Twee jaar borstvoeding!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Tara84, Sep 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Morgen wordt mijn kleine man alweer twee jaar. Super trots ben ik dat ik hem al twee jaar heb kunnen voeden. Ik vind het een van de mooiste dingen aan het moederschap en geniet nog intens van die mooie momenten samen. Ze worden wel steeds minder, want mijn zoontje wil 's ochtends meestal gaan spelen ipv drinken. Maar 's avonds voor het slapen gaan drinkt hij nog graag en als hij 's nachts eens verdrietig wakker wordt, is hij ook zo getroost aan de borst. Hopelijk kunnen we er samen nog een tijdje van genieten!

2. soeee

soeee Niet meer actief

Super! Mag je trots op wezen! :) Alvast gefeliciteerd met je zoontje!

Wij zitten volgende maand op 1 jaar en daar ben ik al super trots op haha!

3. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Ja, dat is ook een hele mijlpaal! Dat eerste jaar kan af en toe ook best zwaar zijn. Het tweede jaar is alleen nog maar genieten:)

4. soeee

soeee Niet meer actief

Ik weet niet of wij het ook zo lang gaan doen. Ik vind de momentjes super fijn en knus, denk alleen dat ik haar op een gegeven moment 'te groot' vind en het een gek idee vind dat ze nog bij me drinkt. Toen ik nog zwanger was, was mijn doel 6 maanden omdat ik dacht dat ik haar daarna te groot zou vinden. Whaha! Niet dus. Nu is mijn doel 1 jaar, en daarna zien we wel! Zolang het voor allebei goed voelt blijven we lekker doorgaan :)

5. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    haha, ja gewoon lekker doorgaan als het goed voelt. Mijn ervaring is dat je je kindje niet ineens te groot vindt, het gaat zo geleidelijk. En de momenten worden ook steeds minder 's ochtends en 's avonds lekker samen in bed, eventjes drinken bij mama is nog zo fijn!

6. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Gefeliciteerd mooi!
    Ik denk idd hetzelfde als soeee haha.
    Kleine is ook nog zo klein en we hebben al zoveel overwonnen samen we gaan gewoon door nu.
    Lijkt me zo fijn als ze op die leeftijd nog willen drinken ♡

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,911
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Voor ik voor de eerste keer zwanger werd, wilde ik überhaupt geen borstvoeding geven. Dat sloeg onmiddellijk om toen ik eenmaal zwanger was. Ik heb er wel altijd vrij relaxed ingestaan: eerst even die eerste moeilijke 6-8 weken 'doorkomen' en dan zien we verder wel. Als het niks is, kan ik altijd nog overstappen op kunstvoeding.
    (Ik had me erop ingesteld dat het de eerste weken gewoon zwaar en lastig zou zijn. Daardoor viel het uiteindelijk mee, ondanks kloven en overproductie en projectielbraken en 12-14 voedingen per etmaal.)
    Ma die opstartperiode, wilde ik het gewoon z'n beloop laten, maar ik had wel het idee dat ik er wel klaar mee zou zijn voordat hij kon lopen. Het leek me toch gek, zo'n groot kind aan de borst. Maar wat al gezegd is: je groeit er in mee. Je kind blijft gewoon je kind, ook al kan hij lopen of zelfs al wat praten, het blijft gewoon diezelfde baby. En het wordt inderdaad alleen maar makkelijker en knusser. Ook omdat het 'schaarser' wordt, vaak op een gegeven moment alleen nog maar die ochtend en avondvoeding. Heerlijk toch, om de dag zo te beginnen en af te sluiten.

Onze oudste heeft 1,5 jaar borstvoeding gehad. Hij bouwde het zelf af. Als ik echt de borst aanbood, dronk hij nog wel. Maar op een gegeven moment vroeg hij er zelf niet meer om. Toen was het voor mij ook prima. Nog vrij bewust een laatste keer gevoed (zelf toch nog een keer aangeboden) en daarna met een beetje weemoed maar vooral een trots en tevreden gevoel afscheid genomen van de borstvoeding.
    De jongste drinkt nu 9 maanden bij me. Ik kolf niet meer, daar ben ik zo klaar mee! De oudste kreeg rond deze leeftijd altijd nog afgekolfde melk op mijn werkdagen. De jongste krijgt deels moedermelk (voorraad opmaken) en deels poedermelk. Dat laatste lust hij ook prima. En ik vind dat op werkdagen makkelijker omdat ik niet meer hoef te kolven. Maar toen we voor het eerst als twee koeien die gebruiksaanwijzing stonden te bekijken, hebben mijn man en ik me echt af staan vragen hoe mensen dat makkelijker kunnen vinden dan borstvoeding, haha. Als mensen horen dat ik nog voed, verzichten ze vaak dat ze gestopt zijn of er nooit aan zijn begonnen omdat het zo'n "gedoe" is. Maar dat is net wat je gewend bent, denk ik. Ik vind shirt omhoog en kind laten drinken veel minder gedoe dan water koken, af laten koelen, flesje schudden, afwassen. Haha, oké: ik ben een luie donder!

@ts: Gefeliciteerd met deze mijlpaal. Geniet er nog maar lekker van.

8. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Bedankt voor het delen van je ervaring tupp, mooi om te lezen! Mijn zoontje vraagt er eigenlijk ook niet meer om, alleen soms 's nachts als hij verdrietig wakker wordt. 's Avons bied ik het nog aan als we samen in bad zitten.

9. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

Jan 12, 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    gefeliciteerd geniet ervan zolang hij nog wil!

10. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gefeliciteerd!!!

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,941
    113
    Female
    #11 Zoe123, Sep 6, 2014
    Last edited: Sep 6, 2014
    Heerlijk he, samen die momentjes met je kleine grote man...
    Verder is het heel herkenbaar, zoon ging met zijn 2e verjaardag van 4 voedingen naar 2 (de ochtend en de avond), en op een gegeven moment naar alleen nog maar de voor-het-slapen-gaan slok.
    Het maakt allemaal niet uit, op deze leeftijd is is alles meegenomen :p, en je productie die kan met zoveel varianten nog uit de voeten!

Het is al eerder gezegd, maar echt zooo waar, als je eenmaal de eerste 9 maanden voorbij bent, is het alleen nog maar makkelijk!
    Ik ben met 10 maanden gestopt met kolven. Deed het met veel liefde, maar was erg blij de kolf aan de wilgen te hangen hahaha.
    En dan kom je op een punt, waar je eigenlijk niets meer hoeft te doen. Hoe relaxt is dat!:D

Geniet er van, het is zo bijzonder om je kindje dit te geven, samen met mama, even tijd voor met z'n 2 :)

12. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Dank je wel allemaal! Ja, na het kolven is het echt alleen nog maar genieten. Ik ben met 11 maanden gestopt met kolven, echt heerlijk:)! Van mij mag hij nog wel een tijdje bij me drinken, lijkt me moeilijk om die momentjes helemaal te missen.

Share This Page