zeker. ben zelf zwanger dus dat word anders een beetje te veel van het goede :p
    ze zit me ook ineens de hele dag aan staren (heel de zwangerschap negeert ze me eigenlijk al)
    iemand misschien ervaring hiermee/tips?

groetjes

zou het nou ook zo zijn dat als ze schijnzwanger is, ze misschien moeder gevoelens voor ons kindje zal krijgen ?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het zou inderdaad wel kunnen hoor. Schijnzwangerschap verloopt nl vergelijkbaar aan de gewone dracht bij een hond en duurt ook ongeveer net zo lang. En je moet precies omgekeerd handelen als bij een wel-zwangere hond.

Wat te doen:
    1/ beetje hongerig houden, dus evt een beetje terug zetten in de hoeveelheid voer.
    2/ zet haar aan het werk, laat haar meer bezig zijn. dus evt langere wandelingen of gaan fietsen (al zal jij dat niet zo snel meer doen met 34 week ;) ) of geef haar "denkopdrachten", zet bijvoorbeeld een paar bloempotten op de kop, laat zien dat je ergens iets onder legt en laat haar dan zoeken!
    3/ Laat haar niet te veel tutten met knuffels etc of dam de verzamelwoede in!!! Dat is duidelijk een teken van nesteldrang.

Houd haar wel goed in de gaten, er kan namelijk evt een baarmoederontsteking ontstaan en dan ben je meestal verder van huis. Wordt het echt te gek met haar "zwangeren" dan kun je evt bij je DA een middeltje vragen.

heb nog even zitten rekenen... dit kan evt nog tot eind deze maand aanhouden.... dan zit je nl aan het einde van die negen weken (doel op de normale drachtperiode en het feit dat schijnzwangerschap eigenlijk net zo lang kan duren)

Sterkte ermee!

3. silly88

silly88 Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,429
    0
    0
    nee ik kan bijna niks meer door me bekkeninstabiliteit & zwangerschap. 15 min lopen is al te veel dus mn vriend doet de hond :D dus mag die met haar gaan werken :p!
    maar baarmoederontsteking moeten we inderdaad niet hebben. idee hoelang dit kan aanhouden het 'schijn'zwangeren?

groetjes

ja ze doet trouwens ook veel feller tegen mn katten. als ze ze maar ziet wil ze er achteraan rennen. dat doet ze altijd wel een beetje, maar tis de laatste tijd wel heel erg

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    Ik heb mn post nog drie keer gewijzigd :D;)
    Dus je vraag over hoe lang het aan kan houden, staat inmiddels ook vermeld in mijn eerste post :D

Maar dracht en schijndracht lopen ongeveer gelijk qua duur. Heeft te maken met de afbraak van het "gele lichaam" en dat duurt bij een hond 8 a 9 weken, en zolang duurt de dracht dus ook.

5. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

Jun 7, 2008
    1,037
    0
    0
    friesland
    onze hond is ook weleens schijndrachtig, en ik krijg van de dierenarts druppels omdat het bij onze hond niet overgaat, ze piept dan de hele dag, speeltjes verzamelen etc, de druppels die ik krijg heten galastop en dan is het binnen twee dagen over.

6. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    hier nu precies hetzelfde :( ook galastop gekregen sinds gisteren, en gaat iets beter.. tenminste, ze piept iets minder haha

volgens onze da kon het nog wel een paar weken aanhouden, en normaal zou ik dat geen probleem vinden, maar mevrouw likt dus ook mijn zoontje als hij op de grond rondschuift (doet ze normaal dus nooit) en dat vind ik iets minder.. dus nu galastop gekregen en hopelijk gaat het snel over.. vind dit ook niet echt prettig haha..

ik zou even langs je da gaan om te checken of ze idd schijnzwanger is.. zo ja en het gaat niet over, even druppels halen..
    succes;)

7. Hettie

Hettie Bekend lid

Aug 23, 2010
    956
    0
    0
    onze hodn was altijd schijnzwanger en elke keer erger niks hielp dus toen hebben we haar laten steriliseren. maar goe dook want er zaten al kiestes in de baarmoeder dus alles is er nu uit en ze is helemaal niks veranderd

8. blondjuh

blondjuh Fanatiek lid

May 19, 2010
    1,215
    0
    0
    kan hoor de mijne heeft dat ook een keer gehad kun je bij dierenarts pilletjes voor halen en of baarmoeder laten verwijderen want kan dat het vaker voorkomt en voor die beesies is het ook een hel

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    Inderdaad Galastop, dat was de naam die ik gisteren niet kon bedenken :D Heb gelukkig nooit een teefje gehad met schijnzwangerschap, alleen maar normaal verlopen loopsheden.

Castratie/Sterilisatie zou ik pas in een iets later stadium overwegen! Dit is nog maar de eerste loopsheid van TS dr hond, de hond is nog niet volgroeid en het zou een eenmalig iets kunnen zijn. Te vroege castratie geeft ook vaak problemen met vacht, bouw (in de zin dat ze er altijd blijven uitzien als een slungelige puberhond) en incontinentie etc.

10. Mama van 3

Mama van 3 Fanatiek lid

May 31, 2010
    3,254
    0
    0
    Dikkere tepels zal ze nu behouden. Als ze 1 keer loops zijn geweest, krijgen ze over het algemeen dikkere en grotere tepels. Onze hond is nu 3 x loops geweest en heeft ook dikkere tepels voordat ze loops werd.

Casteren kun je beter wel voor de 1ste loopsheid doen (mits je hondje natuurlijk vroeg loops word). Maar dit verschilt heel erg per dierenarts. De 1 zegt na de 1ste loopsheid de ander voor de loopsheid.

Denk niet dat jou hond schijnzwanger is hoor. Denk eerder dat ze doorheeft dat er iets gaat gebeuren in het huishouden. Honden hebben dit feilloos door en kunnen daarop heel erg reageren.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    Hierover verschillen inderdaad de meningen hoor. Ik ben zelfs van mening dat je niet in een gezond lijf moet gaan snijden! Maar ja, wij zijn dan ook fokker, dus zullen überhaupt niet snel overgaan tot castratie bij jonge teven. Ook wanneer een teefje op leeftijd is en niet meer zwanger zou mogen worden, dan zullen we niet overgaan tot castreren "voor het gemak". Dit vanwege de hierboven genoemde overtuiging dat ik niet laat snijden in een gezonde hond.

Uiteraard zijn er situaties waarbij je een dergelijk besluit wel zou moeten nemen. Terugkerende schijnzwangerschappen, terugkerende baarmoederontstekingen, meerdere malen geboortes met keizersnede, dat zouden voor mij redenen zijn om een teef te "laten helpen".

Met betrekking tot castreren rond de 1e loopsheid: daar ben ik het sowieso niet mee eens. De hond is dan nog niet volgroeid en zal negen van de tien keer door het "stopzetten van de hormonen" in de staat blijven waar zij zich dan in de groei bevindt. Ze blijven dan slungelig, je ziet vaak vachtproblemen ontstaan en daarnaast (maar dat is ongeacht de leeftijd waarop castratie wordt gedaan) loop je een groter risico op incontinentie en overgewicht.

12. Mama van 3

Mama van 3 Fanatiek lid

May 31, 2010
    3,254
    0
    0
    ben het helemaal met je eens hoor. Hier is ze nog niet geholpen en ze is nu 2:)

Welk ras fok je? Ben benieuwd.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    We hebben een Weimaraner (jachtohond) en drie Duitse Herdershonden

14. silly88

silly88 Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,429
    0
    0
    nee ik wilde dat ook niet. de dierenarts zei dat we het voor de 1e loopsheid moesten doen. vind het wel heel jong
    met een hondje thuis bij mn moeder hebben we het wel gehad. die was niet gesteriliseerd en kreeg tepelkanker en toen ze op der 15e loops werd deed haar achterlichaam het niet meer en ze had zoveel pijn. die is toen ingeslapen en dat wil ik niet meer.

onze hond is in juli net 1 jaar geworden dus ik vind het wel goed zo voorlopig (behalve idd als ze ontstekingen enz. gaat krijgen)

groetjes

15. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    thja steriliseren heeft ook zo voor en nadelen, wij hebben een hond, daar hebben we achteraf spijt van die te laten helpen, het is echt een slome hond geworden, heel erg jammer, de tweede hond is dus ook niet geholpen, is nu 7, heeft wel heel duidelijk moedergevoelens over kittens, puppy's etc als we nieuwe huisdieren hebben..
    mijn jackrussel is echter wel op advies van da gesterriliseerd, ze was na de 1e loopsheid, superschijnzwanger, liep de hele dag achter je aan, piepen en doen, nestje graven... toch maar naar de DA geweest, onderzocht, ze zegt volgens mij had je hond toch een strakke buik ( geen duidelijk voelbare melkklieren)... idd de hond gaf zelfs melk. daarom adviseerde de da omhaar te halen helpen, omdat dit alleen maar erger zou worden. de hond is er totaal niet door veranderd. wat we doen met onze nieuwste aanwinst zijn we nog niet uit, iig ze moet nog loops worden en daarna zien we wel verder

16. silly88

silly88 Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,429
    0
    0
    maar rustiger zijn...heeft dat er ook mee te maken? onze hond heeft normaal adhd lijkt het wel en nu slaapt ze heel veel, en is een stuk rustiger (vind het af en toe wel lekker hoor :p die hond is normaal zo verschrikkelijk druk, lijkt wel een stuiterbal). en zielig kijken elke keer... hoort dat er ook bij?

Share This Page