Wie o wie heeft de oplossing? Mijn wasmachine (2 jaar oud ongeveer - een Miele nog wel) stinkt. Ik doe regelmatig een kookwas en was nu ook soms een kookwas met soda erbij, maar het helpt niks. Het is dan even goed, maar een paar wassen later stinkt ie nog erger. Het lijkt mij toch niet de bedoeling dat ik om de vijf wassen een kookwas moet doen tegen de stank... Ik baal er als een stekker van, want het is een heel goede wasmachine, maar zo stinkt mijn kleding alsnog... Oja, de stank is muffig. Gewoon vies.
Op het hoogste programma (90 of 95 graden dus) een lege trommel met (schoonmaak)azijn draaien. Zowel wat schoonmaakazijn in de bakjes doen als een beetje in de trommel gieten. Ook het rubber even flink schoonmaken. Succes!
Thanx! Bleek heb ik niet, dus ik ga nu schoonmaakazijn proberen... Moet ik hem dan daarna nog een keer draaien om de azijn eruit te krijgen of niet? Oh, en moet je dat dan ook regelmatig doen (om de paar maanden, dus niet om de paar wassen) om de wasmachine goed te houden?
Ik laat na het wassen altijd het deurtje van de wasmachine open staan, zodat het vocht wat erin zit kan verdampen. Als ie soms toch per ongeluk dicht zit na het wassen gaat het ook altijd een beetje muf ruiken. Misschien dat dat helpt. Als je dat al doet, dan weet ik het helaas ook niet...
Nee, ik doe hem dus altijd dicht, maar ik dacht al dat het wel een idee was om hem open te laten... Moet ik dan wel aan denken elke keer natuurlijk!
Je hoeft hem na die tijd niet nog een keer te draaien hoor. Daarna kun je gewoon weer wassen. Ik doe het regelmatig. Doet me eraan herinneren dat ik het binnenkort ook weer even moet doen! Verder inderdaad zoals hiervoor ook al gezegd, na het wassen altijd het deurtje goed open laten staan. En misschien een lekkere wasverzachter gebruiken.. weet niet wat je nu gebruikt en of je wasverzachter gebruikt? Ik gebruik altijd Lenor.
Ja, het deurtje open laten staan verhelpt al veel. Ik doe nooit de deur dicht als ik geen was heb insteken. Idem voor de droogkast. Verder heb ik ook al ondervonden als ik een kookwas doe, dat het machine muf begint te ruiken. Daarom was in nu maximaal op 60° (behalve de matrasbeschermer doe ik nog op kookwas).
Thanks! Ja, ik gebruik wel wasverzachter. Dat verhult gelukkig wel vaak de geur van de wasmachine. Gaat het niet zo erg in de kleding zitten. Ik neem wel vaak eigen merk eigenlijk, want anders wordt het zo'n dure grap. En als kleding erg stinkt, was ik het gewoon met bio-tex voorwas.
Idd met azijn een 90 graden was draaien en altijd het deurtje open laten staan! Als ik het deurtje dicht doe, gaat het direct stinken. Wat ook wel een beetje logisch is, want het vocht blijft dan zo hangen.
De meest voorkomende reden van een stinkende wasmachine is als je te veel wasmiddel gebruikt. Die zeepresten blijven overal in de machine zitten en gaan stinken. Als je een kookwas doet, lossen die zeepresten een beetje op, maar als je veel zeepresten hebt, krijg je het niet zomaar weg. Dus, doe nogmaals een kookwas (zonder kleding en zonder zeep) en probeer daarna VEEL MINDER wasmiddel te gebruiken bij je wasjes. Vaak is een heel klein beetje al genoeg, het wordt echt wel schoon! Trouwens, vloeibaar wasmiddel of poeder maakt niet uit, als je te veel gebruikt krijg je problemen. Je machine kan er ook van stuk gaan...
Die azijn kan je gewoon met je was mee doen, je hoeft dan geen lege machine te draaien. Het houdt de kleuren mooi en je was wordt er heel zacht van. Het gaat ook niet naar azijn stinken, hoor, die wast er gewoon weer uit. Alleen niet met wolwas of fijne was, want dan kan je was er wel naar op reageren. Bij de AH zag ik blokjes liggen om je wasmachine te reinigen (van calgon?). Die draai je met een lege machine en dan zou je wasmachine helemaal vrij van zeepresten moeten zijn, misschien helpt dat je op weg? En idd niet teveel wasmiddel. Dat gaat rotten in de afvoer (heel smerig, slijmerig spul krijg je dan). Ik had juist begrepen dat het met vloeibaar wasmiddel wel sneller gaat stinken, maar ik weet niet zeker of dat waar is.
Het ruikt nu al een stuk beter, maar goede tip om niet te veel wasmiddel te gebruiken! Daar moet ik ook weer echt aan gaan denken...