wasbare luiers

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door pooh26, 15 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pooh26

    pooh26 Actief lid

    15 sep 2006
    176
    0
    0
    Ik las in het magazine van een groot babypostorder bedrijf, dat je luiers hebt die je kunt her gebruiken. Ik begreep, dat je een overbroekje hebt, een binnenluier en een inleg"kruisje" zegmaar. En dat laatste kun je door het toilet spoelen als het smerig is... heeft iemand hier ervaring mee? Hoe werkt het? Ik ben erg benieuwd. Ik houd wel van zulke milieuvriendelijke zaken.
     
  2. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Volgens mij valt het vies tegen met de millieuvriendelijkheid van die luiers. Omdat je dus meer was hebt en die vervuiling compenseert met de vervuiling van luiers weggooien.
    Stond toevallig vorige week nog stukje van in de krant. In Duitsland worden herbruikbare luiers zwaar gestimuleerd en er is recent een onderzoek geweest waarin dus bleek dat het niet zo millieuvriendelijk is.
     
  3. Allahinkulu

    Allahinkulu Fanatiek lid

    16 jan 2006
    3.608
    3
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik gebruik katoenen luiers voor mijn meisje.

    Gewoon de hydrofiele (en oogjesluiers nu) luiers van de hema..in het begin deed ik er niets in..maar nu wel..dat kun je ook bij de hema kopen..dat gooi je dus gewoon weg.

    Ik heb heel veel hydrofiele luiers dus het kost me enkel 1 soms 2 wasjes per week extra..maar meestal 1 was..

    Het valt ook wel mee qua extra werk..luier om doen luier af doen en huppakee..
     
  4. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @pooh76 wij gebruiken ook katoenen luiers. Wat was precies het merk luiers waar jij het over hebt ?
    Wij gebruiken: bambino mio, kakaloe en teddy.
     
  5. aafje87

    aafje87 Actief lid

    11 jan 2007
    223
    0
    0
    ICT Medewerkster
    Voorburg
    Dat systeem van de baby walz is niet zo mileu vriendelijk als het lijkt.
    Dan kun je beter wegwerpluiers nemen van nature babycare(te koop bij etos)
    Zie www.naty.com deze zsijn ook op een zeer mileu vriendelijke manier gemaakt en zijn afbreekbaar.
     
  6. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Idd als je het echt heel millieuvriendelijk wilt doen zul je ook moeten kijken hoe het katoen geteelt wordt waar de luier van wordt gemaakt en hoe het gebleekt wordt.
     
  7. Allahinkulu

    Allahinkulu Fanatiek lid

    16 jan 2006
    3.608
    3
    38
    Vrouw
    Turkije
    Je hoeft het niet alleen te doen voor de mileuvriendelijkheid..
    Het is ook gezonder voor je kindje..zo heeft eslem nog nooit luieruitslag gehad..!
    Daarbij..wordt er beweerd dat kindjes eerder zindelijk worden..maar dat moeten we nog zien..zover zijn wij nog niet.
     
  8. kiki80

    kiki80 Fanatiek lid

    6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Dan moet je wel even kijken hoe je afval in de gemeente wordt verwerkt. Hier wordt het verbrand en schijnt dan net zo vervuilend te zijn. Als het mag wegrotten dan zijn de luiers van Nature Babycare inderdaad een stuk vriendelijker voor het milieu.
     
  9. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Idd ga maar eens googlen op: tbt en wegwerpluiers.
     
  10. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
  11. pooh26

    pooh26 Actief lid

    15 sep 2006
    176
    0
    0
    wow wat een reacties meiden bedankt hoor!
     
  12. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Bedoel je dit ? Daar gaan ze er vanuit dat je wast op 90 graden en droogt in de droogtrommel.
    Ik was altijd op 60 graden met een volle trommel en de wast droogt altijd aan de lijn.
    En mochten we een 2e krijgen dan worden ze daar ook voor gebruikt.
     
  13. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Hier net zo, volle trommels ( 1 per week), 60 graden en de luiers 2e hands (nagenoeg ongebruikt) gekocht. Denk dat ik alles bij elkaar nu ongeveer 260 euro uitgegeven heb voor de aanschaf van de katoenen luiers. Hier komen alleen nog wat overbroekjes in grotere maten bij maar dat zal nooit meer zijn als 100 euro bij elkaar.
    En hiermee kan ik dus ook nog voor een 2e kindje vooruit. Lijkt mij dus echt wel voordeliger en ook nog beter voor het milieu ;)
     
  14. moedergans

    moedergans Actief lid

    13 apr 2007
    373
    0
    0
    mamma & catering mw.
    zuid holland
    het milieu aspect ligt idd erg aan hoe je zelf wast en of je de droger gebruikt, hoeveel waspoeder je gebruikt etc. ook het materiaal maakt uit. Ik gebruik bamboe luiers. die zijn "milieu vriendelijker" als katoen omdat er bij de bamboe teelt haast geen pesticiden gebruikt worden (in tegenstelling tot katoen)

    Ik ben super tevreden met de Bamboozle (idd overbroekje, voorgevormde luier en inlegvelletje dat je kan uitschudden)

    je legt het inlegvelletje van papier of fleece in de luier en de luier in het overbroekje. de luier sluit netjes met klittenband of drukknoopjes en dan het overbroekje er over (idem sluiting) die wel ademt maar het vocht van de kleding weg houdt. Het papieren inlegvel kan je zo door het toilet spoelen. de fleece (zachter en beter bij b.voeding) schudt je uit boven het toilet en kan zo meegewassen worden.

    Het wassen zag ik tegenop, maar is me alles meegevallen zelfs mijn man is helemaal om. Gebruiken nu enkel nog papier voor uitstapjes of op de camping e.d.

    Ons zoontje had altijd snel uitslag en rode striemen in z'n liezen. met de overgang naar katoen / bamboe heeft hij hier nooit meer last van gehad.
    Voelt ook veel vriendelijker en zachter aan voor je kindje

    En.. ja ja.. hij is met 2 jaar en 3 mnd nagenoeg zindelijk. (ben pas met 8mnd overgestapt) Ik ken een aantal "katoen gebruikers" waarvan zoon of dochter al wat eerder zindelijk zijn geworden.

    Ik heb veel hulp gehad van de dames van kaatje katoen. Bij de consulentes kan je komen kijken en voelen naar de luiers voor je iets besteld en vrijblijvend informatie krijgen. Vond ik erg prettig kijk eens op hun site www.kaatjekatoen.nl
     
  15. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Spijkervrouwtje: jij schrijft dat je 1x per weerk wast. Mag ik vragen hoeveel luiers jij dan hebt ? Dan moet je er volgens mij nogal wat op voorraad hebben.
    Zelf was ik 2x per week.

    @Moedergans: inlegvellen gebruik ik niet meer. Met borstvoedingspoep valt er niets uit te schudden. En die dames van kaatje katoen hebben die veel soorten luiers liggen ? Of maar een heel paar. En die Bamboozle moet je daar steeds een andere maat van kopen ?
     
  16. moedergans

    moedergans Actief lid

    13 apr 2007
    373
    0
    0
    mamma & catering mw.
    zuid holland
    Mijn buurvrouw (begonnen door mijn enthausiasme ;) gebruikt enkel de fleece inlegvelletjes omdat deze de borstvoeding beter absorberen (ipv papier dat ketst af dus sneller lekkage / spuitluiers)
    Voordeel van toch een fleece inlegger vindt ik dat je de luier makkelijker schoon wast. Een fleece inleggertje is eerder te vervangen mocht het ondanks alle pogingen toch echt niet schoonworden, dan een hele luier (duurder)

    De bamboozle komt in maat 1 en 2. kleurtjes en gewoon wit. De maat 2 met drukknoopjes (alleen in wit) kan je blijkbaar v.a. de geboorte gebruiken door de voorkant om te vouwen. Hij valt dan in het begin denk ik wel wat groot, maar na een paar weken is dat al beter. En kan je hem rond een kg of 7 a 8 zonder omvouwen gebruiken. Ons zoontje is erg slank dus heb ik hem wat langer "omgevouwen" gebruikt. Ging prima.

    Maat 1 valt uiteraard kleiner maar dan moet je v.a. een kilo of 8 toch weer maat 2 aanschaffen... lijkt mij minder voordelig.

    De overbroekjes komen wel in meer maten, maar daar heb je er ook maar een stuk of 4 van nodig (hoef je niet bij elke verschoning in de wasmand te doen aangezien ze over het algemeen niet snel vies worden en je spoelt ze snel even uit onder de kraan.)

    Voordeel van de bamboozle vindt ik trouwens ook dat hij erg zacht en soepel is. Ook als je zoals ik in een hardwater gebied woont, komt hij zachter van de waslijn als gewoon katoen. En hij valt smal tussen de beentjes (voor mij toch wel een pré) dus loopt ons zoontje niet zo wijdbeens zoals met veel katoenen voorgevormde luiers toch vaak is.

    De popolini luiers zijn trouwens ook mooi, maar vallen wel breed tussen de beentjes. vindt ze wel mooi afgewerkt. Ook te zien op de site van k.k.

    De dames van k.k. hebben inprincipe alle luiers ter voorbeeld liggen die op de site staan en wat extra producten die er bij horen (zoals de inleg velletjes e.d) Je kan bij hun geloof ik niet direct kopen maar wel bestellen nadat je ze hebt kunnen zien en voelen. Ik was erg tevreden over deze service. Je kan ze ook altijd bellen voor advies bij probleempjes e.d.
     
  17. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Moedergans: ik heb even gezocht op internet en wat ik zo lees zijn het prima luiers. Alleen vind ik ze zo duur :oops:
     
  18. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Nou ik heb 26 luiers maar ik was wel 2 x per week maar van die kleine luiertjes zit mijn trommel nog lang niet vol, dus doe ik er meestal een aantal handdoeken bij die ook op 60 graden kunnen. En dat dus zo 2 x . Ik was wel 2 x per week maar bij elkaar is het dus maar 1 volle trommel per week en dat wilde ik aangeven wat de kosten betreft ;)

    Ikheb ook een paar bamboozles, vindt dat echt de fijnste luiers maar inderdaad wel prijzig. Ik heb er 5 in maat 1 (die tegenwoordig ook al met drukknoopjes te krijgen zijn). Ze zijn echt superzacht, enige nadeel vindt ik dat het lang duurt voor dat ze droog worden.
    Voor maat 2 heb ik van iemand 24 ongebruikte badstoffen luiers + 5 overbroekjes overgenomen voor 90 euro, toch een stuk voordeliger ;)

    Ik gebruik overigens wel inlegvelletjes maar vroeg me al af of dat dit wel nodig was. Ik geef nl nog volledig BV dus meestal 1 x per dag een luier met dunne poep en daar valt niets aan uit te schudden :D
    In de rainbow totsbots die ik heb zit al een dubbele inlegger meegestikt dus denk dat ik het maar eens ga proberen zonder inlegvelletjes ;)
     
  19. Iman

    Iman Bekend lid

    31 jul 2006
    987
    0
    0
    Als ik zo lees dat het totaalpakket op zo'n 360 euro komt dan ben ik veeeel voordeliger uit met gewone wegwerpluiers... firdaous plast en poept in een keer alles.. heel gek maar daardoor hoef je dr niet veel te verschonen.. de luier blijft droog tussendoor als ik kijk... als ik dan kijk dat ik ongeveer 15 euro per maand kwijt ben misschien nog wel minder denk ik dat dat voordeliger is en ook een stuk makkelijker.. moet er nu niet aan denken om die luiers uit te moeten wassen met die vieze poep erin omdat ze nu gewoon brood en warm eet... maja ieder zijn keuze.
     
  20. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Iman: nou ik denk niet dat jij goedkoper uit bent
    €15.00 x 12 (maanden)= € 180.00 per jaar x 2 = €360.00.
    Dus 2 jaar jouw wegwerpluiers is net zo duur als Spijkervrouwtje haar luiers. Zij moet nog wassen die kosten komen er dan nog overheen. MAAR spijkervrouwtje kan haar luiers ook gebruiken voor haar evt. volgende kind(eren). En kindjes in katoenen luiers zijn meestal eerder zindelijk.
     

Deel Deze Pagina