Zwangerschapscursus gericht op ontspanning

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Warboel, 5 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik ga, als het allemaal goed mag gaan, April 2016 voor mijn derde keizersnede.

Ik wil hoe dan ook een zwangerschapscursus gaan volgen, maar dan één die niet zozeer gericht is op de bevalling. Maar op ontspannen.

Ik ben namelijk nogal een stresskip en eigenlijk heb ik mijn twee eerdere keizersnedes nauwelijks meegemaakt, simpelweg omdat ik stijf stond van de paniek/adrenaline.

Mijn vraag is dan ook; heeft iemand ervaring met een zwangerschapscursus die dit omvat. Yoga heb ik al gedaan, maar mijn ervaring is dat dit echt gericht is op de natuurlijke bevalling. Daar heb ik dan weer niets in, want die ga ik niet krijgen. Haha.

2. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Hypnobirthing misschien? Ik weet er niet heel veel van maar hoor positieve geluiden uit m'n omgeving..
    Of een haptonoom? Of heb je misschien iets aan een doula die jou persoonlijk kan begeleiden tijdens zwangerschap en bevalling?
    Succes

3. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Haptonomie, of mindfulness?

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hypnobirthing ! Je mag me gerust pben ben docent.
    Wel dan een privecursus dan kan de docent de gehele cursus aan jou aanpassen. Met een groepscursus zal het ook veel op de geboorteademhaling gericht zijn en dit is ddus niet nodig met een keizersnede.

5. marievs

marievs Fanatiek lid

16 sep 2013
    2.117
    293
    83
    Ik ga weer zwangerfitten. Ik vind dat zelf enorm ontspannend, maar ik wprdt dan ook relaxebian sporten.

6. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Ontspanningsmassage?

7. Nonie

Nonie Bekend lid

28 mrt 2014
    502
    1
    18
    Zou ook voor privecursus hypnobirthing gaan!

8. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Zwangerschapsyoga?

9. Kymmie

Kymmie Actief lid

15 apr 2014
    193
    1
    16
    Ik doe een cursus bij een haptonoom samen met mijn man. Is vooral gericht op ontspannen. Werd mij aangeraden door de vlos omdat ik ook zo'n stresskip ben :D

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Warboel, jij bent je zoontje verloren tijdens je eerste ks, toch? Heb je het idee dat je er een trauma aan hebt over gehouden? Ik had dit namelijk en dit schijnt veel voor te komen bij moeders die hun kindje verloren. Zelf heb ik heel veel baat gehad bij EMDR en mindfulness onder begeleiding van een ontzettend lieve psychologe. Dat heeft al heel veel angst en stress weg gehaald bij mij. Daarna kon ik me pas focussen op hypnobirthing. En dat kun je ook heel goed gebruiken om contact te maken met je kindje, ook tijdens een ks.

11. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Na de keizersnede inderdaad en ik weet eigenlijk voor 1000 procent dat dit gezorgd heeft voor een flink trauma.
    Ik heb hiervoor al cognitieve gedragstherapie achter de rug (wat heel erg geholpen heeft met mijn paniekaanvallen en dergelijke) en was me inderdaad aan het inlezen over mindfull zwanger (mindfullness voor in de zwangerschap). 1 op 1, om gericht te werk te gaan en inderdaad hypnobirthing.

Het is mijn laatste bevalling en ik zou zo graag eens iets positiefs willen om op terug te kijken. Het is tenslotte ZO waardevol.

12. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Klopt! En het kan ook echt heel positief worden hoor, ondanks je trauma. Bij mijn zoon was ik heel erg bang, angstig en gestrest, was zo bang dat het weer mis zou gaan. Het was ook echt een vervelende bevalling waar ik niet graag aan terug denk. Gelukkig wel met een gezonde zoon als eindresultaat. Pas toen hij 2 was ben ik bij psyQ terecht gekomen. Daar uitgebreid onderzocht en daar kwam post traumatische stresstoornis uit. Ik heb pas cognitieve therapie gehad, na de EMDR, omdat het trauma er eerst uit moet voor je aan iets anders kunt beginnen. Ik ben gestart met mindfulness, wat heel erg leek om emdr. En na elke sessie leek het alsof er een grijze sluier voor mijn ogen werd weggetrokken, zo bijzonder! Een jaar later was ik zwanger en stond ik open voor hypnobirthing. Daarna echt de mooiste bevalling gehad die ik mij kon wensen. Dat gun ik jou ook, zeker omdat het de laatste keer is. Dat gevoel van empowerment is zo bijzonder :) En dat kan ook met een ks, het is anders, maar dan nog kun je zeker het gevoel hebben dat je dit maar mooi geklaard hebt met je baby samen!

Deel Deze Pagina