Bij de vorige twee heb ik pas later wasbare luiers gebruikt en allerlei dingen door elkaar geprobeerd. Ik zou nu graag baby 3 vanaf het begin (of nou ja, na een weekje) in wasbaar willen hebben en dan ook direct wasbare billendoekjes. Wat raden jullie aan voor * de nacht * overdag * billendoekjes * voor onderweg Dus ook wetbags enzo... Ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed.
Volgens mij is dat heel afhankelijk van de pasvorm. Voor dochter werkte Imse Vimse erg goed overdag, maar voor 's nachts gebruikte ik pampers. Heb zelf niet met overbroekjes etc gewerkt. Vond aio's en pockets het makkelijkste, ook ivm kinderopvang.
Voor de nacht hadden wij bamboe-luiers met overbroekje, en dan Bamboozles van Totsbots, dat werkte hier uitstekend. Als ze ouder werden met inlegger voor extra absorptie. Overdag bij de oudste all-in-ones van Totsbots, met extra bamboe-inlegger toen ze ouder werd. Maar voor de jongste werkte dit totaaaal niet... voor haar hadden we overdag ook zo’n tweedelig-systeem met bamboe luier en overbroekje van Little Lamb, overbroekjes wel van Totsbots. Pockets ook geprobeerd, maar helaas ook vaak lekkage bij de liezen. Inleggers van papier van Popolino geloof ik. En als billendoekjes had ik een hele stapel hydrofiele washandjes, die deed ik per 12 in een afsluitbare box met water + een drupje welede badcreme, alles goed nat maken, overtollig water weggieten en dat op de commode. Bij erge poepluiers eerst even vegen met droog papier, daarna washandje, maar mijn ervaring met wasbare luier is dat de poep minder aan de billen plakt - bij wegwerp juist andersom! Ik had 2 wetbags; en daar gingen gewoon de vieze luiers in onderweg, thuis wetbag open, binnenste vuiten keren boven de luieremmer en dan met wetbag en al de was in.
Oh en bij de oudste begon ik wat later - toen zaten die aio’s al goed. Bij de jongste de eerste tijd nog gewone hydrofiele luiers gevouwen en dan met tape vastzetten, overbroekje erover. Dat ging echt heel goed.
Onze 1-jarige loopt in aio's van Bumgenius overdag en slaapt in tweedelig bamboe van Anavy met een willekeurig overbroekje. Ik heb waszakken in gewone afvalemmers en stuk of vier kleine wetbags voor beneden en onderweg. Wegwerpinleggers van Popolini en hydrofiele washandjes die ik onder de kraan houd als doekjes. Maar ook wegwerpdoekjes. Gemak is soms ook veel waard. Wij verwachten eind augustus weer een kleine en die doe ik na de kraamweek in hydrofiele doeken met een overbroekje. Denk ik. Ben er nog niet helemaal uit.
Ho, wacht even: zelfs dingen als overbroekje, inlegger enzo is voor mij al 'hoe zat het ook alweer?' En hoeveel van alles nodig?
Maar dit bijvoorbeeld: https://www.blabloom.com/nl/onze-merken/cheeky-wipes/57/ Wat wil je ou hebben? Katoen? Premium katoen? Bio katoen? Velours? Bamboe? Echt WTF?
Ja die cheeky wipes heb ik ook geen verstand van. Ik heb verschillende wasbare doekjes door elkaar en gebruik ze met water. Maar hydrofiele washandjes vind ik het fijnst. Bij een eendelig systeem (all in one, aio) heb je geen overbroekjes nodig maar bij tweedelig wel. Dan heb je een luier van bamboe of katoen waar nog een waterdicht broekje overheen moet (wol of PUL). Wegwerpinleggers gebruik ik in elke luier voor wanneer ze poepen. Dan mik ik dat weg in de prullenbak. Blijft de luier schoner van. Als er alleen geplast is, gaat die mee in de was en gebruik ik m nog een keer. Er zijn ook wasbare inleggers maar die gebruik ik niet. Je hebt ook nog boosters. Meestal van bamboe. Die kunnen ook in een luier van elk type om de absorptie te verhogen. Het is idd verwarrend en heel veel maar lees je in en je snapt er al gauw meer van.
Ik heb voor overdag anavy met blueberry overbroekjes en all in ones van blueberry en mother ease. Voor de nacht mother ease met mother ease overbroekje. Billendoekjes van diverse merken; blumchen, cheekywipes, billies box, beefair.nl, hydrofiele washandjes en handgemaakt van lieveluiers.nl Ik zou gewoon kopen welke je mooi vind, en goed geprijst zijn. Ik heb een zeeppomp gevuld met water en spuit doekje voor doekje nat. Inlegvellen pas vanaf vaste voeding. Daarvoor spoelt alles weg in de machine. Bij poep gooi ik ze weg. Bij plas kun je ze tot 5/6 keer mee wassen. Ik heb ze ook van zijde, maar als ze daar in poepen vind ik het niet zo chill meer dus gebruik ze niet. Wetbag heb ik er drie. Planetwise heb ik allemaal. Boosters pas vanaf dat ze meer gaan plassen. Ik heb anavy boosters in mn anavy (zitten erbij) en blueberry boosters in mn blueberry( kopen) mother ease in mn mother ease (kopen) Aoi is echt afhankelijk van de vorm van je kindje. Tweedelig past eigenlijk altijd. Hierbij ben je een los overbroekje nodig. Ik heb diverse soorten materiaal aan de binnenkant, zowel bio katoen als gewoon katoen en bamboe. Ik merk geen verschil qua opname of verversen van de luier. Ik heb zelf teveel luiers. Ongeveer 30 anavy dag luiers, 18 aoi en 6 nachtluiers. Veel te veel maar ik ben te erg printjes verslaafd. Billendoekjes wel ruim 100. Onze dochter draagt straks exact dezelfde luiers. Krijgt alleen nieuwe overbroekjes (koop er 8) en nieuwe billendoekjes omdat ik anders te kort kom. Zij krijgt eerst prefolds en hydrofielen om, tot ze mn blumchen maat s past met 4.5 kg. Ik heb 7 newborn overbroekjea gekocht. Thuis heb ik trouwens luieremmers. Boven en beneden. Volgens mij waren dit alle onderwerpen. Vragen stellen mag gerust
Superfijn zo uitgebreid allemaal dames! Ik ga een lijstje maken en dan kijken of ik nog iets nodig heb.
En durf ook webshops te vragen. Ik heb hele goede ervaring met lieveluiers.nl en wasbaarwonderland.nl. beide lieve vrouwen die je bij elke stap begeleiden willen. Alles wat ik heb komt bij hun beide weg.
Geen dank! Ik had het eerst in een bak met water, maar mn hele handen gingen kapot van al het water steeds, doekjes roken muf en vond t teveel gedoe. Dus een zeeppompje gekocht en echt zo fijn! Voor ik begin pomp ik drie doekjes nat. Heb ik ook genoeg voor een onverwachte poepluier
Is dit wat om mee te beginnen? Te veel of te weinig van iets? Mis ik nog items compleet? · all in one luiers : 15 stuks? · Tweedelige luiers : 10 stuks? · Overbroekjes : 10 stuks? · Inlegvellen : 1 doos? · Boosters : 15 stuks? · Billendoekjes : 50 stuks? · Doos voor schone billendoekjes · Luieremmers : 2 stuks? · Wetbag : 4 stuks?
Is een pocketluier trouwens hetzelfde als een aio? (voor mij is een aio een arts in opleiding trouwens ) Oh ja, ander vraagje: hoe denken jullie over tweedehands luiers aanschaffen? Is dat echt heel raar?
Hallo,ik ben ook van plan om wasbare luiers te gaan gebruiken. Ik dacht zelf aan de bamboe carcoal pockets van bababoe. Deze hebben een extra randje wat lekkage kan tegengaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou zelf geen 2e hands kopen omdat je dan niet weet wat er mee gedaan is. Al zijn ze 2e hands wel een stuk leuker geprijst
Een pocketluier is een overbroekje met een pocket om de daadwerkelijke luier in te doen. De AIO heeft alles vastzitten. (Voor mij is een AIO ook een persoon...) Tweedehands kan echt heel goed. Veel mensen kopen een pakket, gebruiken het even, het is niks voor ze of het past niet goed, en bieden het dan te koop aan. Als je weet wat je zoekt of je zit nog in de uitprobeerfase is tweedehands een uitkomst. Bijkomend voordeel is dat ze meteen goed absorberen. Nieuwe luiers moet je eerst drie keer wassen.
Ah natuurlijk, makes sense... Dan ga ik daar eens naar kijken. En mijn aantallen? Zijn die heel raar?
Je hoeft niet voor elke tweedelige luier een overbroekje te hebben. Vaak kun je ze nog eens gebruiken over een nieuwe luier. De helft is ruim zat. Ik heb alleen een luieremmer/vuilnisbak met wasnet op de babykamer staan. De rest gaat in een wetbag einde van de dag daarbij. Je hebt kleine en grote wetbags trouwens. Ik heb 1 grote voor vakantie en logeren en 4 kleine.