Heb ik het EINDELIJK voor elkaar dat ik een normale hoeveelheid melk heb (hoop gedoe, zie: http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/483521-toeschietreflex-productie-de-wanhoop-nabij-2.html), krijg ik !@R$#@@%$ een borstontsteking! AUW!! Allememachies wat doet dat pijn en wat voel ik me beroerd. Na van alles zelf geprobeerd te hebben (warmte, heel veel voeden, masseren) werd het alleen maar erger, dus toch maar naar de dokter. Antibiotica gekregen (en ik blijf de rest doen). Gisteren mee begonnen, maar voel me nu eigenlijk beroerder. Wanneer zou ik me beter moeten gaan voelen?
Toevoeging: ik zie net dat de ontsteking zich verplaatst heeft??? het zat eerst linksboven, daar is het nu minder rood, maar nu zitten er rechtsonder rode vlekken en strepen en doet het daar veel pijn. Kan dat?
vannacht flink koorts gehad, maar nu niet. Nog wel flinke rode plek, en harde schijf. En voel me nog steeds flink beroerd .
Dank voor de tips dirksmama! Het lijkt nu iets beter te gaan, geen koorts meer, en iets minder pijn. Ik heb wel even een vraag: doordat ik nu 2 dagen heel veel heb aangelegd (zo'n 11 voedingen per dag terwijl mijn dochtertje net zo'n beetje naar 7 a 8 voedingen was gegaan), lijkt het alsof ik regeldagen heb nagebootst, en nu is mijn productie dus verhoogd lijkt het wel (van onder naar overproductie, het is ook nooit goed haha!). Maar goed, ik wil wel weer terug naar gewoon op verzoek voeden, maar dan drinkt ze dus mijn borsten niet meer leeg. Lijkt me dat dat het probleem veroorzaakt heeft (want het begon precies op het moment dat ze ineens 5 en 6 u tussen de nachtvoedingen liet). Hoe krijg ik nu het aanbod weer afgestemd op de vraag?
Hoi meis Wat vervelend en pijnlijk. Hier helaas een exper met bo. Wat hier goed helpt is met natte (flink) warme compressen de ontsteking eruit masseren bijvoorbeeld boven de wasbak. En dat doe ik na iedere voeding. En daar naast een hittepit tijdens het voeden. Succes
Als je merkt dat je kindje je borsten niet goed leeg drinkt, hou dat dan wel even in de gaten. Je hebt net een bo achter de rug, wellicht een idee om het daar bij te houden Heb je het gevoel dat ze te vol zitten kan je altijd even voorzichtig wat nakolven. Dat je zeker weet dat er geen harde plekken ontstaan. Het duurt denk ik een paar dagen en dan past de boel zich wel weer aan. Gelukkig gaat het beter, wat een ellende he!
Als ze de borsten niet goed leegkrijgt, ga dan een paar dagen blokvoeden en pas tijdens het voeden borstcompressie toe.
Dank voor de tips iedereen! Ik houd het inderdaad graag bij deze ene ontsteking... Dirksmama: Blokvoeden durf ik niet zo goed aan eigenlijk, juist omdat ik zo'n moeite heb moeten doen om uberhaupt een beetje productie te krijgen - bang dat ik dan juist weer te weinig krijg. Borstcompressie doe ik altijd al, ivm met de eerdere onderproductie. Ga proberen dinsdag even langs het lactatiekundig spreekuur bij Public Health hier te gaan voor advies. Ik heb trouwens nog steeds pijn, een rode harde plek (maar geen koorts meer gehad en voel me iets beter)... masseer me suf (man wat doet dat pijn), verwarm voor een voeding en probeer naar de tepel te masseren als ze drinkt, voed in verschillende houdingen en probeer vaak kin naar de harde plek te richten, neem hete douches en masseer, kolf voorzichtig soms wat na (maar kolven werkt bij mij niet echt, ik krijg op m'n best er misschien 20ml uit, en dat is dan na 20min kolven en nu komt er echt gewoon niks)... maar het lijkt allemaal niet echt te helpen. En daarbij heb ik ook nog een driejarige rondlopen, die ook aandacht wil... rust is dus niet altijd mogelijk helaas. Denk dat ik morgen toch nog maar even de dokter bel als ik dan nog pijn heb. Dan zou de antibiotica (donderdagavond begonnen) toch echt aangeslagen moeten zijn?
De lactatiekundige vroeg zich dat eerder ook af, maar ze zei dat ze het eigenlijk al 15 jaar niet meer had gezien. misschien toch maar eens aan de ha vragen.