Wasbare luiers

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door SarahH, 25 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SarahH

SarahH Actief lid

8 feb 2012
    414
    0
    0
    Hallo allemaal,

gisteren op de negenmaandenbeurs kwamen we langs een stand van Kaatje Katoen. Die verkopen wasbare luiers. Iets wat voor ons wel aantrekkelijk was want bij mijn man en bij mij moesten de ouders over gaan op katoenen luiers omdat we niet tegen de wegwerp luiers konden. We gaan er dus maar een beetje van uit dat dit bij onze kleine ook het geval zal zijn. Maar zo'n pakket aanschaffen is niet bepaald goedkoop. Daarom wil ik eerst weten of het ook echt werkt. Zijn hier dames die ervaring hebben met wasbare luiers? wil je bij een reactie ook even het merk en type luier noemen?

alvast bedankt!!!

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Ik ken ze zelf niet maar het lijkt me een grote vieze bende eerlijk gezegd. Een volle poepluier heb je als je pech hebt meerdere keren per dag. Ik zou mezelf dat niet telkens zien uitwassen... Ik zou gewoon eerst bekijken hoe de "Pampers" het doen...

3. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Verplaatst naar 'Baby en dreumes'.

4. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Persoonlijk zou ik kijken of de duurdere luiers ook niet geschikt zijn.
    Je kan het altijd nog aanschaffen.
    Je hoeft er niet van uit te gaan dat jullie kindje er ook niet tegen kan.

Kwaliteit van luiers is in 20 jaar ook wel vooruit gegaan hoor!

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Wij gebruiken zowel wasbare als wegwerpluiers (bij tandjes, luiheid van ons, etc. ;) ) In het begin toen D. nog voornamelijk stil lag hebben we de luiers van Bambino Mio gebruikt, erg tevreden mee en nóóit gelekt. Ik heb die destijds aangeschaft via mp, ik was geloof ik 70 euro kwijt voor de hele set van geboorte tot zindelijkheid. Nog wat andere merkjes aangeschaft om te kijken wat het beste werkt en ook zelf achter de naaimachine gezeten. Maar omdat bleek dat D. een ontwikkelingsachterstand heeft en last had van de klittenbandsluiting van de Bambino Mio overbroekjes zijn we ivm de bewegingsvrijheid overgestapt op wolbroekjes (gekocht, zelf gebreid of gemaakt van oude wollen truien). Doet het eigenlijk erg goed, maar is meer verschoon- en waswerk.

Ik denk dat ik de poepluiers nog het minst grote nadeel vind, ik spoel ze met de douchekop kort uit boven de wc en gooi ze dan in de wasmachine. Ik zou alleen een ander systeem zonder vouwdoeken willen maar wel met verschillende maten want one size fits all is echt niet fijn voor babylief.

Ik ben er tevreden mee, het scheelt ons veel geld en D. heeft nog nooit luieruitslag gehad.

6. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Sinds kort gebruik ik een hybride-systeem van Hamac. Behoorlijk prijzig, maar in tegenstelling tot andere merken vind ik het erg gebruiksvriendelijk. Hier mijn post daarover.

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
  8. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    @marlett, die dingen zien er supercomfortabel uit zeg!

9. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Dit lijkt mij een heel goed advies!!! Zo'n vieze poepluier moet je dan eerst leegscheppen met toiletpapier ofzo? Ik kan me niet voorstellen dat mijn wasmachine het lang blijft doen als ik ze er met poep en al in zou werpen...

10. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Jammer dat er gelijk zo afwijzend gereageerd wordt. Je hebt inlegdoekjes waarmee je de ontlasting met doekje en al door de wc spoelt, tja en als het er eens naast gaat spoel je het uit.
    Waar zijn de andere moeders die er wel positief tegenover staan?

Maar als "vermoedelijke reactie op een gewone luier omdat wij dat als kind ook hadden" je enige reden is, hou je het denk ik niet vol om wasbare luiers te gebruiken. Het is nu eenmaal meer werk en er zijn tegenwoordig zoveel veel merken wegwerpluiers dat luieruitslag nog zelden om wasbare luiers vraagt.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou ook gewoon even afwachten en kijken hoe kleine op luiers reageerd. er is zoveel veranderd in die tijd en vroeger hadden ze minder merken dan nu. vroeger werd er ook meer bleekmiddel gebruikt in de luiers en hiervoor waren veel kindjes allergisch. dat mag nu niet meer. mijn ouders hebben met mij ook veel luiers geprobeerd omdat ik overal op reageerde. vooral op pampers. bij mijn kleine nergens last van.

12. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ze zijn ook superfijn. Ik heb mijn dochter net 4 uur in één luier gehad (zoals je met een wegwerp ook zou doen) en dan heb ik geen lekkage ofzo. Daarnaast zijn ze niet zo enorm dik, dus je kunt de meeste kleren gewoon aantrekken. En dat is niet bij alle wasbare luiers het geval.

@Brigitte: Dat poepschrapen is wel erg achterhaald hoor. Je legt een inlegvel (vergelijkbaar met het bovenste laagje van een pamper) in de luier en die kun je met poep en al in de wc kiepen.

Ik liet de luier aan mijn oma's zien en die vielen bijna van hun stoel. :D Zo hadden zij ze ook wel willen hebben...

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    maar, als je dit gebruikt met die wegwerpinleggers dan ben je toch helemaal niet goedkoper uit dan met wegwerpluiers??

als ik op die site kijk dan zijn die inleggers 6 euro per 20. dus 30 cent per stuk.
    de luiers die ik gebruik zijn 0,15 cent per stuk. 0,11 cent als ze in de aanbieding zijn.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Niet alleen op het gebied van wegwerpluiers is er veel veranderd, ook wasbare luiers zijn met hun tijd meegegaan, alleen is dat allemaal redelijk onbekend, vandaar dat je vaak ook reacties zult krijgen van mensen die nog zo'n beeld hebben van wasbare luiers van 30 jaar geleden.
    Ik heb ze zelf ook gebruikt, kocht ze voornamelijk in Engeland, omdat ze daar een stuk goedkoper zijn, maar helaas hebben die tegenwoordig een exportverbod voor de meeste merken.
    Ik vond Bumgenius V4 de fijnste luiers en tweedelige systemen als bijv. Bamboozles met een Motherease overbroekje.
    Wat erg in de kosten scheelt, is dat je alles voor een goede prijs weer door kunt verkopen, minimaal de helft van de aanschafsprijs, maar ik heb het meeste weer voor 2/3 van de aankoopsprijs verkocht.
    Ik was er best tevreden over, helaas werkte die goedkope Ebayluiertjes hier voor geen meter, dus dan maar wat duurdere systemen, uiteindelijk was ik nog goedkoper uit.

15. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Klopt, in de praktijk gebruik ik ze ook niet, ik heb een pak in de aanbieding gekocht en dan ben ik nét wat goedkoper uit, maar voor de nacht en als we langere tijd weggaan, neem ik een gewone wegwerp mee.

Het grote voordeel van Hamac vind ik dan ook het gebruiksgemak, niet zozeer het feit dat het hybride is.

16. SarahH

SarahH Actief lid

8 feb 2012
    414
    0
    0
    We willen het niet alleen voor de uitslag doen, maar ook voor het milieu en de portemonnee. En schijnt dat je kind eerder zindelijk wordt omdat hij/zij het meer voelt als hij/zij geplast heeft (niet al het vocht wordt in van die korrels opgenomen). En die inlegvelletjes hoeven niet zo duur.

Ik ga idd wel even kijken naar 2e hands.

Deel Deze Pagina