Gevaar baby bij domperidon?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 1981Mama, 12 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hello ladies,

Op aanraden van de lactatiekundige slik ik nu domperidon (3x10mg). Het helpt goed, mijn productie is bijna verdubbeld.

Ik had het voor 1 week voorgeschreven gekregen van de huisarts. maar de verwachting is dat ik dit nodig blijf hebben tot einde bv (ik wil iig nog 3mnd doorgaan). Maar mijn huisarts ziet gevaren voor de baby en wil dat ik stop, onder protest en op mijn eigen risico wil ze het wel voorschrijven. Ze vindt dat er gevaren voor de baby zijn. Maar dit kan ik nergens terugvinden?

Mijn baby is/was een randprematuur, misschien dat daar nog gevaar in schuilt?

Dus de huisarts vindt het beter dat ik stop met borstvoeding dan dat we het op gang houden met domperidon.

Welke gevaren voor de baby mis ik?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Dit gebruiken huisartsen doorgaans als richtlijn.
    Snap ook niet zo goed hoe een middel tegen misselijkheid je productie zou moeten verhogen , maar goed, kennelijk werkt het. Maar er zitten dus wel wat risico's aan bij langdurig gebruik .

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Domperidon is ook voor jezelf niet zonder risico's. Of het voor de baby schadelijk is, betwijfel ik. Het wordt alleszins vaak aangeraden om de productie op te krikken. Misschien best eens navragen bij la Leche League?

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
  5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Er is toch alleen risico voor voornamelijk ouderen en hartpatiënten?

Ik kan het in mijn geval niet tijdelijk slikken en dan stoppen in de hoop dat de productie op gang blijft. Dus zo lang als ik de bv in stand wil houden (al is dat geen volledige voeding en moet ik aanvullen met fv) zal ik die domperidon nodig hebben...

Edit: mijn lk vindt het een goed idee om het te blijven gebruiken of misschien zelfs de dosering te verdubbelen (maar dat wil ik nog niet nu)

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja, voornamelijk voor die groepen. Maar niet alleen. Het is niet voor niets onder voorschrift geplaatst.

Heb je Facebook? Maak je even lid van la Leche League, dan kan je dat daar gratis navragen. Via de site en dan per mail kan ook.

1981Mama vindt dit leuk.
  7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Maar waarom denk je de domperidon nog zo lang nodig te hebben?

Huisartsen zijn over het algemeen amper bekend met borstvoeding.

8. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Je krijgt je bv niet voldoende op peil door vaak aan te leggen?
    Is je lk IBCLC gecertificeerd?

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ja ik heb een goede lk ;)
    Ik zal niet alle problemen opsommen (heb je ff :p ) maar een van de redenen is een borstverkleining

Zou de kinderarts het wel weten? Die spreek ik nog vandaag sowieso

10. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hij zal niet per se op de hoogte zijn van de evt. problemen vaniet domperidon bij volwassenen. Dat is zijn vakgebied niet.
    Ik heb de lk ook weleens zelf contact op laten nemen met mijn huisarts toen ze iets adviseerde waar mijn huisarts eerst niet in mee wilde toen ik er zelf over belde. Na een collegiaal gesprek met de lk was het probleem de wereld uit.
    Als je lk ibclc gecertificeerd is dan heeft ze de juiste kennis en zou ik daar blindelings op vertrouwen.
    Misschien haar dus even vrageniet om te bellen met je huisarts?

11. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Kinderartsen zijn helaas ook niet altijd goed op de hoogte van borstvoeding.
    Eventuele bijwerkingen en veiligheid van medicatie kan je het beste bij lareb opzoeken. Veel fabrikanten zeggen bij voorbaat al dat het niet kan bij borstvoeding omdat het voor bijwerkingen zou zorgen terwijl ze dit niet eens testen. Deze info komt echter dan wel in het farmacotherapeutisch kompas en helaas slaan de meeste artsen deze na wat betreft medicatie en bijwerkingen. De info van lareb is veel beter.
    Domperidon wordt vaker voorgeschreven om de productie te verhogen bij borstvoeding. Op verschillende borstvoedingsgroepen op Facebook kun je hier info over krijgen. Ik zag lll al voorbij komen. En zoals al eerdet geopperd, misschien kan je lk de huisarts van de juiste informatie voorzien.

Zoe123 vindt dit leuk.
  12. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
  13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik heb bij mijn jongste domperidon geslikt voor de productie. Baby had zich een verkeerde drinktechniek aangeleerd waardoor de productie niet meer omhoog kreeg. Ik moest ook best veel domperidon gebruiken maar kreeg dat wel een hoge productie van. Helaas met afbouwen van de medicatie toch echt weer een mega terugloop.
    (Domperidon verhoogt de prolactinespiegel voor degene die zich afvragen hoe het werkt).
    Heel eerlijk, je weet nooit wat het effect is op langer termijn. Toendertijd werd mij dat door een lactatiekundige geadviseerd dus ik nam het aan een heb het gedaan.
    Maar toch is er geregeld in de loop der jaren door mijn hoofd geschoten of dingen in haar leventje niet toch daar vandaan zijn gekomen want medicatie gaat nou eenmaal over in de moedermelk. Dochter heeft adhd en inmiddels autisme als diagnose. Het kan ook allemaal toeval zijn natuurlijk maar we weten het niet. Niemand kan mij vertellen of het verband heeft met elkaar.
    Het is en blijft altijd een lastige keuze.

14. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik zou vertrouwen op wat het Lareb zegt, zie eerder de link. Geen effect op de zuigeling, wel mogelijke bijwerkingen bij jou (hartritmestoornissen). Moet je afwegen wat je belangrijk vindt: kans op ritmestoornis, of je kind blijven voeden. En anders idd de lactatiekundige laten bellen met je huisarts.

Deel Deze Pagina