Ik wil in 2016 instromen in een HBO studie (voltijd) nu vraag ik me af zijn er meer (alleenstaande) moeders die dat aan het doen zijn of gedaan hebben? En hoe hebben jullie alles bekostigd ? En graag heel veel advies hoe te combineren met dochter alvast bedankt !
Ik doe een voltijd universitaire studie. In het begin van mijn studie was ik alleenstaand en had ik 1 kind. Nu inmiddels 2 kinderen, een relatie en nog steeds studerende. Als alleenstaande moeder studeren kan best, maar je moet wel discipline hebben. Het komt er bij mij vaak op neer dat ik vooral s'avonds, wanneer de kinderen slapen en je er al een drukke dag hebt opzitten, ik nog in de boeken moet. En dat is lang niet altijd ideaal, want vaak ben ik moe en heb ik eigenlijk geen zin. Ik heb een behoorlijke studievertraging, maar ik ben nu zo dicht bij mijn diploma dat ik niet wil opgeven. Als je het echt wil is het wel te doen! Bij een hbo studie moet je volgens mij wel vaak verplicht aanwezig zijn. In dat geval is het handig als je kindje naar de opvang kan gaan, of dat je een oppas hebt. Qua bekostigen. Je hebt als het goed is recht op studiefinanciering. En als alleenstaande ouder werd dit toen ik begon met studeren nog wat extra aangevuld. Maar voor informatie zou ik als ik jou was even kijken op de site van duo. Succes!
Ik heb ook een Hbo studie gedaan naast alleenstaande moeder zijn. M'n dochter was net 1 toen ik eraan ben beginnen. Het is inderdaad zoals syrv zegt: veel disciplines hebben. En qua regels, even informeren bij duo en wellicht de gemeente? Ik kreeg voor de opvang van m'n dochter een vergoeding van de gemeente.
Ik volg een hbo studie, heb twee kinderen, werk drie dagen, maar ben niet alleenstaand... Het komt neer op de avonden, dat sowieso, overdag gaat niet. Ik doe alles zelf zit niet in een klasje ofzo... Veel discipline dat klopt maar dat heb ik wel. Het is wel te doen, alleen gaat het niet zosnel als ik gehoopt had.
dank jullie wel voor het reageren het is dus wel te doen zoals ik uit de reacties begrijp? ik ben niet van plan om er bij te gaan werken hooguit 1 dag per week als het haalbaar is
Ik studeer ook, met twee kinderen. Ben niet alleenstaand en om heel eerlijk te zijn is dat voor mij wel een 'voorwaarde' geweest. Ik denk niet dat ik het in mijn eentje had weten te bolwerken, maar dat weet je natuurlijk nooit.
Ik studeer ook, ben niet alleenstaand maar mijn man is alleen in het weekend thuis. Ik heb mijn dochter gehad in het laatste jaar van mijn bachelor en onze zoon verwachten we in maart, eind juli hoop ik af te studeren. Het is druk, maar het kan , wel heel veel dicipline , en in mijn geval veel hulp in de zin van oppas enz. Ik werk er nog wel veel bij, dus het zou schelen als dat niet het geval is. Dan zou het prima moeten kunnen, anderen werken immers ook met kinderen
Ook ik doe een hbo studie. Voor de zomervakantie lukte dit allen om 's avonds te doen. Sinds mijn zoons allebei naar school gaan kan het ook overdag. Maar ikben niet alleenstaand, anders zou het nog moeilijker zijn.
ik studeer ook. Heb drie kids en een man die veel weg is. Ik moet het ook hebben van savonds of heel soms iets herhalen als m'n zoontje alleen thuis is en even rustig tv kijkt. Maar echt een nieuw hoofdstuk leren savonds. Ik sport ook nog veel dus idd veel discipline heb je nodig
Het verschil met werkende ouders is natuurlijk wel dat wanneer je vrij bent van je werk, je ook echt vrij bent (bepaalde beroepen uitgezonderd natuurlijk, er zijn mensen die hun werk mee naar huis nemen). Wanneer je een hele dag naar school bent geweest moet je vaak savonds nog aan de studie. Je bent voor mijn gevoel zelden echt vrij, want er ligt altijd nog wel wat studiewerk. Dat maakt het vrij pittig, vind ik. Maar het is zeker niet onhaalbaar!
Hier werken (18 uur), 1 dag school en in totaal 22 uur studiebelasting per week. En schoolgaande kinderen. Wel met een partner samenwonend. Het is best aardig te doen. Denk dat je wel 5 dagen doordeweeks opvang voor je kinderen moet regelen. Zodat je dan naar school kan, of je huiswerk kunt maken. Daarnaast zul je in de avond of in het weekend ook wel wat moeten doen, maar die 5 dagen zijn dan toch de basis zeg maar.
Ik ben bezig met een hbo studie naast mijn baan (3 dagen) Heb 3 kinderen en een man die vaak in het buitenland zit voor zijn werk. Ik geef daarnaast ook nog 2 avonden les op een sportschool, probeer zelf nog 3x in de week te sporten, en zit in de ouderraad op school. Druk? Ja! Maar met genoeg discipline absoluut te doen... Over de financiën heb ik geen tips voor je, werk betaald de studiekosten.
oke dat word hard werken dus ! spannend heb er wel onwijs veel zin in zag hier iemand die ook wou studeren, ik ben deze websites tegengekomen ( hoop dat je er wat aan hebt ) StudieMetKind.nl - Regelingen voor alleenstaande ouders die een opleiding (willen) volgen https://duo.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/privesituatie/je-hebt-een-kind.asp
Ik werk 36 uur en doe een universitaire studie. Nu nog 1 vak van mijn bachelor verwijderd en dan ga ik verder met de master. Mijn vriend werkt in de horeca en ik ben de avonden vaak alleen. Ik ervaar het als pittig. Wel bouw ik extra verlof op dat ik kan inzetten om colleges te volgen, maar in de praktijk komt dat er niet altijd van. Werk gaat voor college en je kind gaat voor alles. Ik heb nu best vertraging opgelopen. Inmiddels heb ik daar vrede mee. Je moet het echt heel graag willen en discipline hebben.
Het klopt inderdaad dat je verl discipline moet hebben anders red je t niet. Mijn oudste dochter gaat naar school, de jongste is nu 1. Ik ben net begonnen aan de studie ongeveer een half jaar en dus eigenlijk alleen s avonds, heb ook best intensief werk dus lang niet altijd fut om iets te doen maar t gaat best redelijk! Het is wel haalbaar maar je moet wel puzzelen soms... Ik neem overal mn boek van dat moment mee. Naar ballorig of toen ik geopereerd werd... Elke keer als ik wat kan doen doe ik t.
Hier ook een alleenstaande mama van 3 kindjes die dit jaar begonnen is met een voltijd HBO! Ik geniet erg van studeren en merk dat ik hierdoor thuis ook relaxter ben. Ik ben heel blij dat ik de knoop heb doorgehakt en ervoor gegaan ben
Ik zit er ook over te denken om een deeltijd hbo te gaan volgen (1 dag les 3 a 4 dagen werken.) qua kosten vind ik dit erg meevallen vooral na de belasting aangifte (studiekosten) Ik maak me alleen nog zorgen over de avonden, de kleine valt hier moeilijk in slaap, het is vaker 9 a 10 uur dan 7 uur dat het hier stil is in huis. Ik weet dus niet of ik dan nog aan de studie toe kom. Mensen misschien ervaring hiermee?
Luja ik snap wat je bedoelt! Ik ben ook blij dat ik de knoop heb doorgehakt, het is een goed gevoel, een doel zoals dit weer te hebben! Frubbel, het ligt er ook aan wanneer jij naar bed gaat en hoeveel slaap jij nodig hebt. Mijn meiden liggen voor acht u op bed en zijn stil, dan heb ik genoeg tijd om wat te doen, maar voor half elf lig ik er wel in.
Ik volg een MBO studie. Dit is waarschijnlijk niet te vergelijken met een HBO studie. Mijn studiebelasting is 16 uur, ik werk 16 uur, en loop 20 uur stage. Ik vind het soms wel aanpoten met jonge kinderen. Maar tot nu toe gaat het goed.