Wasbare luiers etc.

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Zuul, 4 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Goedenavond allemaal!

    Sinds kort toch overstag gegaan en een aantal wasbare luiers via marktplaats gekocht en een aantal nieuw gekocht.
    De nieuwe zijn van het merk Blümchen en bevallen mij het beste. Ik zou ze ook graag willen gebruiken in de nacht. We hebben all in one luiers omdat mij dat toch het makkelijkste leek.
    Kan ik de luiers die ik heb ook gebruiken in de nacht als ik er boosters in doe? Ik heb boosters van katoen en hennep en daarbij ook wat fleece inleggers omdat dat zacht zou zijn voor de billen.

    Ook wil ik als onze voorraad wegwerp billendoekjes op is, over naar wasbare. Kan ik dan ook gewoon hydrofiele monddoekjes daarvoor gebruiken?

    Ook wil ik jullie nog vragen hoevaak jullie de luiers wassen. Ik doe het tot nu toe eigenlijk elke dag. Ik doe ze ook los in een emmer, wat ik niet ideaal vind. Wat gebruiken jullie in de luier emmer?

    Alvast bedankt voor alle tips:D



    *Ik hoop dat het in het goede gedeelte staat:oops:
     
  2. Tido90

    Tido90 Actief lid

    8 apr 2020
    106
    126
    43
    Vrouw
    Hoi!

    Wij hebben een systeem met overbroekjes, dus even wat anders, maar ik stel me zo voor dat een extra booster moet kunnen? We hebben alleen katoen en dat zorgt tot dusver niet voor problemen met de billetjes.
    We wassen de luiers 1x in de 2 dagen, dan is de emmer wel vol en begint het ook minder fris te ruiken.
    Wat heel handig werkt in de emmer is een wasnet met elastieken band. Die hangt mooi in de emmer en kun je met luiers en al in de was doen. Het is handig om er twee te hebben. Ik heb ze bij de billenboetiek.nl vandaan.
    Wat billendoekjes betreft: ik heb ze van Billie's box en ben daar heel tevreden over. Ze hebben een zachte en wat ruwere kant en werken goed in combinatie met billenspray. Ik heb ook andere billendoekjes (van de billenboetiek) en daar ben ik minder tevreden over.

    Succes met je keuzes!
     
    Zuul vindt dit leuk.
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik zou aio’s niet bij boosten voor de nacht. Aio’s zijn erg lekgevoelig.

    Je hebt van anavy en petit lulu speciale nachtluiers. En dan met een wolbroek.
    Ik heb nachtluiers nooit wat gevonden.
    Ik heb tot het niet meer ging little lamb gebruikt voor de nacht met bij boosten voor de nacht met hennep en bamboe inleggers. Toen niet meer ging wegwerp s nachts.

    Hydrofiele monddoekjes kan. Ik vind badstof fijner, zijn minder glad.
    Ik gebruik cheeky wipes.

    Er is een fijne facebookgroep. https://www.facebook.com/groups/246986122046569
     
    Zuul vindt dit leuk.
  4. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier drie kinderen in de wasbare luiers gehad en de vierde straks ook. Veel systemen geprobeerd in die tijd.
    Aio voor de nacht zou ik niet doen vanwege kans op lekken.
    In de nacht hebben we nu wel vaak wegwerp omdat de jongste van 1,5 nog een keer of 4 bij me drinkt en dus erg veel plast in de nacht. Nagenoeg geen enkele wasbare luier houdt dat vol :p.
    Overdag hebben we nu na heel veel proberen tweedelig. Overbroekjes van petit lulu en daaronder een voorgevormde luier van bamboe met een extra inlegger. Merk van de luier ben ik even kwijt, zal ik even nazoeken.

    Billendoekjes hebben we van alles wat. Aantal van Billy's box, flink wat van cheeky wipes, paar petit lulu en ook flink wat hydrofiele spuugdoekjes. 1 a 2 keer per dag maken we een handvol nat onder de kraan en gooi ik in een bakje. We hebben geen geurolie etc.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  5. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    O wat fijn al die reacties! Ik ben nog heel erg zoekende, ik heb nu wel wat 2 delig besteld. Ik heb gekeken naar die wol broekjes maar ik vind ze bijzonder duur eigenlijk:oops: 45 euro voor iets wat ze misschien maar 2 maanden past. Ik hou marktplaats en de luiermarkt op Facebook wel in de gaten ervoor.
    De billen boetiek en die facebookgroep ga ik eens bekijken. Zo te lezen is 2delig minder lekgevoelig als een all in one dus vandaar dat ik daar ook nog 2 van heb aangeschaft om te proberen.
     
  6. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Hier ook fan van tweedelig, ook voor de nacht. Wel had onze dochter op een gegeven moment een hele grote luier nodig om de nacht door te komen. Ze had er zelf geen last van gelukkig :)

    Voor in de luieremmer gebruiken wij grote wetbags. Ik vond het vies om met een lekkend wasnetje te werken; de luieremmer werd en smerig van en je moest met luieremmer en al naar de wasmachine. Wij hebben twee grote wetbags van Buttons geloof ik, je kunt ze ook zonder luieremmer gebruiken, maar dat deden we niet.

    Hydrofiele monddoekjes lijken me wat dun om als billendoekje te gebruiken. Wij hebben ook doekjes van BilliesBox en maken ook een stapeltje nat en stoppen ze in een doosje (zoals Gruffalo al zei).

    Wassen deden we om de dag :)
     
    Zuul vindt dit leuk.
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik heb 2 grote wetbags van happy flute van ome ali altijd gebruikt. Een voor de opvang en een voor thuis.
     
  8. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Wolbroekjes heb ik hier trouwens alleen maar negatieve ervaringen mee. Die komen er niet meer in. Ook al waren ze goed in de lanoline gezet volgens alle voorschriften ze bleven maar lekken. En 1 van de kinderen bleek allergisch voor wolvet dus toen was het helemaal exit wollen broekjes
     
  9. Lenainlove

    Lenainlove Actief lid

    8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    Wolbroekjes zijn hier de enige werkbare oplossing voor 's nachts, dus hier wel fan. Die van Disana zijn prima en verkopen ook heel goed door, dus qua aanschaf zit je dan niet echt duur. Wel iets meer werk dan pul overbroekjes, dus als die werken kun je die gewoon gebruiken :)

    Ik heb wel eens gehoord dat voor een uitzonderlijk weinige plasser een goede aio kan werken (bijv Grovia one, dure dingen haha), maar over het algemeen niet. Nachtluiers of goed gebooste "gewone" voorgevormde luiers heb je veel meer kans op succes!

    Ohja zeker kijken op die fb groep, veel tips en hulp enzo
     
    Zuul vindt dit leuk.
  10. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Dankje! Wat is het verschil tussen een voorgevormde en een all inone?
     
  11. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Zelf heb ik het MioDuo systeem van bambino mio. Buitenbroekje met een katoenen inlegger die je in 3 lagen moet vouwen.

    Nu al 2 kids mee gedaan en de derde gaan we ook met deze luiers doen. Ik was er altijd heel tevreden over.

    Voor het afvegen van de billetjes gebruik ik de inlegvellen die al een paar keer mee gewassen zijn, omdat ze dan te ver gekrompen zijn om nog ontlasting goed op te vangen. Deze maak ik vochtig in deponeer ze na gebruik in de gft-bak (zijn hiervoor geschikt en het mag in onze gemeente). De inlegvellen met poep erin gaan ook in de gft-bak.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  12. Lenainlove

    Lenainlove Actief lid

    8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    All in one heeft de absorberende luier aan het waterdichte overbroekje vast zitten. Een voorgevormde luier is alleen een absorberende stof (bamboe of katoen meestal, soms hennep) waar nog een los overbroekje overheen moet om het waterdicht te maken.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  13. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Hoi, leuk dat je wasbaar luiert!
    Ik heb de fleece inleggers nooit gebruikt (wel geprobeerd maar vond ze nutteloos).
    Als luieremmer gebruiken wij een normale Brabantia prullenbak met een luiernet. Als de prullenbak vol is past dat netjes in de wasmachine. Dat komt neer op 1 keer per 3 dagen ongeveer, al wordt er door opvang (kdv en opa/oma) wegwerp gebruikt dus het wisselt. Het ruikt niet, zolang je ervoor zorgt dat de prullenbak goed sluit :p als hij op een kier open blijft staan dan ruik je het wel ja. Wij hebben een kleinere prullenbak voor alle wegwerp, dus billendoekjes, inlegvellen met poep en de wegwerpluiers na opvangdagen. Ook bij die geldt; zolang het deksel goed sluit ruik je niks.
    Wasbare billendoekjes vind ik eerlijk gezegd niks. We hebben ze en man gebruikt ze wel vaker. Maar dat nat maken vind ik onhandig, daar denk ik pas aan als het kind al ligt, en ik vind die doekjes ook lastiger vast te houden, moeilijker vegen. Ik weet niet, het is hem gewoon niet voor mij.

    Wij gebruiken trouwens de bamboe voorgevormde luiers van Little Lamb met overbroekjes van Milovia en Blueberry. In maat 1 hadden we overbroekjes van Thirsties maar daar sleten de elastieken bij de beentjes al snel van. Dus toen we naar maat 2 moesten andere merken geprobeerd. En deze vinden we veel fijner. Ook 2 of 3 voorgevormde luiers van andere merken (bekende, maar ik weet ze niet meer uit mijn hoofd) maar daar ben ik toch echt minder tevreden over. Eentje heeft zelfs de gaten erin hangen!! Terwijl die dus altijd onderin de mand beland omdat ik hem oversla. Die wordt alleen gebruikt als de rest nog op het wasrek hangt.

    Voor de nachten hielp hier een extra bamboe inlegger. En in het begin niet te snel de nachtluier overslaan ;). Nu lekt ze alleen door in het weekend als we lui zijn en haar meenemen bij ons in bed om te lang te knuffelen en spelen. De beruchte plofluier met poep (tot in de nek, of op rug/buik/benen) heb ik dan weer nooit meegemaakt *afkloppen*, dus heel tevreden met ons systeem! :thumup:
     
    Zuul vindt dit leuk.
  14. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Spuitluiers hebben wij ook nooit gehad. Wasbaar sluit toch veel mooier aan op de rug, waardoor alles netjes binnen blijft.
     
  15. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Poepexplosies zijn juist ideaal in wasbare luiers. In de 6 jaar dat we nu wasbaar luieren maar 1 keer gehad dat de poep buiten de wasbare luier kwam. De keren dat ze wegwerp droegen en een spuit luier hadden ging het bijna altijd mis en poep tot in de nek. Lang leve wasbare luiers op dat vlak
     
    Dubbeltje82 vindt dit leuk.
  16. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Ohhhhja, "spuitluiers", zó heten ze. Ik met mijn plofluier :roflmao:. Maar goed, meteen bewijs voor het gebrek aan ervaring dat ik daarmee heb! :p
     
    Zuul en Dubbeltje82 vinden dit leuk.
  17. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik heb vorige week een extraatje gekregen van mijn ouders en heb nu voor het gemak naar de kdv in de ochtend een setje miosolo gekocht van bambino mio plus een paar nieuwe overbroekjes met leuke printjes (hadden ze in 2011/2012 nog niet).
     
    Zuul vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina