Een b12 tekort zonder opnamestoornis is ontzettend zeldzaam (komt vrijwel alleen voor bij veganisten). Een normaal, gezond menselijk lichaam heeft namelijk een voorraad b12 voor jaren (ik dacht +-7 jaar). Met een dergelijk tekort kan je er dus haast wel vanuit gaan dat er iets fout gaat met de opname. Ik zou dan ook zo snel mogelijk aandringen op verder onderzoek (schildklier en dergelijke) en niet voor tabletten gaan, want de kans dat het aanslaat is erg klein. De tijd die je verspilt door de tabletten te proberen zou ik erg zonde vinden aangezien je serieuze klachten kan krijgen van zulke tekorten. Een dergelijk vitamine D tekort is overigens ook niet "normaal", zeker niet na de zomer. Vind het dan ook erg laks van je huisarts om er zo mee om te springen.
Wat fijn voor ts dat er zoveel artsen in dit topic zich over haar klachten buigen. Als de zorg bij alle patienten werd uitgevoerd zoals hier wordt gezegd dat gedaan moet worden dan werd de zorg echt onbetaalbaar. Jullie willen dat meteen alles uit de kast gehaald wordt. Dit is niet haalbaar. Je begint met behandelen en kijkt hoe dat gaat. Bij onvoldoende reactie ga je een stap verder enz. Niet alles tegelijk.
Hoezo alles uitvoeren? De huisarts heeft bloed geprikt en daaruit blijkt een daadwerkelijk flink tekort, dat is een feit die ieder goed opgeleide arts zal erkennen. Ook elke arts weet dat 99% vd B12 patiënten een oonamestoornis hebben waarbij tabletten NIET werken, dus wat jij zegt over "eerst behandelen daarna verder kijken" gaat niet op. Die arts weet duidelijk weinig van b12 tekort af Met een B12 van onder de 150 zijn zeker injecties nodig, dat weet elke arts die het medisch compas kent. En 6 B12 spuitjes kosten mij 6,20 die je gewoon van het eigen risico betaald. Vitamine D van in de 30 is ook een zeer fors tekort.Vitamine D tabletten krijg je sowieso niet vergoed, ook niet na je eigen risico omdat vitamine D vrij verkrijgbaar is bij oa de drogist (zelfde als dat je paracetamol niet vergoed krijgt) alleen vitamine D drank word vergoed nadat je eigen risico op is Dus 6 B12 spuitjes a 6,20 waar je na de onderhoudsdosering gemiddeld 4-6 maanden mee kan doen vind ik niet duur De artsen zijn duurder uit als TS dadelijk vergroeiingen krijgt of haar broze botten breekt als gevolg van een ernstig vit D tekort (terwijl je de tabletten zelf betaald) en door de b12 tekort allemaal ernstige dingen krijgt die duurder zijn dan die paar spuitjes
Nee hoor, als zorg werd uitgevoerd zoals jij aandraagt, dan wordt het onbetaalbaar, want dan worden het allemaal ernstige gevallen waarbij het veel moeilijker en kostelijker is om het terug in orde te krijgen. Volgens mij zijn bloedtests (om in dit geval te kijken naar onder andere de schildklierwerking) ook compleet uit eigen zak te betalen. In bepaalde gevallen klopt het dat je best eerst met een lichte behandeling start en dan kijkt of het aanslaat voordat je allerlei andere dingen gaat uitsluiten. In dit geval is het niet gokken als je zegt dat de lichtste behandeling geen drol gaat uithalen. En daar hoef je nog niet eens verder voor te onderzoeken om tot die conclusie te komen. Het kan voor TS echt wel serieuze gevolgen hebben als dit niet zo snel mogelijk wordt aangepakt, beginnen met tabletten is dus tijdverspilling.
Misschien heb je gelijk wat betreft de tabletten, misschien ook niet. Jullie bedoelen het allemaal heel erg goed, daar ben ik vast van overtuigd maar zo werkt de zorg niet. Ik weet zelf ook dat tabletten vaak niet werken maar wij waren niet bij het gesprek met de huisarts. Ts gaat naar de HA met gewrichtsklachten. De arts doet een anamnese en laat bij ts bloed prikken. Op basis daarvan laat hij ts starten met tabletten. Wij waren er niet bij. Het kan ook wel degelijk wel een weloverwogen keuze zijn. B12 tekort kan meer oorzaken hebben dan alleen maar slechte opname uit voedsel. Hij legt het tekort ook niet langs zich neer, hij doet er wel wat aan. Alleen haalt hij niet meteen alles uit de kast. Hij begint met tabletten en zegt dan dat ze het zo even aankijken. Als het niet helpt, dan het volgende.
Hij begint met tabletten ja, die overigens duurder kosten dan 6 injecties à 6,20 waar je na de ondehoudsdosis 4-6 maanden mee kan doen. Nu is hij dadelijk tabletten kwijt, bloedonderzoek of de tabletten aanslaan, en daarna alsnog injecties omdat de tabletten niet aanslaan en meerdere malen op het spreekuur terug komen daarvoor. Dát noem ik eerder geldverspilling en tijdverspilling vd zorg dan meteen als arts het juiste behandelplan uit het farmaceutisch compas te kiezen
t Het klopt wat je zegt, ik heb ook al ondervonden dat de zorg in Nederland heel erg werkt op de manier zoals jij omschrijft. Ik vind dit echter erg fout omdat je zo kostbare tijd laat verstrijken. (zonder het te willen overdrijven, een dergelijk b12 en D tekort kan ernstige gevolgen hebben) In België werkt dit anders, gaan ze veel meer uitsluiten zodat je een gepaste behandeling krijgt. In mijn ogen is dit beter en zeker niet perse duurder. Is een van de weinige dingen waarop ik België prefereer boven Nederland.
dankjewel allemaal voor het antwoorden , ik ben vandaag toch weer terug naar de dokter gegaan omdat ik steeds meer klachten krijg , en nu heb ik ook maar pilletjes gekregen voor me vitamine d dus nu slik ik pillen voor b12 en vitamine d en hij wil pas over een maand weer bloed prikken
Geen tabletjes slikken, je waarde gaat omhoog maar de opname (daar waar het hoort te komen/zijn) is er niet. Anders had je uit je eten de b12 ook wel opgenomen. Injectie via de spier heeft een veel betere opname. Bovendien heeft de injectie een vorm van B12 die makkelijker opneemt dan de vorm van b12 in tabletjes. Als je tabletjes slikt gaat je waarde omhoog, je verbetert er zelf niet van, maar door de hogere waarde vind de ha injecties niet meer nodig. Lees je goed in (sit stichting b12 tekort bv) en vraag daarna nogmaalls om uitleg bij ha. Foliumzuur (= b11) ook laten bepalen en evt ophogen. Je b12 is erg laag, waarschijnlijk heb je aardig wat klachten, daar moet een gerichte behandeling op komen. Laat je niet afschepen! Vit D weet ik niet hoe dat werkt.
dankjewel en ik zal het zeker even lezen , want ik snap echt niet waarom hij mijn geen injecties krijg , want iedereen roept erover omdat me b12 zo extreem laag is , mijn foliumzuur is ook te laag maar hoelaag weet ik niet
Typisch weer een huisarts die geen idee heeft van vitamines en de problemen die daaruit voortkomen. Tabletten hebben echt alleen maar zin wanneer je door "verkeerde" voeding (geen dierlijke producten) te weinig B12 binnenkrijgt. Is dit niet het geval, dan is er sprake van een opname/omzettingsstoornis. Helaas erkent de reguliere geneeskunde alleen maar pernicieuze anemie (stofje in het maagdarmstelsel die niet afdoende aanwezig is of werkt). Dit komt niet zo heel vaak voor bij jonge mensen, maar het kan wel. Verder blijken er veel, vnl jongere, mensen te zijn met een onverklaarbaar tekort, maar veel klachten, zelfs bij laag normaal waarden. Het slikken van tabletten zal idd je waarde in je bloed doen stijgen, maar dat zegt helemaal niets over de waarden in je cellen en dus de werking. Als je foliumzuur slikt, gelijk stoppen hiermee. Zolang je B12 niet goed behandeld wordt, veroorzaakt de foliumzuur meer schade. Meer info vind je op Stichting B12 tekort. Ik heb het als volgt aangepakt: ik kreeg na veel zeuren tabletten welke uiteraard niet werkten, het werd alleen maar erger. Ik heb na een week weer de huisarts gebeld en kreeg toen wel injecties. Al na 1 injectie veranderde mijn hele wereld en dat is niet overdreven. Ik had geen pijn meer in mijn knieën (werd altijd op mijn overgewicht gegooid), noemde niet meer eerst alle fruitsoorten op als ik een appel wilde benoemen en reageerde niet meer agressief op mensen. Dat laatste wist ik overigens niet van mezelf... Mocht je het idee hebben dat dit het is adv je symptomen, houd dan voet bij stuk en blijf net zo lang gaan totdat je geholpen bent/wordt. Je zou eventueel ook nog een keer een orthomoleculair arts kunnen raadplegen. Die kijken meer naar vitamines/mineralen icm je symptomen. Overigens was ik blij geweest als iemand als een "dokter" voor mij was geweest...dan had ik met mijn laagnormaalwaarde niet zulke schade opgelopen op neurologisch gebied. Ben voor de rest van mijn leven aan het spuiten en heb blijvende schade opgelopen omdat mijn huisarts mij zag als hypochonder met mij vage klachten. Bij mij zijn o.a. verdwenen: - gewrichtspijnen - rare kleur ogen - vermoeidheid - raar reageren op mensen - depressies - tintelingen - veel ontstekingen o.a. chronische bijholteontstekingen Verder heb ik zelf meerdere vitaminetekorten, allemaal onverklaarbaar. Wel als kind ontzettend veel antibioticakuren gehad. Die hebben ws mijn darmen onherstelbaar beschadigd... Sorry, lang verhaal, maar mss heb je er iets aan. Beterschap!
nee juist heel erg bedankt voor je antwoordt . ik heb ook een heel erge druk op me borst had jij dat ook ? en mag ik vragen welke klachten je over hebt gehouden ?? ik weet namelijk niet hoe lang ik het al heb , maar al me klachten vallen nu wel op zijn plaats mijn dokter wil mijn pas over een maand weer bloed laten prikken om te kijken of het beter is geworden , maar ik heb zelf het idee dat die pillen indd helemaal niet helpen
Niet dat ik me herinner, maar dat kan volgens mij wel als symptoom voorkomen. Er zijn heel veel symptomen van een B12 tekort, maar je hoeft ze niet allemaal te hebben. Ik zou ook direct stoppen met die pillen en gewoon weer bellen dat ze niet werken en dat het erger wordt. Soms moet je e.e.a. iets aandikken om serieus genomen te worden helaas... Ik heb vnl neurologische klachten er aan overgehouden. Bepaalde stukken huid zijn gevoelloos in mijn gezicht en dat zal nooit meer overgaan. De meeste andere symptomen zijn weg of dusdanig minder dat ze geen belemmering meer vormen. Maar bij iedere vorm van stress en ziekte steekt het weer de kop op en moet ik extra spuiten.
ja dat je het wat moet aandikken probeer ik ook maar dat helpt niet echt , want dan geeft die er gewoon weer een pilletje bij .ik ga morgenvroeg even terug . hopelijk wilt hij er dan serieus iets aan gaan doen , want dit is echt niet te doen .