radioloog of mbrt'er in de zaal??

Discussie in 'De lounge' gestart door taliaa, 9 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Hoihoi,
    Concrete vraag:
    Eigenlijk moet er ivm verdenking bechterew een mri gemaakt worden, maar volgende reumatoloog kan dat niet omdat de schroeven etc in mijn rug (spondylodese) teveel storing zouden geven?

Klopt dit? En zijn er alternatieven?

Nu zijn er gewone rontgenfotos gemaakt, maar ik vermoed dat daar niks uitkomt.

Dank!

2. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

En een ct-scan?

3. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

14 jul 2014
    352
    117
    43
    Ik werk al 15 jaar als MBB-er.
    MRI heeft idd veel last van de schroeven. Op een gewone foto kunnen ze al best een hoop zien mbt bechterew. Dat begint vaak met ontsteking van de SI-gewrichten en dat zei je wel hoor.
    CT kan, heeft ook last van de schroeven, maar heeft betere foefjes daarvoor dan de MRI. Eventueel zou een botscan kunnen. Misschien in jouw situatie de aanbeven volgende stap.

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ben geen radioloog, wel een spondy-lotgenoot. Er kan wel een MRI gemaakt worden, maar op de plek van de schroeven zal deze een wazig beeld geven. Het ligt er dus aan welke plek beoordeeld moet worden of een MRI nut heeft.

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant

Aangezien de spondylodese op l5s1 zit: precies in dat gebied.

Tante truus. Thnx!!! Ziet men op gewone rontgenfotos ook ontstekingen dan?
    5 jaar geleden had ik wel "onrust" in de si gewrichten, gezien op de petscan. Op de gewone fotos alleen spondylolysthesis gezien.

6. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    @ taliaa
    Bij mij is 3 weken geleden op een röntgenfoto van de onderrug en bekken gezien dat ik een ontsteking in mij SI gewricht heb. Hiermee kreeg ik dus ook de diagnose spondylartropathie. In deze groep valt ook M bechterew. Heb je veel pijn?

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant

Ja echt ontzettend. Maar eigenlijk mn snachts en sochtends. Dan echt onhoudbaar. Maar dat zakt gelukkig dus.
    Na stilzitten/liggen/staan ook. En na lang in 1 houding lopen ook.
    Maar dan echt minder en zakt t snel.

Waren jouw ontstekingswaardes verhoogd?

8. yaro

yaro Niet meer actief

Mijn vriend moest een botscan maken bij verdenking bechterew. Eerst röntgen, toen botscan. Uiteindelijk mri omdat er na de botscan meer aanwijzingen waren voor ziekte van Otto, wat het ook blijkt te zijn.

9. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

14 jul 2014
    352
    117
    43
    Op de gewone rontgenfoto kun je zien of de si-gewrichten normaal zijn of afwijkend, bv verwijd, versmald of onregelmatig. En dit wordt bijna altijd veroorzaakt door ontstekingen. Je si breek je ook niet, dus het is ontsteking of slijtage.

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Thnx. Maar een mri heeft meerwaarde, anders deden ze t niet.

Pfff twee weken afwachten. Als er niks uit komt, weet ik echt niet meer wat te doen.:(

11. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Mijn BSE is 106
    Ben benieuwd of hij over 6 weken gezakt is ( na start medicatie)
    Ben jij ook lid van de bechterev groep op Facebook? Volgens mij herkende ik jou verhaal

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant

Ja idd;) wil hier wel graag anoniem blijven:)

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Hier ook sponsylodese. L4-l5-s1. En onstekingen / over balstibgen bij si gewricht. Mijn linkerkant ( de slechte) kant zijn permanent de zenuwen geblokkeerd . Nu bij een onsteking gaan er onstekings remmers in, en meestal leg ik mezelf 1a2 dagen plat morfine vanwege de pijn. Dan langzaamaan kan ik wel weer wat en na 3/4 weken ben ik er weer.

De pijn is afschuwelijk en ik kan echt wel wat hebben en dan voel ik links dus al een heel stuk niet.

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Jeutje mimie. Dat is heftig:(
    Wat is bij jou de oorzaak?
    En wist je dit voor de spondylodese?

Mijn grote angst is dat ze een nieuwe spondy.. Zien bij de fotos.. Heb er zelfs over gedroomd:(

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik ben vanaf mijn 12 e rug patiënt, begonnen met spit. Dat ik 17 was bleken er 3 hernia's te zitten . Met 18 aan grootste geopereerd en 23 nogmaals ( zelfde plaats l4/l5), hernia op l3/l4 is weg gegaan na die eerste operatie, de hernia l5/s1 is blijven zitten totdat Ze hem met de spondy weg gehaald hebben.

De spondy was het enige wat nog kon bij mij. Lag al 10 mnd plat of op morfine om met een rollator te lopen. Mijn Linkerbeen heeft door alle jaren problemen zenuwschade en ik zit buitenshuis in een rolstoel voor lange stukken.

Si gewricht moet teveel bewegen en gaat dan dus bij overbelasting de onsteking in. Ik kan hem vaak aan voelen komen en 8 van de 10 x heb ik zelf de overbelasting veroorzaakt 😊😒.

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Ik herken je verhaal nu! Heb hem toenbgelezen voordat ik geopereerd werd denk ik

Dus overbelasting en dus ontsteking komy doordat rug minder buigbaar is en dus si gewrichten meer moeten opvangen?
    Jouw rug is natuurlijk ook meer vast dan de mijne.

Heftig joh!

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dat vermoedden we wel want ik kan meestal herleiden waarneer ik de boel overbelast heb.

Ja er staan 3 wervels vast en ik heb natuurlijk ook een been wat niet volledig werkt, dat betekend dat er ook zenuwen niet ok zijn in mijn rug.

Ik hoop dat zeboe jou kunnen uitsluiten wat het is.

18. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

14 jul 2014
    352
    117
    43
    MRI heeft soms meerwaarde, maar is ook niet heilig. Niet alles is te zien op de MRI en er zijn zat alternatieven.

Vooral voor Bechterew kom je echt een heel eind met foto's. Google maar eens op bamboo spine, een klassiek beeld voor bechterew. En een botscan kan uitstekend ontstekingen opsporen. Bovendien krijg je daar bij veel ziekenhuizen "gratis" een CT bij.
    De MRI kan bv wel goed uitsluiten of het toch niet iets anders is. Maar ook daar zijn alternatieven voor.

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Thnx!

20. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Volgens mij zijn je vragen al beantwoord. Ik ben geen radioloog, maar werk wel voor een bedrijf dat de software voor o.a. radiologie afdelingen ontwikkeld.

Behalve MRI, zijn er de mogelijkheden tot Echoscopie en röntgenologisch onderzoek. Een CT maakt ook gebruik van röntgen, maar dan in een soort van 'plakjes' waardoor een totaalbeeld in 3d ontstaat.

Even een korte uitleg:
    Een MRI is magnetisch en heeft hierdoor last van metalen (sterker nog, zoek maar eens naar ongelukjes met MRI op youtube. Sleutels en zelfs stoelen die door de magneet van de scan naar binnen worden gezogen. Dan zie je de reden dat je je sieraden etc af moet doen ;) ). Doordat water dmv de sterke magneet verandert, wordt er een totaalplaatje gemaakt met radiogolven. Een MRA is ook mogelijk met dit apparaat. Hiermee worden de aderen bekeken. Vaak krijg je bij MRI/MRA onderzoeken een onschuldige contrastvloeistof ingespoten zodat de beelden duidelijker zijn.

Bij röntgen wordt gebruik gemaakt van röntgenstralen. Hierdoor kun je door stoffen en huid heen kijken. Botten hebben een andere structuur en zijn daardoor duidelijker zichtbaar op een röntgenfoto. Tegenwoordig zijn de technieken zo goed, dat er minimale straling gebruikt kan worden en je zelfs de randen van de huid op een foto terug ziet.

Een echoscopie maakt gebruik van geluidsgolven. Door de weerkaatsing van een ultrasoon geluid, wordt er een beeld gecreeerd. Dit kun je vergelijken met de technieken die door bijv vleermuizen wordt gebruikt om een omgeving te verkennen. Hoe een echoscopie eruit ziet, weet bijna iedereen op deze pagina wel verwacht ik ;)

Hopelijk verduidelijkt het een beetje wat wat nu eigenlijk doet.
    Succes met je onderzoeken!

Deel Deze Pagina