Wasbare luiers, welke?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Dicky88, Apr 29, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

Nov 20, 2014
    597
    46
    28
    Ik ben erg aan het rondkijken voor wasbare luiers op internet.
    Zoveel soorten en merken!
    Kom nu vooral uit op alles met pochetsluitingen (uiteindelijk ook mooier na veel wassen en gebruiken dan net klitteband); nu zit ik te twijfelen (of misschien combineren) met luiers compleet en dan met boosters of luierbroekjes met overbroekjes (en bij veel plas nog booster extra mogelijk).

Wat zijn jullie ervaringen? Werken deze beide fijn?
    Met welk merk hebben jullie goede ervaringen qua kwaliteit etc?
    Is zoiets via marktplaats nog aan te schaffen? Etc etc. Alle info is welkom!
    Nog max 18 weken te gaan om dat aan te schaffen haha.

2. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

Nov 20, 2014
    597
    46
    28
    En ook: hoeveel heb je er nodig als je ongeveer om de 2 dagen zou wassen?

3. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Dat hangt echt wel een beetje van je kindje af (bouw en hoeveel plas etc) enzovoorts.

Dikke bamboeluiers kunnen bijvoorbeeld een hele lange droogtijd hebben als je ze aan de lijn wilt drogen.

Verder is het echt wel even kijken wat bij jou en je kindje past.
    Ik luier zelf het eerste half jaar met hydrofielen met een overbroekje (kleine baby's hier). Dat is makkelijk in de was, vlug droog aan de lijn en goed op maat te maken.
    Daarna stap ik over op Little Lamb sized pocket luiers. Die komen met bamboe inlegger maar dat vind ik zelf niet handig. Ik boost ze gewoon met hydrofielen (want makkelijk in de was, vlug droog, en goed absorberend)

Maar dat is dus echt persoonlijk. En hoeveel luiers je nodig hebt ook. Ons zoontje is een enorm fanatieke plasser, die gebruikte als baby echt wel acht luiers per etmaal. Onze dochter kon echt wel toe met vijf.

Ik heb zelf 40 pocketluiers van LL op voorraad en daarnaast nog 20 one size pocket luiers voor nood.

4. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

Nov 20, 2014
    597
    46
    28
    Katenhond, jij gebruikt dus de pocketluiers waar eventueel alleen een booster aan toegevoegd hoeft te worden na dat half jaar? Dus niet en broekje en overbroekje?

Lees ook wel dat er pocketluiers met inlegbamboo voor overdag worden gebruikt en voor de nacht de pocket (onder)broekjes met antilek overbroekjes worden gebruikt ivm betere absorptie.

Qua wat ons kindje gaat plassen natuurlijk geen idee.
    Mogelijk wel wat kleiner bij de geboorte als het zo blijft groeien als nu qua curve.

5. Louloute

Louloute Niet meer actief

Je zou ze eerst kunnen huren om te kijken of het überhaupt wel iets voor je is :) in zo'n huurpakket zitten er meestal verschillende soorten luiers zodat je kan kijken wat je het fijnst vindt.
    Voor s nachts zou ik je sowieso tweedelig aanraden, voor overdag vind ik pocketluiers of ai2 het fijnste :)

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij gebruiken voor onze tweeling naar tevredenheid een combinatie van soorten. Ik heb veel milovia met inleggers (Dus niet de pockets!) en vind die erg fijn. De inleggers zijn niet duur, snel droog, best dun en absorberen goed. Als ze langer als 2-3 uur mee moeten dan doe ik er een bamboe inlegger onder. Dan hebben we HUDA bamboe voorgevormde luiers die absorberen goed en zijn alsnog erg dun. Petit lulu gebruiken we nu voor de nacht maar zonder inlegger kan het ook voor overdag. Waar ik net achter gekomen ben zijn de bamboe vierkante inleggers van little lamb via mooregreen. En ik ben erg fan van de overzicht website van nappy's. Hier staan allerlei soorten op uitgelegd en hoeveel ze absorberen etc. En Ilka heeft heel goede service!

7. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

Nov 20, 2014
    597
    46
    28
    Ik zit inderdaad ook op nappy's te kijken.
    Mijn zus heeft ooit wasbare luiers gebruikt, die met klitteband ed. Maar dat bleef niet mooi.
    Vandaar dat ik erg naar pocketsluitingen kijk.
    Ofwel 2 delig of met inleggers.

Hoe werkt een huurpakket? En waar huur je zoiets fijn?

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Je haalt nu een beetje twee dingen door elkaar. Een pocket luier is een luier van waterdicht materiaal waar je inleggers ( Of hydrofielen of prefolds ) in schuift. Dan sluit je hem met drukknoopjes of klittenband. Voorbeeld hiervan is
    https://www.nappys.nl/wasbare-luiers/pocketluiers/little-lamb
    https://www.bumaround.nl/nl/bumgenius.html

Voor de nacht en voor grote plassen zul je een voorgevormde luier, waar nog een overbroekje overheen moet, nodig hebben. Dit heet twee delig. Is er ook met klittenband of drukknoop. Bamboe absorbeert veel, katoen iets minder.
    https://www.nappys.nl/voorgevormde-luiers/little-lamb
    Met bijvoorbeeld dit overbroekje waar ik erg tevreden over ben
    https://www.nappys.nl/buttons-overbroekjes
    Is er uiteraard ook een maatje kleiner
    https://www.nappys.nl/wasbare-luiers/overbroekjes/buttons/newborn-(3-5,5-kg) Hier zou je dan bijvoorbeeld weer hydrofielen of prefolds in kunnen gebruiken. Ik kan je voor de eerste 4-5-6 kilo ECHT hydrofielen aanraden. Er zijn heel veel verschillende systemen, goedkoop tot heel duur, maar een hydrofiel is goedkoop, snel droog, veelzijdig. Met een snappy sluit je hem, zonder veiligheidsspeld. Je kan ze ook als strook vouwen ( in vieren en dan nog een keer dubbel ) en dan in een overbroekje leggen.

Dan zijn er nog de all in two, snap in one en hybride luiers. Dat is geen voorgevormde maar ook geen alles in een luier. Alles in een kan ik je eigenlijk afraden, zonder te testen in iedergeval. Sommige mensen zijn tevreden over easyfit of bambino mio solo maar veel mensen doen miskopen aan alles in 1 luiers. Lekkage en niet genoeg absorptie. En duur.

Snap in one of soortgelijk, is bijvoorbeeld milovia met inleggers. http://www.lieverhip.nl/11309989/milovia-one-size-cover
    http://www.lieverhip.nl/11358387/milovia-microfleece
    Dit is een fijn systeem.

Eigenlijk zijn al deze merken die ik hier noem, goed. Het is wat jij fijn vind en wat bij je kindje past. Er is op alie express ook wel een en ander goeds te koop, bijvoorbeeld van HAPPYFLUTE de newborn overbroekjes / covers en die zijn er ook in one size. Ze zijn best goed, striemen bij mijn kindjes wel maar kosten een kwart of de helft van een europees broekje.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Huren kan fijn via nappys, wasbaarwonderland, ik kwam ook pas billenboetiek tegen.

10. Dicky88

Dicky88 Bekend lid

Nov 20, 2014
    597
    46
    28
    Ik bedoel inderdaad dat.
    Op een of andere manier ooit begrepen dat die drukknopen ook zo heten haha.

Ik ga eens die linkjes bekjken.
    Super bedankt voor de tips!
    Nog een hele zoektocht

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Ja het is een hele zoektocht ( Die ook leuk is hoor, want luieren is zo veel meer als alleen een pamper in de kliko gooien ) wat fijn betaalbaar en passend is. De kern is niet een heel pakket kopen zonder eerst goed te testen en je goed in te lezen ( Bv bij nappys of een andere site ) wat jij belangrijk vind ( materiaal, pasvorm, absorptie ) en daar iets passes bij zoeken.

12. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Wij gaan bij de komende baby ook wasbaar luieren. Heb gisteren alvast een paar bamboozles besteld (kleuren die uit het assortiment gaan).

Mijn zus gebruikt nu ruim een jaar wasbare luiers, en die heeft me verschillende dingen uitgelegd en laten zien.

Achteraf vind ik het heel jammer dat we het bij de oudste twee niet hebben gedaan.

13. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

Apr 25, 2017
    1,604
    1,064
    113
    Female
    Ik luier nog steeds ouderwets met verschillende doeken. Zoon is nu anderhalf en ik ben begonnen met hydrofiel met overbroekje, ook om de reden dat je het snel weer droog hebt, maar ook goedkoop, je hoeft niet gelijk een heel pakket aan te schaffen. Later heb ik voor de oppas wel een soort pocket gekocht en die gebruik ik nu ook wel af en toe voor de snelle verschoon op locatie, maar ik vind de popolino overbroekjes met dus een goed gevouwen luier met booster absoluut het mooist zitten. Geen drukplekken van de luier. Is echt een superfijn overbroekje.
    Ik heb in totaal dan ook echt heel weinig aan luiers uitgegeven. 6 pockets. Doeken had ik genoeg en heb ik nog rondgevraagd. En in totaal heb ik nu zes overbroekjes gekocht.

14. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Ik heb afgelopen vrijdag een hele stapel binnen gekregen, als het goed is wel ongeveer genoeg. Wil er misschien nog wel wat newborn luiertjes bij kopen, maar dat laat ik even afhangen van de groeiecho's die ik nog ga krijgen.

Wil voor de eerste tijd ook met hydrofielen of prefolds gaan werken.

Share This Page