Hoe doen jullie dat? Borstvoeding op verzoek en toch een ritme?

Discussion in 'Borstvoeding' started by IngeM, Jul 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. IngeM

IngeM Fanatiek lid

Dec 17, 2011
    1,590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Ik krijg er bij mijn zoontje maar geen ritme in. Ik krijg hem 's avonds niet in z'n bedje te slapen, pas als wij ook naar bed gaan (meestal rond 23.00 uur) gaat hij mee naar boven en hij krijgt dan een laatste voeding en gaat dan prima slapen. Hij wordt soms vroeg in de nacht wakker voor een voeding, soms pas om 6 uur en slaapt elke dag tot verschillende tijden. meestal wordt hij om 7 uur wakker omdat mijn man dan weggaat en slapen we samen nog even verder na een voeding, soms om 9 uur, soms tot 11 uur. Dan ga ik hem wassen en aankleden en krijgt hij beneden weer een voeding. Zij slaapjes overdag wisselen ook enorm. Soms slaapt hij een half uur, soms 2 uur. Soms is hij wel 4 uur wakker tussen de slaapjes, soms maar anderhalf uur. Soms wil hij twee keer kort achter elkaar drinken. We zijn sinds een week begonnen met vast voedsel. Ik geef zijn fruithapje ergens eind van de ochtend/ vroeg in de middag maar nooit op een vaste tijd. Zijn groente geef ik ergens eind van de middag/begin van de avond.

Hoe doen jullie dat met voeden op verzoek? Hij moet over 5 weken naar het kdv. Een beetje structuur lijkt me dan wel handig, maar het lukt me gewoon niet.

2. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Bij mijn oudste kwam het ritme heel makkelijk op het kdv omdat ze daar een vast ritme hebben. Hoewel hij daar mocht drinken op verzoek pikken ze toch het ritme mee omdat hij op vaste tijden erbij aan tafel werd gezet en dergelijke. Bij de jongste is het ook veel lastiger omdat hij nu met manlief thuis is. Ik denk dat als de oudste straks met school begint er vanzelf weer wat meer ritme inkomt.
    Mijn ervaring is dus dat als je voor jezelf een vast ritme aanhoudt, je kindje daar vanzelf een beetje in meegaat. Onze avonden zijn bijvoorbeeld wel altijd hetzelfde. Oudste gaat rond half acht naar boven en rond 8 uur, 8.15 krijgt de jongste zijn avondvoeding. In het begin was dat vaak woekeren met aandacht, maar intussen weet de jongste niet beter. Ook als hij om 7 uur nog wat gehad heeft, verwacht hij nu uiterlijk 8.15 dat hij in zijn bakerzakje gaat en de borst krijgt. Hij wordt dan echt wat hangerig en drammerig als het te lang duurt. Dit ritme is dus meegekomen vanuit de oudste. Helaas niet geheel op verzoek geweest, soms moest hij even een kwartiertje wachten, maar nu helemaal bekend voor iedereen.

3. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Aangeven bij het kdv dat je graag wilt dat er op verzoek wordt gevoed! Ik heb het idee dat ze dat daar soms meer deden dan ik thuis ;)

Wat bij ons "hielp" was de dag op een vast tijdstip beginnen, en dat was toen ik weer ging werken natuurlijk wel meer het geval (werk 4 dagen per week).

4. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Mijn dochter gaat sinds 1 week naar de creche.

Hier was er net als bij jou ook héélemaal geen ritme. Ik heb in de creche aangegeven dat ze haar flesjes op verzoek mag krijgen. Dit doen ze ook.
    Maar toch heeft ze daar al een redelijk vast ritme!
    In de voormiddag slaapt ze 2 tot 2.5 uur, in de namiddag slaapt ze 2 keer 3 kwartier.
    Ook de flesjes krijgt ze elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip.

Savonds en snachts is er echter nog steeds geen ritme. Soms slaapt ze door, soms wordt ze nog 3 keer wakker.

Share This Page