Heffingskortingen belastingdienst

Discussie in 'De lounge' gestart door Miles, 17 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Hi,

Mijn vriend en ik willen samen gaan wonen. Momenteel huren we beiden een aparte woning, we willen graag of samen een nieuwe woning huren of we gaan samenwonen in zijn woning. Nu ontvangen we beiden de inkomensafhankelijke combinatiekorting (hij ivm co-ouderschap, ik heb mijn kind altijd bij mij wonen). Wat is nu wijsheid wat betreft samenwonen en belastingen/heffingskortingen? Als we langer dan 6 maanden samenwonen worden we als fiscale partners aangezien. Dus, voor 1 juli samenwonen: wel fiscale partners, na 1 juli samenwonen: niet.

Heeft iemand enig idee wat nu het slimst is? Als we samen gaan wonen voor 1 juli moeten we dan de inkomensafhankelijke combinatiekorting die we tot nu toe gekregen hebben terugbetalen? Als we na 1 juli samen gaan wonen, hebben we dan de rest van het jaar beiden nog steeds recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting? Of alleen de algemene heffingskorting?

Internet geeft alleen voorbeelden wanneer er sprake is van 1 kind en 1x recht op de heffingskorting, terwijl wij nu allebei recht hebben. Belastingdienst bellen ook al geprobeerd, maar die zitten op vrijdag na 17:00 aan hun vrijdagmiddag borrel :D

Bedankt voor de hulp alvast!

2. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Mijn broertje heeft laatst zelfde gehad en moest terug betalen dus maak niet uit wanneer je gaat samen wonen je word fiscale partner Dus gezamenlijk inkomen

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Let op: doordat jouw kind op jullie gezamenlijk adres staat ingeschreven heb je een samengesteld gezin en ben je fiscale partners. Daar gaan geen 6 maanden overheen. Dus ga maar gewoon samenwonen wanneer je wilt want je het maakt niet uit, je bent fiscale partners vanaf dat jullie bij elkaar op1 adres staan ingeschreven.

4. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Wat ik niet begrijp is; hoe ontvang je nu zelf de combinatiekorting als jullie geen partners zijn?
    in principe moeten beide partners werkzaam zijn en je moet voor 2017 langer dan 6 maanden fiscale partner van elkaar zijn.

5. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63
    Alleenstaande ouders hebben daar ook recht op:

U bent alleenstaand en u werkt. Of u hebt een fiscale partner, u werkt beiden en u hebt het laagste arbeidsinkomen.

6. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Inderdaad, hier had ik nog niet aan gedacht. Ik focuste me te veel op de regels van het recht op de alleenstaande combinatiekorting ipv op de algemene regels van het zijn van fiscale partners..

Deel Deze Pagina