Gezondheidszorg in België

Discussie in 'De lounge' gestart door Amare, 14 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amare

Amare Niet meer actief

Gezien wij dichtbij de Belgische grens wonen, overweeg ik weleens om te solliciteren voor een baan in België.
    Maar toch zit ik met een aantal vragen, waar misschien een aantal zp-ers antwoord op kunnen geven.
    Ik heb een MBO-V diploma, wat is dit waard in België.
    Liggen de lonen ongeveer net zo hoog als hier?
    Hoe zit het belasting technisch?

Alvast bedankt!

2. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik weet alleen als je als verpleegkundige wilt werken dat je dan een hogeschool bachelor diploma moet hebben.

Mbo is hier de secundaire en dan kan je wel als verzorgende gaan doen.

3. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    er is in belgie ook een beroepsonderwijs voor verpleegkunde,dat kan je volgen in sint norbertusinstituten en ook in gent maar ik weet niet of dat gelijk staat met de opleiding die jij noemt.ik zou daarvoor eens telefoneren naar een vdab-centrum in belgie,zij kunnen je dat allemaal duidelijk uitleggen.ik heb zelf dat diploma en ik verdien als ik fulltime ga werken 1750 euro.
    succes!

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou gewoon es horen bij een aantal openstaande vacatures.
    Naar "zorgfuncties" is er in BE nogal extreem veel vraag.

Ik denk dat je dan belastingen betaalt in België en dit ook zo kan aangeven in Nederland.

Een MBO-V staat dacht ik gelijk met een zesde of zevende jaar. Dus verzorging of assistent-verpleegster. En vooral qua verzorging zijn er héél véél open plekken (en ook wel als verpleegster, maar daar vragen ze overal een hogeschool bachelordiploma - naar Nederland vergelijkbaar met iets van HBO - voor).
    Maar alle ziekenhuizen, alle rust- en verzorgingstehuizen en alle kinderopvang schreeuwen hier om extra volk!
    Ik zou dus zeker es rondhoren.

5. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik denk dat je belastingtechnisch een "grensarbeider" zult worden, dus dat ligt nog iets anders dan een gewone werknemer. Het fijne weet ik er niet van, maar in sommige gevallen kun je kiezen in welk land je belastingen betaalt.
    Als je hetzelfde verloond wordt als een BE werknemer, dan bouw je hier pensioenrechten op, RSZ en werkloosheidsuitkering, en zou je dus na een aantal maanden werken bij ontslag werkloosheid in BE kunnen krijgen. Er is sprake van om dit te beperken in de tijd maar momenteel is het onbeperkt in de tijd dacht ik, maar wel met dalend bedrag. Pensioenrechten opgebouwd in BE worden ook uitbetaald als je na je activiteitsperiode in het buitenland gaat (blijft) wonen. Je zult waarschijnlijk wel een afzonderlijk pensioendossier moeten indienen voor BE en NL.

Deel Deze Pagina