Wasbare luiers - doekjes en 'bewaren' vieze luiers

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Nixter, 15 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nixter

Nixter Fanatiek lid

14 jul 2016
    1.659
    1.337
    113
    vlakbij Amsterdam
    Wij willen graag wasbare luiers gaan gebruiken voor ons kindje straks. De luiers, inleggers en opvangdoekjes hebben we in huis.
    Maar ik ben nog niet uit over de billendoekjes.

Gewone billendoekjes lijken me niet prektisch, die moeten in de prullenbak, en niets anders van de verschoning hoeft daarin, dus lijkt me niet praktisch.

Er zijn van die kinderdoekjes die door de wc mogen, maar zijn die ook geschikt voor baby's?

Of met een natte washand?
    Daarbij komt dan meteen mijn volgende vraag...
    Hoe/waar bewaren jullie de vieze luiers? Spoelen jullie ze uit en dan in de wasmand? Of in een speciale emmer?

Graag hoor ik hierover rrvaringen.. alvast bedankt :)

Nan87 vindt dit leuk.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Vieze luiers gingen hier gewoon in de luieremmer met wasnet. Soms even uitspoelen als de poep naast de inlegger was gekomen, dat deed ik gewoon boven een emmer met de douchekop. Billendoekjes ook in die emmer met wasnet. Bij heel vieze billen eerst met een beetje normaal wc-papier. Ik waste om de dag.

3. Nixter

Nixter Fanatiek lid

14 jul 2016
    1.659
    1.337
    113
    vlakbij Amsterdam
    Wc papier is inderdaad geen gek idee, dan kun je die net het inlegvel doorspelen.. en dan gewoon met een nat doekje de rest schoonmaken.
    Klinkt als een goede oplossing :)
    Soms is het zo simpel ;)
    (Maar zie je door de bomen het bos niet meer ;))

4. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ik gebruik geen wasbare luiers maar heb net op aanraden van vriendin cheeky wipes gekocht (vandaag binnengekomen dus nog niet getest). Ons zoontje heeft snel luieruitslag en toen hij op de NICU lag zeiden ze al dat je dan best met gaasje met water of een washandje of zo kan vegen, omdat in bijna alle billendoekjes toch irriterende stoffen zitten. De doekjes schijnen ook heel fijn te zijn om gezicht en handjes mee schoon te vegen. Dus ik ga ze uittesten :)

5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    ik heb de cheeky wipes aangeschaft via nappy’s
    er zitten een box voor schone doekjes en een box voor vieze doekjes met wasnetje in de maxi kit, plus olie en spullen voor onderweg. deze doekjes kunnen ook mee met de luierwas. :)

als je wel wegwerp wilt kan je eens naar neutral, waterwipes oid kijken

6. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier gewoon hydrofiele washandjes natmaken om mee af te doen, ik gooi ze daarna in een emmer waar water in staat met wat biotex, was om de dag:)

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier ook een grote fan van cheeky wipes.

8. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Wij hebben een standaard hoge afvalemmer met daarin een wasnet (dus in plaats van een vuilniszak). Daar gaan de vieze luiers in en ook de hydrofiele washandjes als ik die heb gebruikt bij verschonen. Als we niet in de buurt zijn, doen we de vieze luiers en washandjes in een wetbag. Met de rits dicht ruik je werkelijk niks. Dan is het alleen nog een kwestie van het wasnet als geheel in de wasmachine doen, en zo'n wetbag ook met de rits open. Ik doe een hygiene programma op 60 graden met extra water. Duurt drie uur en alles is schoon. Spoel nooit voor of uit of met ander wasmiddel dan voor gekleurde was (zonder bleek). Zo makkelijk en niet vies.

9. Nixter

Nixter Fanatiek lid

14 jul 2016
    1.659
    1.337
    113
    vlakbij Amsterdam

Bedankt voor je duidelijke uitleg over hoe jullie het doen, klinkt erg goed! Nogmaals dank :)

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Geen doekjes of inlegvellen in de wc doen aub, gaat het riool verstoppen.

Ik heb diverse wasbare billen/toet doekjes. Van merken; cheekywipes, billiesbox, blumchen, beefair en gewone hydrofiele washandjes. Zowel beneden als boven een zeeppomp met water alleen gevuld en ik pomp doekje per doekje nat, staan dr droog naast. Vieze doekjes doe ik in de vieze doekjes box van cheeky wipes met wasnetje.

Luiers bewaar je droog, beter voor je elastieken en pul. Ik heb boven een emmer van mio en beneden een van de hema. In beide zitten waszakken. Zijn beide emmers vol, dan is mn wasmachine vol en was ik zowel de luiers en de doekjes bij elkaar.

Eerst een rondje 30 graden, extra spoelen en extra pompen met biotex.
    Dan op 60 graden lang programma met extra water en extra pompen met een afgemeten hoeveelheid lidl kleur poeder.

Onderweg heb ik mn doekjes wel nat mee in het natte doekjes zakje van cheeky wipes en als ze vies zijn gaan ze samen met de luiers in een wetbag.

Inlegvellen doe ik in een zakje (zon luierweggooizakje met stinkgeur) en gooi ik de poep dus in de kliko.
    Met plas kun je hem gewoon meewassen en doe ik hem in het billendoekjes bakje mee. Tot een keer of 6 kun je ze wassen.

11. Nan87

Nan87 Actief lid

21 nov 2015
    444
    502
    93
    Wij gebruiken nu ruim anderhalf jaar wasbaar voor onze oudste en gaan dit ook weer doen voor de 2e. Het bevalt me zo goed! (op vakantie een beetje heimwee naar mn luiers haha).

Ik heb een grote emmer in de kamer van dochter staan. Hierin zit een wasnet dat rgoot genoeg is. Dus als dat net vol is, dan is de wasmachine zo ook ongeveer vol. Dus kan ik het hele net zo in de wasmachine duwen (wil niet weer de luiers er uit gaan halen). Emmer even schoonmaken, nieuw net er in en weer door. Een gewone luieremmer vind ik nite handig, die zijn veel te klein (als die vol is, is je wasmachine nog niet vol). Dus of meerdere van die emmers, of 1 grote (bijv. gewoon een prullenbak met een wasnet er in).

Wetbags vind ik onderweg wel handig, thuis wil ik dat liever niet want als je een keer maar 1x in de week wast heb je een (kleine) kans op schimmelvorming omdat er natte spullen in die afsluitende zak zit.

Ik heb op de commode een klein prullenbakje staan (zon bureau prullenbakje) voor inlegvellen en wc. papier. Ik gebruik wasbare billendoekjes (wat je zegt, die gooi je incl luier je wasemmer in, makkelijk!), maar nu ze ouder is en vaste voeding eet, veeg ik eerst voor met wc papier wat ik dan in dat bakje doe incl. het vieze inlegvel. Als er alleen geplast is op een inlegvel kun je ze meewassen. Inlegvellen hoeven pas vanaf dat ze vast gaan eten. Daarvoor is de ontlasting zo vloeibaar dat het nites doet en je wasmachine spoelt baby ontlasting zo weg. Wasbare doekjes maak ik nat met wat kokosolie knijp ik uit, en dan in een lunch trommeltje op de commode. Zo heb ik altijd doekjes bij de hand (en voor onderweg ook handig).

Ik spoel dus nooit een luier voor. Als ik nu wel es echt vieze luier heb (naast het inlegvel ofzo) dan haal ik wat weg met wc papier en de rest doet m'n wasmachine.

12. Nan87

Nan87 Actief lid

21 nov 2015
    444
    502
    93
    Mocht je dit een keer 'in actie' willen zien (ik vond het heel fijn om de verschillende luiers eens in het echt te zien). Mag je best een keer een bakkie komen halen (ik woon ook 'in de buurt van Amsterdam' ) ;)

13. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Even een vraag aan de dames die wasbaar luieren: welke luiers gebruiken jullie bij een newborn?
    Ik wil sowieso eerst huren.

14. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Kijk eens op www.wasbareluierwereld.nl en op www.theclothdiapersfiles.nl Daar staat ook beschreven hoe je het best je luiers wast zodat ze echt schoon en fris worden en de zeep/vuilresten niet opstapelen in je luiers.

Ik heb een Filur-emmer van Ikea in de badkamer staan, daar gaan de vuile luiers in. Die staat zonder deksel, dan heb je geen lucht van de luiers. Met deksel gaat het broeien en ruik je iedere keer als je de emmer opent zo`n vieze walm. Een erg volle emmer = een volle trommel.
    Ik heb zelf wasbare doekjes gemaakt, maar gebruik die alleen als snoetenpoetser. Uiteindelijk besloten om gewone wegwerp billendoekjes te gebruiken voor de verschoning van in elk geval mijn peuter. Die heeft van die plakpoep dat ik met de wasbare doekjes al snel door de voorraad ben en met wc-papier zat ik steeds zelf ook onder :| Ieuw...
    Die gebruikte billendoekjes doe ik, met het vieze inlegvel in een luierzakje in de luieremmer die op de slaapkamer van mijn peuter staat.

De inlegvellen kun je beter niet door het toilet spoelen, ook niet als het op de doos/rol staat. Ik heb de inlegvellen van Popolini, waar het ook op de doos staat dat je ze kunt doorspoelen, maar ik als er alleen op geplast is was ik ze mee en kunnen ze makkelijk 5-6 keer gewassen worden. Zo makkelijk lossen ze dus helemaal niet op in water, kun je nagaan wat dat in het riool doet.

Voor mijn baby ben ik lang zoekende geweest naar een goed, lekvrij systeem, de bamboozles maat 2 van mijn peuter waren hem echt veel te groot. Ik ben begonnen met hydrofielen en prefolds in een newbornoverbroekje. Dat ging heel redelijk, in de nacht nog wegwerp.
    Laatst scoorde ik op de veiling op de FB-Luiermarkt kleine luiertjes van Ella`s House. Heel fijn! Zijn dun en vallen smal en nemen heel veel op vanwege de combi katoen-hennep.
    Ook heb ik daar een Mother Ease Sandy luiertje vandaan, superslurper!

Ook ben ik fan van de buttons super overbroekjes. Hebben een dubbele laag PUL, ideaal over de nachtluier van mijn peuter.
    Mijn peuter draagt dus bamboozles, met bijbehorende inlegger en met slaapjes een extra inlegger erop met een hydrofielwashandje voor de snelle absorptie.

De echt vieze luiers (eigenlijk alleen de ochtend-poepluier van mijn peuter) waarvan de poep naast het inlegvel is gekomen spoel ik boven de wc af/uit met de douchekop. dan gaat de luier zo in de luieremmer.

Ik draai 2-3 luierwassen in de week. Eerst een korte en koude voorspoelronde met Biotex en wat wasmiddel, daarna een katoenprogramma op 60 graden met wasmiddel gedoseerd naar de waterhardheid en voor zwaarbevuilde was.

Ik heb al mijn luiers en bijna alle overbroekjes 2e hands!

15. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hydrofielen in origami- of vliegervouw (ik vind origami prettiger) vastgezet met luiertape en een newbornoverbroekje erover. Of prefolds in padfold of met een jellyrol en vastgezet met een snappi.

Trouwens er is ook een FB-pagina wasbare luiers. Heel veel kennis en ervaring daar en veel hulp bij beginnersvragen. Ik heb er veel aan gehad!

16. Nixter

Nixter Fanatiek lid

14 jul 2016
    1.659
    1.337
    113
    vlakbij Amsterdam
    Wat een fijne reacties allemaal, veel.om te lezen, veel informatie. Maar zeker een aantal heel nuttige tips :) bedankt allen :)

17. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.608
    4.023
    113
    Vrouw
    Hier hebben we BilliesBox wasbare doekjes met een doosje. We maken eerst een stapeltje nat met kraanwater, wringen ze uit en stoppen ze in het doosje. De gebruikte doekjes gaan met luier en al in de wasemmer.
    Vrij simpel :)

18. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ja ik zit ook op een fb groep. Maar de meningen zijn zo verschillend. En per website verschilt het huurpakket.

19. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ga huren bij lieveluiers.

Maar ik denk dat mijn voorkeur prefolds gaat zijn. Denk ik.

Ik hoef alleen de eerste periode maar te overbruggen met huren. Vanaf 4.5/5 kilo zitten mn eigen luiers perfect dus kan de baby die aan.

aicirtap vindt dit leuk.
  20. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Hier een grote waszak voor de luiers. Ik gebruik gewoon hydrofiele washandjes. Werkt prima.

Succes

Deel Deze Pagina