Vroeg zindelijk...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kiekske, 21 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Hoi,

Een tijdje terug had hier iemand een topic geopend over het vroeg zindelijk maken van je kind. Dit werd toen weer een discussie topic, dus toen ben ik afgehaakt.

Het lijkt me echter gewoon leuk en fijn om ervaringen/tips uit te wisselen met mama's die ook bezig zijn met het vroeg zindelijk maken of bij wie het al gelukt is.

Wie vindt het gezellig/ fijn om mee te kletsen?

2. evelienharmsen

evelienharmsen Actief lid

15 jan 2013
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet zo goed wanneer het vroeg is. Mijn zoontje van 2 jaar en 2 maanden plast gemiddeld 2x per dag op het potje. Als wij het voorstellen. Volgens mij voelt hij het nog niet echt heel goed aan wanneer hij moet. En ons dochtertje van bijna 17 maanden wil juist heel graag op het potje. Ze plast alleen niet altijd haha. Volgens mij HEEFT ze dan juist net geplast. Dus ik lees mee.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn jongste geeft steeds aan dat ze moet plassen en zit graag op het potje. Paar keer raak vanmorgen toevallig niet. Maar ik laat haar komen en vanmorgen probeerde ze al haar broek naar beneden te doen. Oudste was net voor haar 2e zindelijk.
    Ik ben bij beide begonnen zodra ze het zelf aan gingen geven.

4. Liza28

Liza28 Fanatiek lid

24 apr 2012
    1.229
    1
    0
    Marketing & Communicatie
    Brabant
    Toevallig heeft mijn dochter gisteren 2 keer op het potje geplast.. Was helemaal verbaasd! Wel echt mega trots.. Ik stimuleer het op de dagen dat ik thuis ben.. Maar push zeker niet, daarbij draagt ze ook gewoon nog een luier en dat gaat ook goed :)

5. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Ja ik ben bezig (nu 1,5jr)! Er waren laatst twee topics, eentje van mij inderdaad. We zijn nu een week bezig en we doen het 5dgn per week: 5-6 keer per dag. Twee dagen gaan ze naar het kinderdagverblijf en daar weten ze dat we begonnen zijn.

Ik gebruik het boekje: Zindelijk maken is kinderspel Zie ooK: http://www.spelendzindelijk.nl/

Basis hierin is: no pressure, probeer het luchtig te houden. Dus hier: spelen op het potje (in ons geval rozijntjes eten om ze er op te krijgen ;) en daar aansluitend boekje lezen/spelletje/whatever).
    Zodra ze er af willen, gaan ze er zelf gewoon af. Soms valt er iets in, in dat geval: hoera!! En samen in de wc gooien en doorspoelen. Als er niks in zit, ook prima en luier weer aan en verder spelen.

Ik zie wel waar het schip strandt. Als het lukt: geweldig!! Als het (nog) niet lukt (na twee maanden of zo), dan later nog een keer proberen. Niet geschoten is altijd mis :D

Tot nu toe hoor ik alleen positieve reacties van anderen (al ken ik de negatieve ook, maar vooral van online...). Meest gehoord: ik wou dat ik dat eerder geweten had, dan was ik zelf er eerder aan begonnen :D

En: ik vind het leuk om hier ervaringen uit te wisselen!!

6. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ja lijkt mij ook leuk om mee te kletsen, hier gaat dl ook wel eens op het potje :) ik heb ook datzelfde boekje gelezen.

7. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier begin januari een 4 dagen de pamper uit gehad. Geregeld mis maar ook al heel veel op het potje en al deels zelf aangeven. Ze was toen 1jr7mnd. Helaas werd ze flink ziek dus zijn we gestopt maar gaan nog wel voor het slapen op de wc plassen (plast eigenlijk altijd) en overdag heeft ze het geregeld zelf aan. Denk dat ik binnenkort weer een keer probeer met pamper uit, ging eigenlijk zo verkeerd nog niet!

8. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    Onze dochter had er duidelijk al interesse voor op 1 jaar en 6 maanden. Deed ervoor al af en toe pipi op het potje en ook al een keer Kaka dus id kerstvakantie een weekje zonder pamper geprobeerd en gelukt! Na drie dagen amper nog ongelukjes. Ik kreeg ook wel vaak te horen dat het wel erg vroeg was en ze mss zou hervallen maar dat was bij,haar dus niet het geval. Ze was er gewoon echt al vroeg aan toe.

9. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Leuk al die ervaringen!

Wij werken ook met ' zindelijk maken is kinderspel', duidelijk boekje! Hij gaat nu na het ontbijt en 's avonds na het eten op het potje. In de avond bijna iedere keer een plasje, in de ochtend nog niet. En trots dat hij is als we hem dan toejuichen :)

Hij wil ook altijd mee naar de wc, gaat op zijn potje zitten, steekt zijn vinger in de lucht en zegt ' pssss'. Hij maakt ook de bewegingen om zijn broek uit te doen. Als hij op zijn potje heeft gezeten, draait hij om, kijkt in het potje en zegt 'bah'. Als er dan iets in zit, brengen we het samen naar de wc, mag hij doorspoelen en zwaaien we het uit. Dit doen we ook met zijn poepies in de luier.

Ik heb het idee dat hij het principe wel snapt, maar nog niet helemaal doorheeft dat als hij moet plassen/poepen, hij naar het potje moet gaan. Logisch ook, we zijn net begonnen.

Vanmiddag had ik hem even zonder luier lopen, heeft hij in de kast geplast :p ;)

Dames die de luier gewoon uit hebben gedaan, viel het kwartje toen snel? Ik wil dat op zich ook proberen, maar vind het toch best spannend merk ik.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dochter had al sinds anderhalf interesse voor het potje. Het stond toen al in de badkamer, en ze ging er regelmatig opzitten, al dan niet met gevolg. Op 22 maand gaf ze zelf meestal aan dat ze moest. Op 23 maand heeft de onthaalmoeder op een dag gewoon haar pamper uitgelaten. Ik dacht helemaal niet dat dat al kon, maar zij heeft het dus gewoon gedaan. En terecht, want vanaf die dag in ze zindelijk. Soms moet je dus gewoon durven :)

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl (bijna 17 mndn) gaat er nu een week zelf op zitten, met kleren aan en dan moet ik een boekje brengen en gaat ze zitten lezen. Ze zegt ook 'psss'. Geen idee van de volgende stap. Misschien moet ik dat genoemde boek ook maar 's gaan lezen.

12. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hier ook het boek gelezen. En sinds 13 maanden op het potje.
    Een paar keer per dag. Smorgens vaak gelijk een plas en poep, en over de dag vaak ook raak. De ene dag gaat beter dan de andere dag.
    Ik hou het gewoon vol totdat hij het concept echt een beetje snapt ;)
    En hij vind het prima, mag dan een filmpje kijken, wat hij anders bijna nooit doet dus hij blijft wel zitten.
    Ik heb hem met 13 maanden een paar keer z'n luier uitgelaten, maar dat was de hele ochtend ongelukjes.
    Hij had toen moeite om het echt aan te geven.
    Nu snapt hij het meer en komt soms zelf met zijn potje aan lopen als hij moet plassen dus ga ik het binnenkort maar eens proberen ;)

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Vanmiddag voor het slapen zegt ze weer poepen dat kan alles zijn en deze keer zie ik haar persen en is haar eerste poepje een feit! Mijn oudste durfde pas in september van 2014 op de wc te poepen!
    Daar zat natuurlijk wat meer besef bij dat snap ik wel.
    Maar we gaan zo door!
    Eigenlijk moeten we dan wat consequenter haar op de wc zetten.
    Potje wil ze niet ze wil op de wc 😉

14. wannabe mam

wannabe mam Actief lid

30 nov 2011
    257
    85
    28
    NULL
    NULL
    Zoonlief is 19 maanden, vanaf 8 maanden zet ik hem op het potje.
    Soms groot succes soms niet en dan gaat het potje weer een tijdje weg.
    Vanmorgen na het verschonen, een paar keer zelf op de pot gaan zitten. Resultaat 2 druppen en een mini drol en een trots kind en moeder.

Wij rommel zo wat aan, ik hoop dat hij zo meer het gevoel herkent van moeten plassen/ poepen.

Lees graag mee na jullie ervaringen
    Kim

15. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Toch knap van die kleintjes!

Hier liep meneertje toen straks rond, ging ineens naar het potje, geen zitten en zei 'Bah'. Dus ik vroeg of hij zijn broek uit wilde. Staat hij weer op, begint zijn broek uit te trekken en toen rook ik het al: hij had in zijn luier gepoept. Maar hij kwam het daarna dus wel meteen vertellen! Het besef begint dus te komen. Trots :)

16. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Vandaag voor het eerst hemdje/onderbroek aangedaan... ze keken allebei zooo trots! :D

We zijn nu dus bijna twee weken bezig (5/6 xper dag spelend op het potje) en nu paar keer gepoept en paar keer geplast.

Ik zat te denken: waarom niet meteen die luier uit? Gewoon onderbroek en mailliot aan en gaan? Dat worden natuurlijk ff een boel ongelukjes, maar daarna is het snel geleerd.

Of is dat wel heul positief gedacht...? :D

17. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Nee dat werkt vaak juist heel goed! Gewoon 3 dagen dag en nacht geen luier meer om. Niet pushen. Vaak gaat het na 1 dag al heel goed!

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In de nacht zou ik de pamper gewoon houden. Dochter is al overdag zindelijk van voor ze twee jaar was, maar nu op 2,5 nog steeds een luier voor het slapen hoor.

19. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Echt?! Oh top! Dan gaan we dat volgende week gewoon doen. Dan kunnen we zelf vier dagen achter elkaar er naast zitten.

En hoe dan bv. met naar buiten en op kdv? Ook meteen alles 'luier loos'? ma en wo kdv dagen

20. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    ja dat is lastig. Eigenlijk is het het beste dat je 3 dagen achter elkaar het zelf doet thuis. Je let op je kind bent steeds alert op tekenen en herhaald steeds dat het droog moet blijven. Je geeft je kind tijdelijk extra veel (eventueel iets wat het lekker vind) drinken, zodat het vaak moet plassen en het sneller kan leren.
    Op een kinderdagverblijf is daar natuurlijk niet 100% aandacht voor.
    snachts kun je natuurlijk je kind wel tussen 10 en 11 nog even op de pot zetten. Dan heb je echt wel kans dat ze ook dan droog blijven!

Benadruk vooral; droog! Zeg regelmatig voel maar je bent nog droog. Wat goed dat je nog droog bent. En plassen en poepen moet op het potje he. Herhaal het heel de dag.

Ik ben alleen heel kort naar buiten gegaan maar verder vooral (die drie dagen) thuis in de woonkamer bij het potje gebleven.

Succes!

Deel Deze Pagina